Berethe Olsdatter fra Strømme Ner-Reistad

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn22148
Sted: ÅNDALSNES

Berethe Olsdatter fra Strømme Ner-Reistad

Legg inn av dn22148 » 1. oktober 2008 kl. 9.20

Leter etter min tippx4 oldemor, Berethe Olsdatter ukjent fødselsår, men mannen Anders Knudsen Øvstedal var født ca. 1675. Forfedrene til Anders kan følges tilbake til midten av 1500 tallet. Det er bygdebøker i Tomrefjord, Tresfjord jeg har funnet de opplysningene. Jeg har ikke tilgang på de bøkerne nå. Hun kom fra Strømme Ner-Reistad. De hadde dattera Sigrid/Siri Andersdatter Øvstedal, (1729- 1808) Her er Sigri i 1801, enke etter Lasse Eriksen Vestnes 1725-1781 http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... k=787#ovre Finnes det noen som vet noe mer om henne?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Berethe Olsdatter fra Strømme Ner-Reistad

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 8. oktober 2008 kl. 21.20

Er litt usikker på hva du vil ha svar på her.

O Rekdal, bygdebok for Tresfjord skriver:

Kvar 3. kona til Sigrid Øvstedal-Røviks mor, 3. kona til Anders K., kom ifrå får vi nermest inga opplysning om... Enka Beret vart i 1743 gift med Lars Ottesøn Skjegstad og flytta dit ut... Ho er ført død på Skjegstad i 1781. med oppgitt alder 80 år... Et skifte på Reistad ett. Jørgen Børgeson viser mot at Berit var søster av Knut Ols. Strømme Nerem, som vistnok var frå Nedre Reistad. Sitat slutt.

Det Rekdal her gjør er vel å antyde at Beret kan være fra Restad. Når du skriver Berethe Olsdatter fra Strømme Ner-Reistad har du kanskje andre kilder?

Beret ca 80 år i 1781, og da fødd ca 1700. Og kirkebøker fra den tid finnes jo dessverre ikke i nerområdet.

I følge Rekdal er de første år av kirkebøkene i Veøy svært mangelfulle (starter 1721).
Restad og Tresfjord (Øvstedal) hørte begge inn under Veøy, så et bryllup ca 1729 (basert på at Beret får barn i 1730) burde altså stå i kirkebok for Veøy. Men det kan altså være glemt av presten i likhet med mye anna.

Om Beret var fra et annet prestegjeld og bryllupet sto der så blir det nok vanskelig å finne kandidater. Har lett på FS/IGI for Møre og Romsdal 1725-31 men fann ikke noen vielse, da unntatt den fra Vestnes 1729 uten dato som er innsendt av " Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available."
Altså ikke fra en primærkilde.

Skifter fra Restad Vågstranda er kanskje en mulighet?

Mvh Helge

dn22148
Sted: ÅNDALSNES

Re: Berethe Olsdatter fra Strømme Ner-Reistad

Legg inn av dn22148 » 8. oktober 2008 kl. 22.08

Beklagelig har jeg ikke tatt notis av henvisninger i mine notater når det gjelder denne Beret. Jeg mener at det jeg har funnet ut er gjennom bygdebøker av forf. O. Rekdal. Skal prøve å få låne de bøkerne på nytt. Takk skal du ha for at du tok deg tid til å referere fra boka.

Svar

Gå tilbake til «Vestnes»