Maar

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Brukeravatar
Else Berit Rustad

Maar

Legg inn av Else Berit Rustad » 13. november 2008 kl. 23.37

En Salome Kristine Maar var gift med presten Hans Christian Moltzau. De ble viet i Aurskog i januar 1786.

Hun døde i Hurdal 7. april 1834, og er da oppgitt å være 71 år gammel, dvs. hun må ha vært født omkring 1763.

Spørsmålet er: Er det noen som kan bekrefte at hun var datter av Peder Maar og Else Langemach? Og at hun ble født i Danmark? Eller event. avkrefte?

Mvh
Else B.

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Maar

Legg inn av dn23027 » 14. november 2008 kl. 4.28

Jeg ser noen mener hun er datter av Peder Maar, andre har valgt Anders Maar og Anna Maria Kielman som foreldre i anetavla, så slektsforskning kan være så mangt. Men når jeg ser på prestebarnas navn, så ville jeg valgt Peder Maar og Else som Salomes foreldre ihvertfall pga oppkallingen, for de har både sønn Peder Maahr og datter Else Marie, pluss, pluss. Side 15 i Adobe (side 21 i det scannede heftet) under avsnitt Rommen kapellansgård her (høyre side): http://akershus.kulturnett.no/Historie/ ... te%201.pdf

Mer kan ikke jeg bidra med :)

Mvh
Linda W

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 14. november 2008 kl. 13.07

Takk skal du ha, Linda!
Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg mht Salomes foreldre. Noen endelig bekreftelse får vi vel ikke, med mindre hun kan finnes som døpt - med "riktige" foreldre :roll:

Mvh
Else B.

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 15. november 2008 kl. 7.17

Hei Else

Litt artig det lille som står om Peder i Aurskog og Blaker BB under prestegården:

Peder Maar,1778-1789, lot husene forfalle og har i det hele kan hende vært litt makelig av seg. Følgende vers som Anders Heyerdahl gjengir, forteller dog at presten har vært glad i mat:

Præsten Maar
Vogted Guds Faar
i Aurskog Præstegaard
i elleve Aar
Til hvert et Maal
han spiste et Faar

Carsten

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 15. november 2008 kl. 20.22

Den var artig, Carsten!

Det er sånt som setter en "spiss" på slektsgranskingen - mye mer enn bare navn og datoer :D

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»