Kelpin (1790-årene)

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
Per Vidar Barth Lilje
Sted: OSLO

Kelpin (1790-årene)

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 17. juli 2007 kl. 23.07

Også postet under Tønsberg:

Den 4. oktober 1798 fikk piken Karen Maria Jensdatter i Tønsberg et uekte barn som 7. oktober i Vår Frue kirke ble døpt Johan Friderich. Dette barnet var min tipptippoldefar. Barnefaren ble oppgitt å være Johan Friderich Kelpin. Sognepresten anmeldte leiermålet den 18. oktober, og "synderne" Karen Maria Jensdatter og Johan Friderich Kelpin ble den 4. mars 1799 dømt til den lavest mulige straff, en bot på 24 skilling hver da de ikke var bemidlet til mer; "begge er uformuende og tjener ikke mer enn til det daglige brød". Jeg antar bøtene ble betalt, da min kilde for dette er sikt- og sakefallsregnskapene.

Jeg har ikke i noen andre kilder fra Tønsberg eller noe annet sted funnet denne Johan Friderich Kelpin, bortsett fra i sønnens (som i kilder stort sett er nevnt som Johan Friderich Johansen Kelpin) konfirmasjon 15. september 1816, og det er da oppgitt: "Forældre: Johan Friderich Kelpin, nu død". Jeg har heller ikke sett navnet Kelpin i Norge på andre enn denne sønnen og dennes etterkommere. I enkelte kilder, bl.a. FT1801 (der brukt på barnets mor), men også i noen kirkebokinnføringer for etterkommere, er det skrevet Krepin og ikke Kelpin, men Kelpin er konsekvent brukt i kirkeboken i 1798 og i sikt- og sakefallsregnskapet for 1799. Patronym er aldri nevnt på Johan Friderich Kelpin.

Det ville være svært interessant hvis andre har funnet denne Johan Friderich Kelpin i kilder, eller har noen ideer om hvem han var. Hvis han var utlending ser jeg ved litt søk at navnet Kelpin både forekommer i Tyskland (spesielt det østlige tyske område, to vestprøyssiske (i dag polske, de heter på polsk Kielpino) småbyer/landsbyer like ved Danzig (Gdansk) het Klein Kelpin og Hoch Kelpin) og i Storbritannia (kanskje variasjon av det skotske McAlpine), muligens også i Nederland. Johan Friderich kan like godt være en danifisering av tyske Johann Friedrich som det engelske John Fredrick, så det gir ikke mange holdepunktene. Et skudd i blinde er IGI som viser at en Johann Friedrich Kelpin giftet seg i Frankfurt an der Oder den 21. november 1824. Men det er sikkert virkelig på jordet.

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Re: Kelpin (1790-årene)

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 22. oktober 2008 kl. 10.51

Musicus Johan Frideric Kelpin ble gravlagt i Tønsberg 13. desember 1800, 42 år gammel, jfr. St. Laurenti kirkebok (1797-1809) side 283:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30

Per Vidar Barth Lilje
Sted: OSLO

Re: Kelpin (1790-årene)

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 22. oktober 2008 kl. 11.50

Tusen takk! Den hadde jeg oversett! Da har jeg i hvert fall et yrke og ca. fødeselsår.

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»