En liten utfordring. Jens Andersen Tapperskaret døde den 17 februar 1863. Alderen ble da oppgitt som 63 år. Gårdshistoria sier at han var født på Lappvadmoen i 1797.
Jeg blar meg bakover i kirkebøkene og finner ham ved ekteskapsinngåelsen med Marie Olsdatter, den 10 oktober 1824. Begge er da oppgitt som boende på Tapperskar og begges alder er oppgitt som 28 år.
Folketellinga 1801 gir bare en tenkbar kandidat i Rana: Jens Andersen, 4 år, Lappvadmoen. Foreldre: Anders Jensen og Berit Larsdatter. Vel og bra.
Videre finner jeg Jens Andersen Lappvadmoen som konfirmant 24 november 1816. Hans alder er 18 år.
Utfordringen er å finne hans dåpsinnførsel. I et noenlunde vidt tidsrom finner jeg bare en Jens født på Lappvadmoen og det er Jens Joensen, sønn av Joen Hansen Lappvadmoen, døpt den 7 oktober 1798. (Denne Joen Hansen finner jeg intet om under Lappvadmoen i gårdshistoria...). Finner ham muligens som far ved dåpen til Dortea Joensdatter den 5 august 1792. Da tolker jeg hans bosted som "Lapvassheia".
Det er ganske sikkert mine øyne det er noe feil med. Noen som kan banke fast Jens Andersens dåptidspunkt?
Vennlig hilsen Terje Strømsnes
Jens Andersen Tapperskaret - 1797 ? til 1863
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: KOLBOTN
Re: Jens Andersen Tapperskaret - 1797 ? til 1863
Ser i "Skifter fra Hemnes/Moe 1780/1810 ved Svein Edvardsen", side 160
Jeg lurer på om Anders Jonsen er en feilavskrift for Anders Jensen. På samme side står:
Her finner vi igjen Anders Jensen, samt en henvisning til han som var formynder i forrige skifte, Ole Jensen på Faderdalen. Da er det sikkert bror til Anders, og således onkel til Jens Andersen.
Lappvadmoen var jo en seter først, og ble senere en liten gård,den ble endog delt i to bruk etter Jens Andersens død i 1792, så det er lite trolig at det var husmenn der. Jmf. gårdshistorien. Ser ut som Jens Jensen overtok gården i 1793, og at den ble delt i to og Anders Jensen fikk bruksrett på andre delen i 1795.
Hvis vi tar dåpen du fant:
Jens Jensen var født i 1758, Ole Anders. kunne vært en onkel uten at jeg har fulgt opp han noe nærmere. Mortina Johanesdatter finner jeg i et skifte i 1822 på Moe etter faren Johannes Johannessen. Hun var da død, og hennes barn Johannes Olsen 22 år på Strømmen, var nevnt som arving. Forløpig ingen slektstilknytning. Har ikke rukket å se på de andre.
Jeg lurer rent av på om det er en feilinfføring av presten. Som du sier, det er ingen andre "Jens" kandidater, selv om flere kilder tilsier at han skal ha vært født i denne perioden på Lappvadmoen. Men denne konklusjonen må du komme til selv.
Mvh
Petter Stene
Kode: Velg alt
Lapvamoen; Moe/1804
Anders Jonsen, M, Hovedperson
Bereth Larsdatter, K, Ektefelle
Jens Andersen, M, 5 1/2, Sønn
Lars Andersen, M, 2, Sønn
Formynder moderen med tilsyn av Ole Jensen, Fagerdalen
Jeg lurer på om Anders Jonsen er en feilavskrift for Anders Jensen. På samme side står:
Lapvamoen;Moe/1792
Jens Andersen, M, Hovedperson
Marrit Olsdatter, K, Hovedperson; skifte på begge
Jens Jensen, M, Sønn, arvetomten
Ole Jensen, M, Sønn, Fagerdalen
Anders Jensen, M, Sønn, 23, hjemme
Dorthea Jensdatter, K, datter, hjemme
Karen Jensdatter, K, datter, Andfischaaen
Her finner vi igjen Anders Jensen, samt en henvisning til han som var formynder i forrige skifte, Ole Jensen på Faderdalen. Da er det sikkert bror til Anders, og således onkel til Jens Andersen.
Lappvadmoen var jo en seter først, og ble senere en liten gård,den ble endog delt i to bruk etter Jens Andersens død i 1792, så det er lite trolig at det var husmenn der. Jmf. gårdshistorien. Ser ut som Jens Jensen overtok gården i 1793, og at den ble delt i to og Anders Jensen fikk bruksrett på andre delen i 1795.
Hvis vi tar dåpen du fant:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17095&idx_id=17095&uid=ny&idx_side=-69
18 set 1798
Dobt Joen Hans. Lapvarmoens B: N: Jens
Faddere:
Jens Jens. ibid
Ole Anders.
