Espenes

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Gunn-Cathrine Espenes

Re: Espenes

Legg inn av Gunn-Cathrine Espenes » 19. mars 2003 kl. 12.04

Jeg er ute etter opplysninger om min slekst gård Espenes.(Stadsbygd,Rissa) Jeg har korrekte opplysninger om slektsforhold og gårdseiere tilbake til Torsten Pedersen Espenes f.1725 Før den tid er forholdene litt uklare.
vet at en Anders muligens eide gården før han,men er usikker på sleksforholdet.
Er det noen som sitter på opplysninger om dette er jeg veldig takknemlig om noen ville dele dem med meg.Enten her eller via e-post.
[email protected]
Vennlig hilsen Gunn-Cathrine Espenes

gj05210
Sted: USA

Legg inn av gj05210 » 3. april 2008 kl. 21.02

hi,
torsten pedersen born 1725 , he was my 4-th greatgrandfather.
he married anne olsdatter bellingsli she was born before 1724, they were married in1747.
are we related, i cannot read norwegien so i am not sure what you are looking for.
wiley

gj06500
Sted: USA

Legg inn av gj06500 » 18. april 2008 kl. 2.33

Gunn-Cathrine:

Wiley is correct when he states that Torsten Pedersen and Anna Olsatter were married in 1747. My examination of the the Stadsbygd Church books (Book #2, page 119) shows that "at Rissa, 9 April 1747 = 1 Sunday after Easter - the engagement is recorded of the soldier Torsten Pedersen Blixsås and Anna Olsdatter Bælingsli. Witnesses were Anders Ramsøen and Paul Overland." Several weeks later (Book #2, page 121) , "at Annex Sogn(Rissa), the marriage of soldier Torsten Pedersen Blixsås and Anna Olsdatter" took place. It is tempting to think that Torsten had been from Blixsås Gård in Stadsbygd.

Anna Olsdatter was born "på Bælingsli" and was døpt on 29 Sep 1726 at Stadsbygd. At Anna's christening her parents are noted as Ole and Kari with the farm name nearly obliterated. More work needs to be done on delineating her parents. However, a bit can be gleaned from the bygdebøker Stadsbygd, Bind 4, where on p.358, it is learned that Ole Rasmussen Bælingsli (also written as Bellingsli) was the seventh owner of the Bellingsli Gård. He and his wife (Kjersten Kristoffersdatter) owned :D it during 1722 to 1726. It was recorded therein that ...

"Det nye brukerparet som tok fatt på det adskillig forfalne bruket var visstnok innflyttere. De fikk tre barna. Ved den påbegynte matrikuleringa i 1723 hadde bruket 1 hest, 2 kyr, 3 ungnaut og 4 småfe. Det vart sådd 3 skjepper bygg og halvannen tønn havre. Høyavlinga var 20 sommerlass. Men etter få år flytta familien."

Thus, we may have pushed the curtains of time back a little and have learned a bit more of the family Torsten Pedersen and Anna Olsdatter.

And Wiley, you just gotta learn to read Norsk! :D

Svar

Gå tilbake til «Rissa»