Ektefødt og bortsatt, men samme bosted?

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj05940
Sted: SANDE I VESTFOLD

Ektefødt og bortsatt, men samme bosted?

Legg inn av gj05940 » 8. juli 2008 kl. 23.29

Jeg har kommet over en (for meg) uvanlig problemstilling.

Knut Hansen og Cristi Hansdatter fikk datteren Martha. De var bosatt på Krogeide.Bilde fra dåpen i Fana, Hordaland den 04.mai 1794

Når jeg leter i Folketelling 1801, Fana, Hordaland, så finner jeg dem alle sammen nettopp på Krogeide.
Her oppført som nr 785, 789 og 790

Det som opptar meg, er at Martha (kalt Marthe i FT1801) nå står oppført som "fosterbarn", mens deres 2 senere fødte unger benevnes som "deres børn".

Siden pålitelighet bør stå i høysetet ved slektsforskning, føler jeg meg nødt til å spørre andre på forumet om jeg med 100% sikkerhet kan anta at det er den samme Martha jeg har funnet i disse 2 tilfellene.

For alt jeg vet, kan det ha vært en relativt slank tilværelse med yrke "jordløs huusmand og fisker" slik at noen måtte fostres annet sted....

På forhånd takk!

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Ektefødt og bortsatt, men samme bosted?

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 9. juli 2008 kl. 0.21

Etter et noe overfladisk overblikk ser dette tradisjonelt ut. Marthe er ført på et annet bruk/husholdning, ikke hos foreldrene. Abraham Hansen (en onkel?) og kone er tydeligvis barnlause og har tatt til seg Marthe til oppfostring. Hun kan følgelig ikke føres som "deres barn".
hilsen
Arild Kompelien

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»