Elisabeth Hans. Malmhougen
Ole Zachariasen
Anna Johanesd. Moe
Mortina Johanesd Moe
Jens Jensen var født i 1758, Ole Anders. kunne vært en onkel uten at jeg har fulgt opp han noe nærmere. Mortina Johanesdatter finner jeg i et skifte i 1822 på Moe etter faren Johannes Johannessen. Hun var da død, og hennes barn Johannes Olsen 22 år på Strømmen, var nevnt som arving. Forløpig ingen slektstilknytning. Har ikke rukket å se på de andre.
Jeg lurer rent av på om det er en feilinfføring av presten. Som du sier, det er ingen andre "Jens" kandidater, selv om flere kilder tilsier at han skal ha vært født i denne perioden på Lappvadmoen. Men denne konklusjonen må du komme til selv.
Mvh
Petter Stene
-
- Sted: KOLBOTN
Re: Jens Andersen Tapperskaret - 1797 ? til 1863
Takk for et veldig utfyllende svar, Petter!
Vil ikke bruke uendelig mye tid på dette søket ettersom Jens Andersen er litt perifer i min slekt. Likevel er det sånne små nøtter som gjør denne hobbien så stimulerende.
Jeg har et par små kommentarer:
En liten detalj; I din referanse til Jens Joensens dåp i 1798 står datoen 18. september. Mitt kalenderprogram gir 18. søndag e. Trinitatis som 7. oktober...
Heller også til at det er en mulig feilførsel av presten. Finner Joen Hansen i folketellingen 1801. Han og familien er da bosatt på gården Langvassheia som, vel, er et annet sted? (sitter langt fra mine kilder, her og nå):
293 Nordlands Ranen Moe Langvashejen
Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
4348 Joen Hansen Huusbonde 72 Begge i 1ste egteskab Jordbrugende bonde M
4349 Dorothea Pedersdtr Hans kone 50 Begge i 1ste egteskab K
4350 Hans Joensen 26 Ugift M
4351 Birrithe Joensdtr 22 Ugift K
4352 Peder Joensen 20 Ugift M
4353 Johannes Joensen 12 M
4354 Dorothea Joensdtr 9 K
4355 Elen Eliasdtr Tjeneste pige 18 Ugift K
Ser av denne tellingen at de ikke har noen sønn ved navn Jens. Jeg søkt etter døde barn med navn Jens Andersen eller Jens Joensen mellom 1798 og 1802 uten å finne noen.
Ved datteren Dorotheas dåp, den 5. august 1792 (9. s. e. Trinit.), er faren oppført som boende på Lapvashejen. Mulig det eksisterer en forvirring for prestene Røring og Theting vedrørende de to gårdene Lappvadmoen og Langvassheia?
Enn så lenge tenderer jeg mot å akseptere at kirkebokens Jens Joensen som faktisk å være Jens Andersen..
Takk igjen! Mvh Terje
Vil ikke bruke uendelig mye tid på dette søket ettersom Jens Andersen er litt perifer i min slekt. Likevel er det sånne små nøtter som gjør denne hobbien så stimulerende.
Jeg har et par små kommentarer:
En liten detalj; I din referanse til Jens Joensens dåp i 1798 står datoen 18. september. Mitt kalenderprogram gir 18. søndag e. Trinitatis som 7. oktober...
Heller også til at det er en mulig feilførsel av presten. Finner Joen Hansen i folketellingen 1801. Han og familien er da bosatt på gården Langvassheia som, vel, er et annet sted? (sitter langt fra mine kilder, her og nå):
293 Nordlands Ranen Moe Langvashejen
Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn
4348 Joen Hansen Huusbonde 72 Begge i 1ste egteskab Jordbrugende bonde M
4349 Dorothea Pedersdtr Hans kone 50 Begge i 1ste egteskab K
4350 Hans Joensen 26 Ugift M
4351 Birrithe Joensdtr 22 Ugift K
4352 Peder Joensen 20 Ugift M
4353 Johannes Joensen 12 M
4354 Dorothea Joensdtr 9 K
4355 Elen Eliasdtr Tjeneste pige 18 Ugift K
Ser av denne tellingen at de ikke har noen sønn ved navn Jens. Jeg søkt etter døde barn med navn Jens Andersen eller Jens Joensen mellom 1798 og 1802 uten å finne noen.
Ved datteren Dorotheas dåp, den 5. august 1792 (9. s. e. Trinit.), er faren oppført som boende på Lapvashejen. Mulig det eksisterer en forvirring for prestene Røring og Theting vedrørende de to gårdene Lappvadmoen og Langvassheia?
Enn så lenge tenderer jeg mot å akseptere at kirkebokens Jens Joensen som faktisk å være Jens Andersen..
Takk igjen! Mvh Terje