Wilhelm Johannes Bakke

Med tidligere kommuner: Bragenes, Skoger, Strømsgodset, Strømsø og Tangen.

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Roar Wilhelmsen
Sted: ENGELSVIKEN

Wilhelm Johannes Bakke

Legg inn av Roar Wilhelmsen » 15. november 2008 kl. 2.35

Jeg søker etter noen som har vært borti i slekten Bakke fra Drammen. Min Oldefar står oppført i kirkeboka for Skjeberg at han er født den 15.04.1876 i Drammen. Han var Mormoner så jeg klarer ikke å finne ham.
Han ble døpt i voksen alder i Skjeberg Kirke den 16.10.1898 og gift den 26.10.1898 med Alette Kristine Jensen f. 21.02.1869. de fikk 2 barn i sammen, men i 1905 så reiste han til Amerika og forsvant der. Hvis noen vet åssen jeg skal klare å spore ham der borte så hadde det vært fint.

Håper på et svar :shock:

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Re: Wilhelm Johannes Bakke

Legg inn av Kjell Halvorsen » 16. november 2008 kl. 20.30

Et sted å begynne kan jo være da han emigrerte.

Utreist 5 februar 1905 med reisemål Boston. Fra skipsmanifest ved ankomst St.John, New Brunswick, Canada - ankomstdato 19 februar samme år med ss 'Lake Champlain' fra Liverpool - oppga han samme besøksadresse i Boston som sin reisekamerat Edward Petterson, nemlig 'friend Karl Jonsen (Oak Court ?) Clinton, Boston, Mass.

Dette er kanskje informasjon du har fra før ? Jeg har søkt litt i folketelling 1910 uten suksess, dessverre.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 17. november 2008 kl. 10.28

Vedlagt et utsnitt av skipsmanifestet ved ankomst St John. Yrke er oppgitt som Stonecutter (så vidt jeg kan tyde) og sivilstand 'S' !

Hvis du la inn en etterlysning i forum for 'Emigrasjon og andre land - USA/Canada' tror jeg du har større mulighet til å få hjelp videre :wink:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Roar Wilhelmsen
Sted: ENGELSVIKEN

Legg inn av Roar Wilhelmsen » 21. november 2008 kl. 18.32

Det er helt riktig at jeg hadde de opplysningene som du referer til i ditt første innlegg, du sier at du har ved lagt noe fra skipsmanifest, er linken ikke med eller er det bare jeg som er dum. Hans yrke i Norge var Stenhugger. Hva betyr sivilstand S? Takker ellers for svar og er nok enig med deg at et annet forum er mer aktuell.
Et annet problem er hvem er hans foreldre? Fødselsdatoen har jeg fra hans bibel.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 21. november 2008 kl. 20.13

Hei igjen,

Hvis du klikker på det utsnittet fra skipsmanifestet ovenfor, vil du få det opp i forstørret utgave og da vil du finne Wilhelm neders på siden. Han har oppgitt alder 29 år, neste kolonne er kjønn - M = Male/hannkjønn, neste kolonne er sivil status som er S = Single/ugift. Videre bortover vil du finne ymse andre info, som nevnt ovenfor.

Da han ble voksendøpt i Skjeberg ble foreldrene oppgitt som Muremæster Martinius Bakke og Hs Ingeborg Nielsdatter, Drammen link (nr 42).

Ved FT 1900 for Drammen finnes Murmester og handelsman Marthinius Bakke bosatt med familien, adresse Grønland (matr 672) link Som du ser er muremesteren da gift med en annen kone enn mor til Wilhelm.

Wilhelm Johannes og Alette Kirstine ble viet i Ullerøy kirke i Skjeberg (par nr 9) og da ble far hans også nevnt, sjekk kolonne 9 link

Kjell H.

Svar

Gå tilbake til «Drammen»