Maja Kaisa Gustavsdatter
Moderator: MOD_Emigranter
Maja Kaisa Gustavsdatter
Jeg leter etter Maja Kaisa Gustavsdatter.
Hun er født i Värmland, 13.11.1844. Hennes far er Gustav Janson, hennes mor er K.Kaisa Andersdotter.
Maja Kaisa viet, Nr 2, 25.01.1874 med Peter
Maja Kaisa innflyttede Skoger, Vestfold , okt. 1868, Nr 43 Oppgiven datum er imidlertid 1862, så jeg antar at dette var året hun kom til Norge.
Maja fikk 2 uekte barn med Olaus Jacobsen. Barnene var Frants Oscar i 1869 og Otto Albert i 1870.
Jeg er opptatt av alle opplysninger som kan bringe mer klarhet i livet til Maja Kaisa, men også generelt om hvordan jeg kan arbeide for å finne hennes svenske aner bakover i tid.
Hun er født i Värmland, 13.11.1844. Hennes far er Gustav Janson, hennes mor er K.Kaisa Andersdotter.
Maja Kaisa viet, Nr 2, 25.01.1874 med Peter
Maja Kaisa innflyttede Skoger, Vestfold , okt. 1868, Nr 43 Oppgiven datum er imidlertid 1862, så jeg antar at dette var året hun kom til Norge.
Maja fikk 2 uekte barn med Olaus Jacobsen. Barnene var Frants Oscar i 1869 og Otto Albert i 1870.
Jeg er opptatt av alle opplysninger som kan bringe mer klarhet i livet til Maja Kaisa, men også generelt om hvordan jeg kan arbeide for å finne hennes svenske aner bakover i tid.
-
- Sted: Sverige
- Kontakt:
Re: Maja Kaisa Gustavsdatter
Hej Kjell!
Att leta i kyrkböckerna i Sverige är inte lika enkelt som i Norge. Hos oss så är inget gratis, utan man måste ha abonnemang.
Det finns några olika företag som man kan tecka abonnemang hos, jag själv använder Arkiv Digital då de täcker upp mina områden bäst.
Jag ser att du bor i Vestfold, så om du kommer till DIS Vestfolds släktforskardag som är den 25 oktober så kan jag visa dig, och andra, hur det fungerar i Sverige.
Tillbaka till din Maja Kajsa.
Jag ser att hon är född i Stavnäs i Värmland hon flyttar från N Fjäll i Stavnäs den 8 Juni 1868 med flyttbetyg nummer 20 och till Norge.
Detta läser jag i husförhörslängden för år 1866-1870 i Stavnäs sida 99.
Där står det att hennes mor Cajsa Andersdotter är född 18 April 1822 i Stavnäs, hon står som frånskild.
Cajsa har även en oäkta son: Anders Gustaf född 10 Juli 1858 i Stavnäs.
Att leta i kyrkböckerna i Sverige är inte lika enkelt som i Norge. Hos oss så är inget gratis, utan man måste ha abonnemang.
Det finns några olika företag som man kan tecka abonnemang hos, jag själv använder Arkiv Digital då de täcker upp mina områden bäst.
Jag ser att du bor i Vestfold, så om du kommer till DIS Vestfolds släktforskardag som är den 25 oktober så kan jag visa dig, och andra, hur det fungerar i Sverige.
Tillbaka till din Maja Kajsa.
Jag ser att hon är född i Stavnäs i Värmland hon flyttar från N Fjäll i Stavnäs den 8 Juni 1868 med flyttbetyg nummer 20 och till Norge.
Detta läser jag i husförhörslängden för år 1866-1870 i Stavnäs sida 99.
Där står det att hennes mor Cajsa Andersdotter är född 18 April 1822 i Stavnäs, hon står som frånskild.
Cajsa har även en oäkta son: Anders Gustaf född 10 Juli 1858 i Stavnäs.
