Skanning: Er dette riktig ?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Skanning: Er dette riktig ?

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 17. november 2008 kl. 22.39

Fillan sogn på Hitra ble delt i 1900, da kirke også ble bygget på Nordbotn. Ingen kirkebøker for Nordbotn er lagt ut på nettet. Da jeg besøkte kirkekontoret på Hitra i høst, svarte de at de bare pliktet å sende inn kirkebøker som er PÅBEGYNT før 1900 til skanning. Er dette riktig ? I så fall, burde ikke denne grensa endres snart, til for eks. 1929 eller 1930 ?

Mvh
Knut Ansnes

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Skanning: Er dette riktig ?

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 18. november 2008 kl. 0.16

Det er vel ingen regel om innsending til skanning; men om innsending til sentral arkivering.

Regelen er at klokkarbøker (om dei finst - men det gjer dei ikkje alltid) skal sendast inn til Statsarkivet så snart dei er utskrivne. Prestebøkene skal sendast inn 80 år etter siste innførsle. Dersom dei brukte protokollen frå 1900 fram til, sei 1938, er det framleis 10 år til han skal sendast inn. http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... Avlevering

Kyrkjebøkene er m.a. til for at den lokale presten skal kunne skrive ut attestar til folk. Når gamlefar treng ny dåpsattest, så treng presten kyrkjeboka.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. november 2008 kl. 0.44

- takk for svar.
Og for presisering rundt innsending - til sentral arkivering. Det lyder helt logisk at skanning først skjer når bøkene ankommer dit.
Det er godt mulig at det ikke er ført egne klokkerbøker for Nordbotn. Antar at kirkebøkene er av forskjellig størrelse ? For Sandstad kirke, Hitra, med en menighet omlag like stor som Nordbotn og litt større enn Fillan, så ble kirkebok påbegynt i 1890, da Sandstad kirke ble innviet, og avsluttet i 1905, og dette er den eneste kirkebok som er skannet for Sandstad.

Slik som dette er, blir det jo umulig å vite når vi kan få kirkebokdata på nettet for Nordbotn for eks. ? Kan like godt bli i 2030 som imorgen. Dessuten gir altså kirkekontoret gal eller mangelfull info rundt dette. ( Men nå føler jeg meg informert, om enn ikke fornøyd :) )

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 18. november 2008 kl. 8.13

Du snakka sikkert med ein sekretær, og det er ikkje sikkert dei har oversikt over alle 60 år gamle rundskriv... Og dei er vanlegvis overarbeida og må prioritere viktigare ting enn hobbyen din.

Du kunne spurt om kva tid protokollen(/-ane) er utskrivne. Er du heldig, tek dei seg bryet med å finne det ut. (Men protokollen ligg sikkert langt inne i safen, så det kan ta litt tid å finne det ut.) Er du endå heldigare, finn dei ut at boka godt kan avleverast til statsarkivet.

Protokollane kan vere nokså ulike, ja. Eg har vore borti bøker som har vore brukte i 50 år; 30 år er ikkje så uvanleg.

Brukeravatar
Oddvar Munro-Jenssen
Sted: JAKOBSLI
Kontakt:

Legg inn av Oddvar Munro-Jenssen » 18. november 2008 kl. 8.56

Jeg har slekt liggende på Nordbotn og venter også på kb. Jeg har spurt etter kb på SAT og de opplyste også at den lå på kirkekontoret. Jeg får vel ta en tur ut å bla i den en dag hvis den er tilgjengelig. Å vente på at den skal bli sendt inn og skanna kan jo ta noen år.

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 18. november 2008 kl. 9.31

Det kan være at kirkekontoret er behjelpelig med oppslag i kirkeboka hvis man vet omtrent årstall for de det gjelder. Ved kirkekontoret i Aure var det god hjelp å få, jeg fikk alle de opplysningene jeg trengte om mine oldeforeldre og en tippoldefar.

Det kan være verd et forsøk.

Mvh Aud.

Knut Ragnar Ansnes

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 18. november 2008 kl. 11.17

Ja de var hjelpsomme i Fillan også, men har jo en del annet å gjøre ... Oddvar: Det lønner seg å skrive ned de spørsmåla du har dersom du skal til kirkekontoret, ellers er det lett å glemme noe. Du kan forresten prøve med en epost, ettersom du bor utenbygds:
[email protected] Her er forresten en lenke til Kirken, Hitra kommune:

http://www.hitra.kommune.no/Modules/art ... ry.ID=1005

Vet at andre har fått svar pr. epost. Derimot får du ikke selv bla i kirkebøkene, jeg måtte holde meg et stykke unna mens den ansatte lette.

Brukeravatar
Oddvar Munro-Jenssen
Kontakt:

Legg inn av Oddvar Munro-Jenssen » 18. november 2008 kl. 13.38

Takk for svaret, Knut. Da skal jeg se hvilke opplysninger jeg trenger, og sende en e-post.

Brukeravatar
Oddvar Munro-Jenssen
Kontakt:

Legg inn av Oddvar Munro-Jenssen » 19. november 2008 kl. 9.57

Nå har jeg fått svar fra kirkekontoret på Hitra :D

Svar

Gå tilbake til «Generelt»