Jeg skal fotografere 2-3 kirkebøker med et Canon EOS kamera. Kan få låne et Vivanco VS 232 stativ, men jeg trenger et hode på stativet som kan vris slik at kameraet peker nedover. Noen som har gode og gjerne billige forslag?
Eller finnes det noen andre løsninger utover å feste kameraet på en bordkant (med en gorrilapod?) og legge boka på en stol e.l.
Fotoekspertise søkes -stativ for fotografering av kirkebøker
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Re: Fotoekspertise søkes -stativ for fotografering av kirkeb
Kan du ikke bare håndholde kameraet da?
- Paul Johan Hals
En vanlig tripod har som regel en heis hvor panoramahodet er festet. På mange av disse stativene kan panoramahodet skrues av, heisen taes ut og snues opp ned.Panoramahodet skrues på, men står nå på undersiden av heisen. Det som skal avfotograferes plasseres mellom bena på tripoden. Jeg har ofte benyttet meg av dette ved avfotografering av gamle bilder.
MVH Paul
MVH Paul
- Paul Johan Hals
Jeg hadde visst litt hastverk da jeg skrev at jeg skrur panoramahodet løs fra heisen. Det som er korrekt er at jeg skrur av bunnplaten i heisen, da kan den tas opp, med hodet på, og så settes i fra undersiden. Jeg har også en annen tripod som har kulehode. Samme metode bruker jeg der også. Jeg bør vel kanskje legge til at begge stativene har teleskopbein og er beregnet for å stå på bakken (eller gulvet). Stativ med kulehode er jo ganske billige. I hvert fall trenger man ikke noe kostbart stativ til et slikt arbeid.
MVH Paul
MVH Paul
Takker hjertligst for svar.
Å holde kamerat i hånden blir man fort lei, det er tungvindt å måtte "sikte seg inn" for hver side og man kan ikke sikte like nøyaktig som med et stativ - det er en fordel med eksakt lik posisjon for å kunne beskjære bildet automatisk etterpå.
Tripoden jeg kan låne har dessverre ingen heis, men skal sjekke om det går an å snu "noe".
Reserveløsningen jeg har pønsket på er å lage et hull til linsa i f.eks en finerplate/planke og legge plata på et bord slik at enden med hullet kommer utenfor bordplata, og legge boka på en stol eller pappeske e.l. for å få passe avstand.
Å holde kamerat i hånden blir man fort lei, det er tungvindt å måtte "sikte seg inn" for hver side og man kan ikke sikte like nøyaktig som med et stativ - det er en fordel med eksakt lik posisjon for å kunne beskjære bildet automatisk etterpå.
Tripoden jeg kan låne har dessverre ingen heis, men skal sjekke om det går an å snu "noe".
Reserveløsningen jeg har pønsket på er å lage et hull til linsa i f.eks en finerplate/planke og legge plata på et bord slik at enden med hullet kommer utenfor bordplata, og legge boka på en stol eller pappeske e.l. for å få passe avstand.
Jeg så en på Statsarkivet på Kongsberg bruke en vanlig tripod, skråstilt mot et bokstativ. Det så ut til å fungere bra.
Mvh
Petter Stene
Mvh
Petter Stene