Hälsningar
Susann Sannefjäll
Susann Sannefjäll
-
- Kontakt:
Kjell,
På cdskivan EMIBAS hittar jag även Maja Cajsa, jag klistrar in det här:
Gustafsdotter, Maja Kajsa
Hemmadotter (ogift kvinna)
f. 13/11 1844 i Stavnäs, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 8/6 1868
från Fjäll Norra, Stavnäs, Värmlands län (Värmland)
till Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 99
Emibas emigrationsakt: Stavnäs S 1868 036
På cdskivan EMIBAS hittar jag även Maja Cajsa, jag klistrar in det här:
Gustafsdotter, Maja Kajsa
Hemmadotter (ogift kvinna)
f. 13/11 1844 i Stavnäs, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 8/6 1868
till Norge
Källa: Husförhörslängd, s. 99
Emibas emigrationsakt: Stavnäs S 1868 036
Hälsningar
Susann Sannefjäll
Susann Sannefjäll
Tusen takk, susann.
Jeg oppfatter det da slik at Maja Kaisa er uekte født av Cajsa Andersdotter, og at hun hadde en bror, Anders Gustaf?
Jeg har ellers notert DIS-Vestfold sin dag den 25.10. Jeg er sikkert ikke den eneste med svenske aner, så en innføring i "svenske-metoden" kan sikkert være av interesse. Imidlertid har jeg ingen greie på om dette evt må avklares med lokallaget, eller hvilken praksis de har. Er det i så fall noe jeg bør forta meg i sakens anledning?
Jeg oppfatter det da slik at Maja Kaisa er uekte født av Cajsa Andersdotter, og at hun hadde en bror, Anders Gustaf?
Jeg har ellers notert DIS-Vestfold sin dag den 25.10. Jeg er sikkert ikke den eneste med svenske aner, så en innføring i "svenske-metoden" kan sikkert være av interesse. Imidlertid har jeg ingen greie på om dette evt må avklares med lokallaget, eller hvilken praksis de har. Er det i så fall noe jeg bør forta meg i sakens anledning?
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Slektsforskerdagen er åpen for alle. Du finner mer informasjon her http://www.disnorge.no/DISadmin/viewclub.php?club_id=16
eller her http://www.disnorge.no/vf/
eller her http://www.disnorge.no/vf/
Karlsson, Anders Gustaf
Dräng (ogift man)
f. 10/7 1858 i Stavnäs, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 8/6 1881
till Nordamerika
0831881028 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad
Källa: Husförhörslängd, s. 100
Emibas emigrationsakt: Stavnäs S 1881 028
Dräng (ogift man)
f. 10/7 1858 i Stavnäs, Värmlands län (Värmland)
Utvandrad 8/6 1881
till Nordamerika
0831881028 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad
Källa: Husförhörslängd, s. 100
Emibas emigrationsakt: Stavnäs S 1881 028
-
- Kontakt:
Kjell,
I födelsboken för Stavnäs, C:9 sida 149, står inte Maria Cajsa som oäkta.
Hon är född 13 november 1844 och döpt 14 november.
Fader: Lösdrivaren Gustaf Jansson Wadelius
Moder: Fästmön Cajsa Andersdotter
Faddrar: Nils Jansson och hustru Märtha Persdotter.
I födelsboken för Stavnäs, C:9 sida 149, står inte Maria Cajsa som oäkta.
Hon är född 13 november 1844 och döpt 14 november.
Fader: Lösdrivaren Gustaf Jansson Wadelius
Moder: Fästmön Cajsa Andersdotter
Faddrar: Nils Jansson och hustru Märtha Persdotter.
Hälsningar
Susann Sannefjäll
Susann Sannefjäll
Hi, I am interested in Maja Kaisa Gustavsdatter and her illegitimate son Anders Gustaf Karlson, and I have been tracing their ancestors back using the digitised parish registers. It would be good to compare information. Alison