Østerdalen skifteprotokoll 1776-1781 fol 373b har skifte på Løken, øvre, Elverum ("Løchen") etter pigen Berit Olsdatter. Skiftet åpnet 16.06.1777, avsluttet 05.06.1779. Blant hennes arvinger nevnes Marit Olsdatter, g.m. Tollef Gudmundsen, Tylldalen, andre søsken er Jon Olsen (gift, myndig, her paa Gaarden) og Kari Olsdatter (26 år, hjemmeværende). Deres far må hete Ole Jonsen, han hadde en søster Gunild Jonsdatter som var gift med Ole Kortstrøm, fire etterkommere er nevnt. Hans hustru hadde en søster Anne som var gift med Henrich Mathiesen, fire barn i den familien er nevnt. Bygdebøkene for Elverum (Heradsbygd bind 5) har ikke hjulpet meg i det hele tatt.
Tollef Gudmundsen er døpt 03.06.1741 i Tylldalen, fire ektefødte barn er registrert i perioden 1772-1780 (det kan være flere da kirkebøker mangler). Tollef Gudmundsen er antatt død før 1801.
Jeg er veldig interessert i denne familien, og sender gjerne alt jeg har notert rundt skiftet i 1777-1779. Der er det flere navn og steder som kan være av viktighet for noen med lokale kunnskaper. På forhånd takk for hjelpen!
Søker slekt til Marit Olsdatter, Elverum/Heradsbygd ca 1780
Moderator: MOD_Hedmark
Re: Søker slekt til Marit Olsdatter, Elverum/Heradsbygd ca 1
Hei jeg har nettopp avsluttet en stor leting etter mine aner fra Elverum.En del av navnene her jeg sett før.Men det er vel mest Tollef Gudmundsen jeg kjenner igjen.Der lurer jeg på om du har noe som helst av hans etterkommere.Det er ikke sikkert at han har noe med de jeg har undersøkt å gjøre.Men har en del Gudmundsen i mine papirer.Kan nevne:Peder Gudmundsen-Halvor Gudmundsen-Asbjørn Gudmundsen.Har mest angående Skramstad,Bjørnstad slekten.Men synes det er litt gøy at det endelig er noen som leter litt etter noen fra Elverum også.Det hadde vært litt innterresant om noen plutselig kom med en etterlysning etter de jeg har funnet. 

Det er neppe den samme Tollef Gudmundsen vi snakker om, og hans forfedre mener jeg å ha kontroll på. Han er den eldste av fire barn, foreldre Gudmund Olsen gravf. 06.11.1768, 66 år, og hustru Siri Tollefsdatter, gravf. 10.02.1769, 60 år, begge i Tylldalen. Barn: Tollef døpt 03.06.1741, Mari dp 26.12.1743, Kari dp 04.09.1746 og Ole dp 29.04.1749, alle i Tylldalen. Tollefs barn: Siri dp. 12.07.1772, konf. 23.10.1791, Gudmund dp 04.12.1774, Goro dp 20.10.1776, konf. 03.11.1793 og Gunder, dp 06.08.1780. De tre første er døpt/konf i Tylldalen, den siste i Tønset kirke. Jeg har ikke funnet noen av denne familien i folketellingen 1801 noe sted, men jeg har vel ikke forsøkt alle tenkelige stavemåter for navn.
Pigen Berit Olsdatter nevnt i skiftet hadde som arvinger:
1. den avdødes Faders Søster Gunild Jonsdatter, død, var g.m. Ole Kortstrøm, død, deres datter
Else Olsdatter, død, var g.m. Strøme Gundersen Helset, død [dette paret er nevnt under Helset i bind 4 av Elverum bygdebok]. Barn:
a. Ole Strømesen, 50 år, paa en husmandsplass under Helset
b. Jens Strømesen, 40 år - "for 23 aar siden taget til Christiania, hvorfra han skal have taget til Søes, hvorhen vides ikke"
c. Tollef Strømesen, 40 år boende på Helset
2. den avdødes Moders Søster Anne, død, var g.m. Henrich Mathiesen, død. Barn:
