Fredrik Andreas Crosta
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
- Aud Mari Kalland Sterten
- Sted: TRONDHEIM
Fredrik Andreas Crosta
Hei,
Jeg har arbeidet litt med å finne mine barns aner på farssida fra Hølonda.
I Hølondboka II på side 493 finner vi dette om Fredrik Andreas Crosta:
“Fredrik Andreas Crosta f. i Trondheim 1837, kom til bygda i 1862, og ga seg til som handelsmann på Krokstad. Da han gifta seg med dattera på Kjerkbakken, flytta han hit og hadde plassen etter Rasmus.
Far til Fredrik var konditor i byen. Han og broren, som slo seg ned i Kristiansund, og ein John Buzzi, kom til Norge som rømlinger fra Napoleonshærene. Dei var italienenere som var utkommanderte til å kjempe for Frankrike. Mor til Fredrik heitte Martha Schjødt.”
Setter opp en liten oversikt over det jeg har funnet:
1. Mathias Crosta f. 17xx Italia d. ca. 1840 Trondheim
g. 27 juli 1815 Domkirken, med
Martha Georgina Olsdatter Schjødt f. 1790 Trondheim
i Oluf Clemento d. 28 mai 1816 Domkirken
ii Margrete Fredrike d. 25 sep 1817 Domkirken
iii Jørgen Mathias d. 7 april 1820 Domkirken
iv Fredrik Andreas d. 14 okt 1825 Domkirken
Fra Personalhistorie for Trondhjems by og omegn av Chr. Thaulow:
MATHIA CROSTA er Italiener af Fødselen, ankom hertil i 1814 og nedsatte sig i Trondhjem som Conditor, fast den eneste der endnu i mange Aar derefter fandtes i Trondhjems By. Gift 1815 med Marta Schjødt.
Død omkring 1840.
-----------
1. Martha Georgina Olsdatter Schjødt f. 1790 Trondheim
Foreldre:
2. Skomakermester Ole Sivertsen Schjødt f. 1762
3. Elisabet Susanna Fredricha Kieldsdatter Hansen f. 1761
Besteforeldre:
4. Underkonstabel Sivert Olsen Schjødt
5. Gjertrud Olsdatter
6. Kield Hansen
7. Martha Toresdatter
Jeg har så langt ikke funnet når Mathias eller Martha Schjødt Crosta døde.
Jeg regner med at det er flere som har arbeidet med Fredrik Andreas Crosta og hans aner. - Men har noen funnet den foreløpige navnløse broren til Mathias, som i følge Hølondboka skal ha bodd i Kristiansund ?
Mvh Aud.
Jeg har arbeidet litt med å finne mine barns aner på farssida fra Hølonda.
I Hølondboka II på side 493 finner vi dette om Fredrik Andreas Crosta:
“Fredrik Andreas Crosta f. i Trondheim 1837, kom til bygda i 1862, og ga seg til som handelsmann på Krokstad. Da han gifta seg med dattera på Kjerkbakken, flytta han hit og hadde plassen etter Rasmus.
Far til Fredrik var konditor i byen. Han og broren, som slo seg ned i Kristiansund, og ein John Buzzi, kom til Norge som rømlinger fra Napoleonshærene. Dei var italienenere som var utkommanderte til å kjempe for Frankrike. Mor til Fredrik heitte Martha Schjødt.”
Setter opp en liten oversikt over det jeg har funnet:
1. Mathias Crosta f. 17xx Italia d. ca. 1840 Trondheim
g. 27 juli 1815 Domkirken, med
Martha Georgina Olsdatter Schjødt f. 1790 Trondheim
i Oluf Clemento d. 28 mai 1816 Domkirken
ii Margrete Fredrike d. 25 sep 1817 Domkirken
iii Jørgen Mathias d. 7 april 1820 Domkirken
iv Fredrik Andreas d. 14 okt 1825 Domkirken
Fra Personalhistorie for Trondhjems by og omegn av Chr. Thaulow:
MATHIA CROSTA er Italiener af Fødselen, ankom hertil i 1814 og nedsatte sig i Trondhjem som Conditor, fast den eneste der endnu i mange Aar derefter fandtes i Trondhjems By. Gift 1815 med Marta Schjødt.
