I Bygdebøker for Krødsherad bind IV og V, utgave 2004 er fornavn omskrevet i flg. forordet.
Dette har gitt meg problemer, for Ole Gulsen har plutselig blitt Ola Gulsen.
Likeledes har Ole Olsen blitt Ola Olsen. Dette selv om KB tydelig viser Ole og Guul eller Guel.
Se lenker på døpte under kolonne Krydsherad.
1. midt i kolonnen:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-27
2. se siste dåp i 1788:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68
Hva skal jeg bruke? Jeg har på grunn av dette nå fått registrert noen personer 2 ganger,
både med Ole og Ola som fornavn og det samme med Guul, før jeg ble mistenksom om at her var noe galt.
Ole/Ola - Guul/Guel/Gul
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: Svelvik
Ole/Ola - Guul/Guel/Gul
Med vennlig hilsen
Turid G. Thorkildsen
Turid G. Thorkildsen
Re: Ole/Ola - Guul/Guel/Gul
Hei.
Hvorvidt du skal bruke Ola eller Ole, er det vel du sjøl som bestemmer.
(Sjøl har jeg registrert mange kryllinger med fornavnet Ole, men også mange som Ola).
Se på folketellingene fra Sigdal, kun som et eksempel.
I 1801 finner du 329 stk. Ole, men ingen Ola.
I 1865 finner vi 521 stk. Ole, men ingen Ola.
I 1900 finner vi 398 stk. Ole og 12 stk. Ola.
Etter *Krødsherad - I, side 12* hadde Reidulv Eivindsen Glesne 2 sønner med navnet Ola.
Hans første Ola f.1782. Hans andre Ola f.1788.
Mvh Ellef.
Hvorvidt du skal bruke Ola eller Ole, er det vel du sjøl som bestemmer.
(Sjøl har jeg registrert mange kryllinger med fornavnet Ole, men også mange som Ola).
Se på folketellingene fra Sigdal, kun som et eksempel.
I 1801 finner du 329 stk. Ole, men ingen Ola.
I 1865 finner vi 521 stk. Ole, men ingen Ola.
I 1900 finner vi 398 stk. Ole og 12 stk. Ola.
Etter *Krødsherad - I, side 12* hadde Reidulv Eivindsen Glesne 2 sønner med navnet Ola.
Hans første Ola f.1782. Hans andre Ola f.1788.
Mvh Ellef.
-
Hei Ellef,
Disse 2 sønnene til Reidulv Eivindsen er noen av de jeg har funnet i KB som Ole. Og hans sønn Gul f. 1786 er i KB skrevet Guel, etter det jeg kan tyde.
Og da jeg tidligere har gått igjennom bygdebøkene for Sigdal-Eggedal, er kryllinger som er registrert der som Ole og Guul, nå i bøkene for Krødherad blitt Ola og Gul.
Jeg får bruke Ole der jeg finner kilde som sier Ole og ikke døpe om de jeg allerede har registrert.
Takk for ditt synspunkt på dette.
Disse 2 sønnene til Reidulv Eivindsen er noen av de jeg har funnet i KB som Ole. Og hans sønn Gul f. 1786 er i KB skrevet Guel, etter det jeg kan tyde.
Og da jeg tidligere har gått igjennom bygdebøkene for Sigdal-Eggedal, er kryllinger som er registrert der som Ole og Guul, nå i bøkene for Krødherad blitt Ola og Gul.
Jeg får bruke Ole der jeg finner kilde som sier Ole og ikke døpe om de jeg allerede har registrert.
Takk for ditt synspunkt på dette.
Med vennlig hilsen
Turid G. Thorkildsen
Turid G. Thorkildsen
Navnet Guul het i middelalderen og en tid etter : Gudulv. Guul er altså en kortform, jeg tror Guul med to u'er er like greit eller bedre enn Gul med én u, mens Guel blir en fordansket skriftform som en like gjerne kan kutte ut når navnet skal normaliseres.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Hei.
Jeg kommer heller ikke til å døpe om noen av mine eldre aner.
Den gang jeg begynte å pusle med slekt var jeg ikke klar over at hva presten registrerte barnets navn som,
ikke nødvendigvis var det riktige.
Skulle jeg nå begynne å forandre navnet på mine eldre Ole til Ola, som nok var deres rette navn,
ville det bli mye "unødvendig arbeid" og rot.
(Ser nå bort fra kilderegistrering, hvor vi skal og må være kildetro).
Lignende er fra før diskutert i forskjellige slektshistoriske tidskrifter, og sogar på nett.
Fant i farten en debatt på digitalarkivets Brukarforum: Lenke.
Jeg kommer heller ikke til å døpe om noen av mine eldre aner.
Den gang jeg begynte å pusle med slekt var jeg ikke klar over at hva presten registrerte barnets navn som,
ikke nødvendigvis var det riktige.
Skulle jeg nå begynne å forandre navnet på mine eldre Ole til Ola, som nok var deres rette navn,
ville det bli mye "unødvendig arbeid" og rot.
(Ser nå bort fra kilderegistrering, hvor vi skal og må være kildetro).
Lignende er fra før diskutert i forskjellige slektshistoriske tidskrifter, og sogar på nett.
Fant i farten en debatt på digitalarkivets Brukarforum: Lenke.
-
Takk for opplysningene.
At Guul kommer av Gudulv kan jeg forstå, da jeg har Gudulv Gunnulven som ane til et par av Guul'ene.
At Guul kommer av Gudulv kan jeg forstå, da jeg har Gudulv Gunnulven som ane til et par av Guul'ene.
Med vennlig hilsen
Turid G. Thorkildsen
Turid G. Thorkildsen
Jeg vil også tro at Guul har vært uttalt med to vokaler.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter