Leter etter opplysninger ang. Jon Engebretsen , (ca. 1717- ca. 1803)
Han ble i 1759 gift med Anne Syversdatter ( 1732-1802) fra Sygard Bottem. Jeg har hatt Lesja bøker til låns, men fant ikke mere der. Hvor kom Jon fra, fra hvilken gård?
På forhånd tusen hjertelig takk!
Jon Engebretsen f. ca. 1717 død ca. 1803
Moderator: MOD_Oppland
Jon Engebretsen f. ca. 1717 død ca. 1803
Mvh
May Kristin Skjevik
May Kristin Skjevik
- Arnfinn Kjelland
- Sted: VOLDA
- Kontakt:
Re: Jon Engebretsen f. ca. 1717 død ca. 1803
Som du ser står det "elles ukjent" om Jon under Isaksbø (bd. 3 s. 411), der dei var brukarar. Det tyder at vi under arbeidet med bygdeboka (http://tilsett.hivolda.no/ak/Lesja/Index.html) ikkje var i stand til å finne ut kven han var: han er ikkje funne i noko anna kjelde i Lesja (dødsbuskifte, tingbøker, matriklar, panteregister o.l.).
Sjansen for at Jon var frå Lesja er derfor nokså liten - det var ikkje for kven som helst å kjøpe ein såpass brukbar gard i 1760-åra. Mest sannsynleg kom han utanbygds frå, kanskje frå lenger ned i dalen? Da bygdebokarbeidet gjekk føre seg hadde vi ikkje internett - i dag er det kanskje muleg å finne han att i eit eller anna skifte o.l. frå ein annan kommune.
Eg ville derfor legge inn spørsmålet t.d. under Gudbrandsdalen - ukjent kommune (med tilvising til det som står i Lesjaboka).
Sjansen for at Jon var frå Lesja er derfor nokså liten - det var ikkje for kven som helst å kjøpe ein såpass brukbar gard i 1760-åra. Mest sannsynleg kom han utanbygds frå, kanskje frå lenger ned i dalen? Da bygdebokarbeidet gjekk føre seg hadde vi ikkje internett - i dag er det kanskje muleg å finne han att i eit eller anna skifte o.l. frå ein annan kommune.
Eg ville derfor legge inn spørsmålet t.d. under Gudbrandsdalen - ukjent kommune (med tilvising til det som står i Lesjaboka).
Hei!
Kan Joen være fra Dovre? Tittet litt på dette, men er ingen ekspert. Jeg ser at en Mari Engebretsdatter og Poul Olsen Hielle begge fra Dovre bor på Isaksbø fra 1746/49.
Marits foreldre er Engebret Erikson Vorkinn f. ca 1675 og Mari Larsdatter Ulekleiv. Utenom Marit hadde de sønnene Erik 1707, Hans 1714 og Johannes 1722.
Når Poul og Marit døper datter Eldri i 1757 er en av fadderene Jon Engebretsen. Marit og Poul kjøpte gården Håkåstad i 1748, og er vel mest kjent under det navnet. (Forskjellige skrivemåter.
Kanskje du finner noe i bygdeboka for Dovre bind 2. Eller om noen kan slå opp i den for deg, for å se om denne Johannes f. 1722 kan være identisk med den Jon Engebretsen du søker.
Mvh Lisbeth

Kan Joen være fra Dovre? Tittet litt på dette, men er ingen ekspert. Jeg ser at en Mari Engebretsdatter og Poul Olsen Hielle begge fra Dovre bor på Isaksbø fra 1746/49.
Marits foreldre er Engebret Erikson Vorkinn f. ca 1675 og Mari Larsdatter Ulekleiv. Utenom Marit hadde de sønnene Erik 1707, Hans 1714 og Johannes 1722.
Når Poul og Marit døper datter Eldri i 1757 er en av fadderene Jon Engebretsen. Marit og Poul kjøpte gården Håkåstad i 1748, og er vel mest kjent under det navnet. (Forskjellige skrivemåter.
Kanskje du finner noe i bygdeboka for Dovre bind 2. Eller om noen kan slå opp i den for deg, for å se om denne Johannes f. 1722 kan være identisk med den Jon Engebretsen du søker.
Mvh Lisbeth

I Bygdebok for Dovre 2 s.312 står det at Ingebrigt (Engebret) er gift med Kari Larsdtr fra Ulekleiv, ikke Mari. De kjøpte Engum. En Johannes er nevnt, men han kom til Li.
Ingebrigt og Kari fikk 4 barn:
1. Erik, som tok over
2. Marit, ca. 1711, d.1790, g.1738 m Pål Olsson frå Sygard Hjelle. dei var ei tid på Hovaug-Isaksbø på Lesja, og kjøpte i 1748 Uppistugu Håkåstad på Lesja.
3. Hans
4. Johannes, 1722 g 1757 m Marit Siversdtr, ellers ukjent
Ingebrigt og Kari fikk 4 barn:
1. Erik, som tok over
2. Marit, ca. 1711, d.1790, g.1738 m Pål Olsson frå Sygard Hjelle. dei var ei tid på Hovaug-Isaksbø på Lesja, og kjøpte i 1748 Uppistugu Håkåstad på Lesja.
3. Hans
4. Johannes, 1722 g 1757 m Marit Siversdtr, ellers ukjent
Hei!
Nei lett er det ikke.
Beklager skrivefeilen.
Mvh Lisbeth

Nei lett er det ikke.

Mvh Lisbeth
Kan dette være den Jon Engebretsen eller som det står her; Joen Ingebretsen, som jeg leter etter? http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... =1097#ovre
Husbonden Siver Joensen er sønn av Joen og Anne, og kan muligens være bror til Kari Joensdatter f. ca. 1758.
Husbonden Siver Joensen er sønn av Joen og Anne, og kan muligens være bror til Kari Joensdatter f. ca. 1758.
- Arnfinn Kjelland
- Sted: VOLDA
- Kontakt:
Joda, det er riktig Jon og Anne, og Syver (f. 1761) og Kari (f. 1758) er barna deira. Som eg skreiv framafor, var dei brukarar på Isaksbø (sjå øvste linja i 1801), der sonen Syver tok over kring 1790 (utan tinglyst skøyte), slik det går fram av bygdeboka.
Men det hjelper deg dessverre ikkje i spørsmålet om kven Jon var.
Men det hjelper deg dessverre ikkje i spørsmålet om kven Jon var.