Død omkring 1840.
-----------
1. Martha Georgina Olsdatter Schjødt f. 1790 Trondheim
Foreldre:
2. Skomakermester Ole Sivertsen Schjødt f. 1762
3. Elisabet Susanna Fredricha Kieldsdatter Hansen f. 1761
Besteforeldre:
4. Underkonstabel Sivert Olsen Schjødt
5. Gjertrud Olsdatter
6. Kield Hansen
7. Martha Toresdatter
Jeg har så langt ikke funnet når Mathias eller Martha Schjødt Crosta døde.
Jeg regner med at det er flere som har arbeidet med Fredrik Andreas Crosta og hans aner. - Men har noen funnet den foreløpige navnløse broren til Mathias, som i følge Hølondboka skal ha bodd i Kristiansund ?
Mvh Aud.
Re: Fredrik Andreas Crosta
Mathias Crosta fikk borgerskap i 1807. digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=bo16011818&gardpostnr=512&merk=512#ovre
Crostad står oppført som innvaaner i Domkirkens sogn i 12. Fag i 1823. www.piaglass.com/jaslekt/Trondh1823.htm
Crosta er nevnt i Fredrik B Wallem: Trondhjems bakerlaug (1926) s 199:
'... at der i aarhundredets begyndelse hadde nedsat sig flere konditorer i byen - de tok vel en liten slump av den fortjeneste, bakerlauget ellers vilde ha hat. I 1802 faar italieneren Peter Anton Gissla borgerskap som 'sukkerbrødsbager' - det vil si konditor - og i 1807 kommer der to nye sukkerbrødsbakere, nemlig Joachim Segler fra Schweiz, som imidlertid opsa sit borgerskap i 1815, og Matheo Crosta fra Milano, som blev boende og slog seg op til en meget holden mand, saa han i 1816 ilignes 60 spd. i bidrag til Norges Bank, hvilket jo var mere end nogen av byens bakermestre blev lignet for.'
Crosta kjøper Hoeggen Nordre i 1823. www.strindahistorielag.no/wiki/index.php/Hoeggen_Nordre
Crostad står oppført som innvaaner i Domkirkens sogn i 12. Fag i 1823. www.piaglass.com/jaslekt/Trondh1823.htm
Crosta er nevnt i Fredrik B Wallem: Trondhjems bakerlaug (1926) s 199:
'... at der i aarhundredets begyndelse hadde nedsat sig flere konditorer i byen - de tok vel en liten slump av den fortjeneste, bakerlauget ellers vilde ha hat. I 1802 faar italieneren Peter Anton Gissla borgerskap som 'sukkerbrødsbager' - det vil si konditor - og i 1807 kommer der to nye sukkerbrødsbakere, nemlig Joachim Segler fra Schweiz, som imidlertid opsa sit borgerskap i 1815, og Matheo Crosta fra Milano, som blev boende og slog seg op til en meget holden mand, saa han i 1816 ilignes 60 spd. i bidrag til Norges Bank, hvilket jo var mere end nogen av byens bakermestre blev lignet for.'
Crosta kjøper Hoeggen Nordre i 1823. www.strindahistorielag.no/wiki/index.php/Hoeggen_Nordre
Mateio Crosta døde i 1832, 54 år gammel. Gravlagt 21. mai 1832 Domkirken. www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2332&idx_id=2332&uid=ny&idx_side=-308
Hei !
Jeg holder på å forske i slekta til min bestemor på farssiden. Margit Bredesen( f. Bustad). Hun bor på Svorkmo. Hennes bestefar het Lars Eriksen Bustadhaug og han var gift med Karen Fredriksdatter f. 1864. Men hvor hun ble født vet jeg ikke. Men det jeg vet bestemor har nevnt,er at det finnes slektninger fra Hølonda, og i slekta finnes et bilde av en italiener, og han het visst Crostad.....
