Helge Nikolai "Nikken" Kveseth, f. 1910, Hof

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn22799

Helge Nikolai "Nikken" Kveseth, f. 1910, Hof

Legg inn av dn22799 » 21. juni 2008 kl. 0.59

Vil med dette etterlyse barn, barnebarn, oldebarn o.a. av salig morfar: Helge Nikolai Kveseth.

"Nikken" kom til verden den 4. februar 1910 i Hof, Vestfold. Mener at det var i Hof at han døde, også. Ellers fartet han en god del, vet jeg - og da kanskje spesielt til hovedstaden og omegn ;)

Han var svært belest, og utdannet henholdsvis skipselektriker og bilmekaniker. I 1939 dro han på hvalfangst, og var vekk under hele 2. verdenskrig.

Rett ut sagt: Han drakk en del i perioder. Da sloss han (ikke mange "våget seg på ham"), og var slett ikke noe snill mot sine nærmeste.

Utenom dét så var han alltid veldresset, galant, en stilig herreman, nybarbert, velstelt, elegant, høflig, hadde god smak og estetisk sans, han var særdeles oppmerksom mot det motsatte kjønn, og en gentleman av rang. Han "var ikke særlig kjekk å se på" (sa de som mente å ha greie på slikt ;)), men han hadde utstråling og dametekke til tusen og tilbake igjen.

Og hele sitt voksne liv var han en såkalt 'rundbrenner': Og vi vet med sikkerhet - det er slett ingen hemmelighet, med andre ord - at han hadde (langt) flere barn enn mamma og hennes ene, kjente søsken. (Han og mormor var gift i mange år. Etter et kvart århundre, tok hun ut separasjon, og flyttet fra ham.)

Men hvem? Og hvor? Når? I 2010 ville han ha fylt 100 år. Tenk å innen den tid få en viss oversikt over hans etterkommere, og kanskje tilmed få til å samles på fødselsdagen hans...? Det er ett av mine aller høyeste ønsker, dette - som jeg for øvrig delte med mamma :D

Jeg husker ham så godt: Ikke så høy, men stor. "Butt", altså tettbygd. Sterk. Underbitt. Smilende. Glimt i øyet. Humor. Go'lukt. Som bestefar var han jo så snill. Hjertevarm. Glad. Veldig interessert i barnebarnas gjøren og laden. Tilstedeværende - god.

Har heldigvis mange flotte fotografier av ham. Og ditto minner :)

Skulle så gjerne ha kjent ham bedre... Han døde i mai 1981, og er gravlagt ved Stavern (Fredriksvern) kirke i Vestfold.

Nå håper jeg altså å få kontakt med enda flere i virkelig nær slekt!

Send meg gjerne en PM, og/eller e-post: kristine.tangen[at]gmail.com

(Har også hørt at det skal finnes et arkiv vedrørende Kveseth-slekta mi fra Hof i Hedmark. Kan en vennlig sjel sende meg dette materialet, tro...?)

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Sted: HORTEN

Re: Helge Nikolai "Nikken" Kveseth, f. 1910, Hof

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 21. juni 2008 kl. 10.53

Sjekk her:
http://poohparadise.coolfreepage.com/t.slekt.html
.
Helge Nikolai Kveseth. Bilmekaniker og skipselektriker.
F.: 04.02.1910, Våle. Hof bygdebok: Elvestad av Østby.
D.: 23.05.1981
Grl. Fredriksværn krk., Stavern.

her står det masse om denne personens etterkommere mm, er dette kjent for deg allerede kanskje ??

Lykke til :-)
Stor klem fra meg :-)
Hilsen Liv Christin :-)

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Sted: HORTEN

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 21. juni 2008 kl. 16.59

i lenken over er det også opplysninger om Daniel Henriksen, ref, innlegg under Hedmark, Daniel Henriksen :-)
Hilsen Liv Christin :-)

dn22799

Legg inn av dn22799 » 21. juni 2008 kl. 20.41

Hei igjen, Liv Christin - og igjen tusen takk til deg!

Ja, jeg kjenner til den websiden, og opplysningene der har jeg fra før av. Og noe av det som står, viser seg også å være feil ;)

Svar

Gå tilbake til «Vestfold - ukjent sted»