Fødested,og dåp,Johanne Matilde Håkonsen,Smedberget,Tangen,
Moderator: MOD_Buskerud
Fødested,og dåp,Johanne Matilde Håkonsen,Smedberget,Tangen,
Hei,trenger litt hjelp her!!Hun oppgir ved dåp av sin uekte datter,Ovidia Matilde Eriksen,10 mars 1878,1838 som fødselsår,og styrmann Nils Eriksen som barnets far F.1838.Dåpen er i Tangen Kirke.
Re: Fødested,og dåp,Johanne Matilde Håkonsen,Smedberget,Tang
Her er Ovidia Matilde
Mor er Johanne Mathilde Haakonsen, f 1838
Far er Nils Eriksen, f 1838 (det kan mistenkes at det foran "styrmand" skal stå "en gift mand", men teksten er delvis forsvunnet)
Under "anmerkninger" er det oppført "anmeldt af barnets moder".
Hva er egentlig ditt spørsmål?
Mor er Johanne Mathilde Haakonsen, f 1838
Far er Nils Eriksen, f 1838 (det kan mistenkes at det foran "styrmand" skal stå "en gift mand", men teksten er delvis forsvunnet)
Under "anmerkninger" er det oppført "anmeldt af barnets moder".
Hva er egentlig ditt spørsmål?
Takker!Dette er også det jeg har sett,og finner Nils i folketellingene på Hedensrudtangen.Johanne Matilde,finner jeg ikke ,noen steder.Ved dåpen til Ovidia står det Smedberget.og det stemmer nok,finner Ovidia ,der,senere med mann og barn.MEN;HVEM ER NÅ DENNE;JOHANNE MATILDE HAAKONSEN f.1838???
- Else Berit Rustad
Foran farens tittel, Styrmand, står det Enkemand.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
Hei!Tusen Takk!! Da er det mulig å finne et giftemål i Tangen,Strømsø,eller Skoger,får lete mer.
Hei.
Ovida Mathilde ble konfirmert i 1892 på Tangen. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-90
Nr.12 Piker.
Alf.
Ovida Mathilde ble konfirmert i 1892 på Tangen. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-90
Nr.12 Piker.
Alf.
Fra Folketellingen 1900: Ovidia Nils. f.1878 gift med Nils Nils.f 1879 bosatt Smedberget
Deres ekteskap 1899
Men dette var sannsynlig noe du alt hadde. Ser litt mer etter Johanne Matilde
Deres ekteskap 1899
Men dette var sannsynlig noe du alt hadde. Ser litt mer etter Johanne Matilde
Tangen har ikke praktisert å holde orden på inn- og utflyttede.
Skoger (fylkesgrensen og sognegrensen ligger 2-300meter fra Smedberget) førte statistikk. Sjekket tilbake til begynnelsen 1873. No luck. Du kan sjekke videre herfra selv.....
Det er ikke registret noen med etternavn påbegynnende "haa" som er født i tidsrommet 1836-1840 i folketellingen 1900.
Med litt oppfinnsomhet omkring navnet hennes, så kan det jo hende du er heldigere enn meg. Etternavnet tror jeg neppe vil hjelpe deg.....Du må også gjøre samme øvelse for 1865.
Ett tips kan f.eks være å sjekke "døde" eller "ekteskap" i Strømsø/Strømsø og Strømsø/Tangen. Der kan du være heldig å finne et fødested. Lykke til
Skoger (fylkesgrensen og sognegrensen ligger 2-300meter fra Smedberget) førte statistikk. Sjekket tilbake til begynnelsen 1873. No luck. Du kan sjekke videre herfra selv.....
Det er ikke registret noen med etternavn påbegynnende "haa" som er født i tidsrommet 1836-1840 i folketellingen 1900.
Med litt oppfinnsomhet omkring navnet hennes, så kan det jo hende du er heldigere enn meg. Etternavnet tror jeg neppe vil hjelpe deg.....Du må også gjøre samme øvelse for 1865.
Ett tips kan f.eks være å sjekke "døde" eller "ekteskap" i Strømsø/Strømsø og Strømsø/Tangen. Der kan du være heldig å finne et fødested. Lykke til
Hei,igjen,Takker,så mye! Jo,jeg finner,Nils i 1865 på Hedensrudtangen i forrige ekteskap.Han var jo styrmann,sikkert en flakkende kar,så Johanne M. kan være fra mange plasser i landet.Må bare lete!Giftemålet må ha skjedd etter Ovidias dåp,og da er det sannsynlig,i Skoger,Tangen,Strømsø,Strømsgodset,mulig Bragernes.
Da,er hun funnet! Datter av Hans Haagensen/Olea Tollefsdatter,Født og døpt i Tangen 1836,konfirmert i Skoger,3 oktober 1852,død 13 mai 1918,på smedberget 16,Tangen,Drammen.Hadde vært greit om hun hadde kallt seg Hansdatter,som til konfirmasjon.Takk,For hjelpen,alle sammen.