Jeg holder på å forske i slekta til min bestemor på farssiden. Margit Bredesen( f. Bustad). Hun bor på Svorkmo. Hennes bestefar het Lars Eriksen Bustadhaug og han var gift med Karen Fredriksdatter f. 1864. Men hvor hun ble født vet jeg ikke. Men det jeg vet bestemor har nevnt,er at det finnes slektninger fra Hølonda, og i slekta finnes et bilde av en italiener, og han het visst Crostad.....
Fredrik Andreas Crosta f.1837 i Trondheim, kom til Hølonda i 1862, og ga seg til som handelsmann på Krogstad. Da han giftet seg med datra på Kjerkbakken (under Langåsen), flyttet han hit og hadde plassen etter Rasmus.
Far til Fredrik var konditor i byen. Han og broren, som slo seg ned i Kristiansund, og en John Buzzi, kom til Norge som rømlinger fra Napoleons-hærene. De var italienere som var utkommandert til å kjempe for Frankrike. Mor til Fredrik het Marta Schjødt.
(Referat fra bygdeboka for Hølonda B2 s.493)
Han ble gift 1863 med Ane Rasmusdtr. Langaas f.1841, d.1894 i tuberkulose. De hadde 6 etterkommere. En sønn Martin f.1867, d.1942, var den siste ståtarkonge på Hølonda.
Jeg har i min base registrert Fredriks barnebarn (sønn til Martin) i min slektsbase:
Fredrik Martinsen Crosta f. 18 okt 1893, som emigrerte til Amerika i 1912.
(Ref: Hølondboka B1 s.110)
Kanskje vi kan utveksle opplysninger om etterkommere?
Mvh Lars
Far til Fredrik var konditor i byen. Han og broren, som slo seg ned i Kristiansund, og en John Buzzi, kom til Norge som rømlinger fra Napoleons-hærene. De var italienere som var utkommandert til å kjempe for Frankrike. Mor til Fredrik het Marta Schjødt.
(Referat fra bygdeboka for Hølonda B2 s.493)
Han ble gift 1863 med Ane Rasmusdtr. Langaas f.1841, d.1894 i tuberkulose. De hadde 6 etterkommere. En sønn Martin f.1867, d.1942, var den siste ståtarkonge på Hølonda.
Jeg har i min base registrert Fredriks barnebarn (sønn til Martin) i min slektsbase:
Fredrik Martinsen Crosta f. 18 okt 1893, som emigrerte til Amerika i 1912.
(Ref: Hølondboka B1 s.110)
Kanskje vi kan utveksle opplysninger om etterkommere?
Mvh Lars
Hege,
- Nå er jeg i kontakt med ditt søskenbarn via mail, - jeg forstår det slik at dere samarbeider om dette.
Lars,
- Jeg har sendt deg en PM.
Mvh Aud
- Nå er jeg i kontakt med ditt søskenbarn via mail, - jeg forstår det slik at dere samarbeider om dette.
Lars,
- Jeg har sendt deg en PM.
Mvh Aud
Hei igjen !
Til Torill : Tusen takk for hjelpen ! Jeg er helt fersk innen dette emnet, men skal lese mer informasjon.
Til Lars : Hei ! Takk for informasjon. Ja, vi kan godt utveksle, men jeg er usikker på hvordan man gjør dette. Skriver man på slektsforum eller hva er pm ?
Til Aud : Hei ! Ja, vi samarbeider, da mitt søskenbarn også er veldig interessert i slekta.
Mvh
Hege
Til Torill : Tusen takk for hjelpen ! Jeg er helt fersk innen dette emnet, men skal lese mer informasjon.
Til Lars : Hei ! Takk for informasjon. Ja, vi kan godt utveksle, men jeg er usikker på hvordan man gjør dette. Skriver man på slektsforum eller hva er pm ?
Til Aud : Hei ! Ja, vi samarbeider, da mitt søskenbarn også er veldig interessert i slekta.
Mvh
Hege