Feil i stedsnavn

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
dn11646
Sted: ÅLESUND

Feil i stedsnavn

Legg inn av dn11646 » 3. desember 2008 kl. 10.02

Hei

Jeg har en ged.com fil som ligger her i basen. Fikk nå tilbakemelding fra en annen bruker at jeg har registrert noen personer med feil kommune / fylke. Da jeg sjekket min base hjemme har jeg ikke registrert kommune og fylke på fødested til de nevnte personer, kun gårdsnavn, og da jeg var usikker på hvor den gården var la jeg ikke inn flere opplysninger. Hvordan kan da DIS treff ende opp med et fylke og kommune som ikke jeg har registrert. Dette kan jo gjelde mange flere personer i min base enn de som ble oppdaget her, og da stemmer jo overhodet ikke det jeg har registrert i mitt program med dem som blir utlagt. Det virker litt rart på meg.
Mvh
Hanne Heen

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Feil i stedsnavn

Legg inn av dn01013 » 3. desember 2008 kl. 12.30

Svaret på det er enkelt.

Navnet på gården er også navn på et sokn evt. kommune som finnes i databasen som alle stedsnavn forsøkes normalisert mot.

F.eks. vil gården Solberg bli plassert i soknet SOLBERG og kommune Beitstad
Gården Sandøy blir plassert i soknet Sandøy på Færøyene
<Feilstavet stedsnavn>, no (forkorting for Norge) havner i soknet No i herredet Hind i Ringkøbing, København

En man kun vet bodde i fogderiet Sogn havner i township Sogn in Goodhue (USA)

etc.

Registrerer du gårdsnavn alene fordi ikke vet soknet, bør det registreres som "<gårdsnavn>, ?", f.eks. "Solberg, ?"

Da kan man også få gårdsnavnet i mange slektsprogram også opp som ?, Solberg og man får således en samlet oversikt over alle gårdsnavn/stedsnavn man må jobbe mer med.

For øvrig, finles S&D nr 4/2008 når det om få dager havner i postkassa di :-)

dn11646
Sted: ÅLESUND

Legg inn av dn11646 » 5. desember 2008 kl. 13.57

Takk for svaret, hadde en mistanke om at det var noe slikt som skjedde her ja.
Kan være en del feil i min base da, men det får jeg heller leve med til jeg har avklart alt med gårdsnavn og fått oppdatert den filen.
Mvh
Hanne Heen

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 5. desember 2008 kl. 14.28

Anbefaler deg å kjøre GEDtreff og deretter studere artikkelen Avansert bruk av GEDtreff i Slekt og Data nr. 4 i år.

Start først med de gårdsnavn som er ukjente, men gå så over godkjente gårdsnavn og godkjente stedsnavn og se om [sokn|församling|sogn|townships] / [kommune|kommun|herrede|counties] / [fylke|län|amt|state] / nasjon stemmer for alle uttrukne stedsnavn.

Har du f.eks. registrert Sogn, så finner du det under USA/Minnesota/Goodhue/Sogn :-)

Har du brukt No som forkortelse for Norge og skrevet noe feil i fylkesnavn/kommune eller sogn så test på norske sogn feiler, så vil test for danske sogn slå til med forekomst av No som er et sokn i Danmark.

Vær også klar over at Danmark også er et sogn i Sverige, men mener det tas hensyn til. (Har noen testet det ??)

Alle slike kjente tvilsomme registreringer vises i eget tre.

Når du viser frem stedsnavna etter selve kjøringen vil navn på hver enkelt person eller ekteskap som nevner stedet bli vist i en liste inne i treet og ved klikk på den enkelte vises også mer detaljer i Gedcom-fila.

Hvis slektsprogrammet ditt kan starte med ID til en person angitt, kan du i oppsettet registrere sti til slektsprogrammet og hvordan kallet skal se ut hvor %s angir ID som skal oppgis. Da vil slektsprogrammet starte med vedkommende ferdig til redigering.
(Er dog ikke testet skikkelig på annet vis enn at et registrert program starter)

Dette medfører at du kan ha GEDtreff f.eks. åpent på en skjerm og slektsprogrammet på en annen skjerm og så kan du dobbeltklikke på hver person eller gifte som det skal korrigeres data for og få dette rett opp på skjermen slik at det lar seg lett gjøre å rette stedet.

For øvrig, om du ett sted i basen har gjenkjent et gårdsnavn som tilhørende et sokn, mens alle andre steder er det kun registrert med gårdsnavn og gårdsnavnet er entydig regisitrert i gedcom-fila, så godkjennes også disse gårdsnavn og blir vist i eget tre.

For å forhindre slike "feilaktige" registreringer i å bli feilaktig godkjent som sokn andre steder, skriv et komma og spørsmålstegn som sokn/kommune.

Om dette kommer med i en slektsbok viser det i hvertfall at du er usikker, og at det ikke er soknet som kan skulle tro det er snakk om.

Lykke til med korrekturen.

PS. Når du føler at du har bearbeidet en bolk ferdig, lag ny GEDCOM-eksport og kjør dette på nytt og så fortsette rettingen.
PS. ikke glem å sove innimellom!

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»