a. Morten Henrichsen, 30 år, tjener hos Anders Jonsen Bachen
b. Anders H., 25 år, tjener hos Mathis Olsen Flisberget
c. Henrik H., 20 år, opholder sig i Solør
d. Kari H., g.m. Ole Mathiesen Syljuberget
3. Jon Olsen, gift, myndig, her paa Gaarden
4. Marit Olsdatter, g.m. Tollef Gudmundsen, Tyldalen
5. Kari Olsdatter, 26 år, hjemme.
Pigen Berit Olsdatter nevnt i skiftet hadde som arvinger:
1. den avdødes Faders Søster Gunild Jonsdatter, død, var g.m. Ole Kortstrøm, død, deres datter
Else Olsdatter, død, var g.m. Strøme Gundersen Helset, død [dette paret er nevnt under Helset i bind 4 av Elverum bygdebok]. Barn:
a. Ole Strømesen, 50 år, paa en husmandsplass under Helset
b. Jens Strømesen, 40 år - "for 23 aar siden taget til Christiania, hvorfra han skal have taget til Søes, hvorhen vides ikke"
c. Tollef Strømesen, 40 år boende på Helset
2. den avdødes Moders Søster Anne, død, var g.m. Henrich Mathiesen, død. Barn:
a. Morten Henrichsen, 30 år, tjener hos Anders Jonsen Bachen
b. Anders H., 25 år, tjener hos Mathis Olsen Flisberget
c. Henrik H., 20 år, opholder sig i Solør
d. Kari H., g.m. Ole Mathiesen Syljuberget
3. Jon Olsen, gift, myndig, her paa Gaarden
4. Marit Olsdatter, g.m. Tollef Gudmundsen, Tyldalen
5. Kari Olsdatter, 26 år, hjemme.
Hei det var nok ikke den samme nei.Synd jeg hadde håpet at noen andre var på utkikk etter de jeg hadde i mine papirer.Men lykke til videre 

-
- Sted: TOLGA
Mulig dette er av interesse: Tollev Gudmundsen Eggen af Tyldal, skieløber, og pigen Marit Olsdt Ø. Tolgenslie blir iflg Kb Tolgen viet 19.7.1770.
Cautionister: Bersvend Trondsen Eggen fra Tyldal og Jo Baarsen Ytre Tolgenslie. (Nederst)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20
Disse døper en sønn, Ole i Tolgen 11.2.1770. Med alle forbehold, men Ole Tollefsen har jeg gift 9.10.1793 i Trondenes med Anne Ernstdt Sommer fra Røros.
FT 1801 for Trondenes har også enken Marit Olsdt 59 år og hennes datter Marit, ug 22 år registrert under Ærviiggaard.
Hvis jeg er på rett spor, finner jeg Oles søstre, Siri og Gurue gift i Trondenes i 1800, Ole som forlover for Siri.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-155
Om Oles mor er den Marit som døpes i Tolgen 1739, med far Ole Løvgreen (?) vet jeg ikke, men Løvgren er ikke noe navn jeg har vært borti oppi her. (Se nest nederst på venstre side)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17
KAN det være en feil fra presten, - eller feiltolkning av kilden, så det skal være Ole Løchen??!! I så fall ville en navnegåte være nærmere en løsning...
Cautionister: Bersvend Trondsen Eggen fra Tyldal og Jo Baarsen Ytre Tolgenslie. (Nederst)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-20
Disse døper en sønn, Ole i Tolgen 11.2.1770. Med alle forbehold, men Ole Tollefsen har jeg gift 9.10.1793 i Trondenes med Anne Ernstdt Sommer fra Røros.
FT 1801 for Trondenes har også enken Marit Olsdt 59 år og hennes datter Marit, ug 22 år registrert under Ærviiggaard.
Hvis jeg er på rett spor, finner jeg Oles søstre, Siri og Gurue gift i Trondenes i 1800, Ole som forlover for Siri.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-155
Om Oles mor er den Marit som døpes i Tolgen 1739, med far Ole Løvgreen (?) vet jeg ikke, men Løvgren er ikke noe navn jeg har vært borti oppi her. (Se nest nederst på venstre side)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17
KAN det være en feil fra presten, - eller feiltolkning av kilden, så det skal være Ole Løchen??!! I så fall ville en navnegåte være nærmere en løsning...
Gjett om dette er av interesse! Nå legges alt annet til side - - -
Beklager at jeg ikke har reagert før, men jeg har ikke fått noen e-post fra DIS-NORGE med melding om nytt innlegg. Og jeg har tusen spørsmål (vel, litt overdrevet) i forbindelse med Tolga - jeg sender deg en PM.
Beklager at jeg ikke har reagert før, men jeg har ikke fått noen e-post fra DIS-NORGE med melding om nytt innlegg. Og jeg har tusen spørsmål (vel, litt overdrevet) i forbindelse med Tolga - jeg sender deg en PM.