Sophie Magdalene Mühlenphort sin død og begravelse

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Sophie Magdalene Mühlenphort sin død og begravelse

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 2. mars 2008 kl. 18.44

Hei.

På en del hjemmesider er der informasjon om at Sophie dør i Molde den 25. april 1791. Vi er flere som har sett etter i kirkebøkene i Molde-regionen uten å finne hennes begravelse rundt dette tidspunkt.

Da det er vanskelig å vite hvilken hjemmeside som har tatt informasjon fra hvem, så er det umulig for oss å få vite opphavet til denne datoen, spesielt da ingen av hjemmesidene har skrevet ned kilden til denne informasjonen.

Så det jeg nå ønsker å vite er:

Døde Sophie 25. april 1791 i Molde? Hva er kilden til denne opplysningen? Hvor og når er hun begravd?

Hun var første gang gift med Jochum Ernst Ausich. Trolovet den 12. nov 1755 i Bud, viet den 13. nov. 1755 i Bud.
Gift 2. gang med Frederic Vogt Petersen Schjelderup. Trolovet 13. april 1770 i Bud, viet "paafølgende ejusd." i Bud.
Hun fikk barn med begge.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

John Harry Aarønes
Kontakt:

Re: Sophie Magdalene Mühlenphort sin død og begravelse

Legg inn av John Harry Aarønes » 2. mars 2008 kl. 20.07

Eg har lite oversikt når d et gjeld Schielderup i Molde, så eg veit ikkje om den eg her nemner er den du søkjer Remi:

Molde kirkes regnskabsb. 1795 11/11 betalt for Hr. Friderich Schielderups Kones Jord, begge klokker 1 Rd. 1 ort.

Rekneskapen for Molde kyrkje er vel kanskje den einaste kjelda du kan nytte for tilnærma å finne ut det du jaktar på i off. kjelder.

Eg legg merke til at Frederich V. tydelegvis var aktiv på auksjonar i første del av 1790-åra kva no det kan innebere.

i 1791 finn eg berre Richard som vert nemnt Schielderup ført blant dei som betalte for begravelse.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 2. mars 2008 kl. 20.33

Takk skal du ha, John.

Og siden den første kirkeboken for Molde har gått tapt så finner vi vel ikke hendelsen skrevet inn i noen kirkebok. Presten skrev vel ikke så mye av hendelsene i Molde inn i kirkeboken for Bolsøy, så lenge Molde hadde egen kirkebok.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 3. mars 2008 kl. 1.08

Hei Remi!

Det med kyrkjebøkene i Molde har du nok rett i. Eg kan ikkje hugse å ha sett ein gravfest for Moldes innbuarar nemnt i kyrkjebok for Bolsøy, og ikkje for Veøy etter 1742. Det er helst konfirmerte frå Molde ein kan finne oppført i kyrkjeboka for Bolsøy.

Såvidt eg forstår gifta ikkje Frederic Vogt Petersen Schjelderup seg opp att, men burde det ikkje likevel vere eit skifte etter henne sidan ho hadde barn frå forrige ekteskap?

FT 1801på Fuglset: Friderich Fogt_skielderup Huusbonde 66 Enkemand i 1ste egteskab Afskediget sergeant og pentionist.

Eg har ein heil del notatar om Schjeldrupar i Molde, men har sett meg lite inn i sambandet mellom dei.

Skulle vere interessant å vite kven han var (ein son av Peter Stephan Nilsen Schielderup og Elsebe Johanne Johansdatter Jonston?).

Såvidt eg kan forstå har Peter og Elsebe ein son (løitnant?) Fredrik som eg i farta ikkje kan finne i kyrkjebok for Veøy. Spekulasjonen om dette har eg frå følgjande notat av Jens Collin:

Romsdal skifteprt. 7 p. 461 - 1747 25/5 Auktion paa Vestad i Vold Otting efter sal. Christopher Andersen Lem, hvor Capitain Skielderup kjøber og hvor velædle og velbyrdige Hr. Captain Skjelderup blev Lems enke Anna Tønders Lagverge - Lems Bo eiede 1 vog fisk i Røe; paa den er buden over Vurderingen af Hr. Captain Skjelderup - 9 rd.; 1 vog fisk i Røe med bygsel var vurderet for 36 rdlr. Lems Søn Ludvig Christopher udlagdes i Arv 1 Vog i Gaarden Røe hvortil han er odelsberettiget, som hans Formynder Sr. Eeg har antaget, for det, som for den er buden - 45 rd.

I nevnte Lems Bo fordrede Monsr. Shielderup som overværende ved Auktionen efter Arvingernes Begjær - 2 rd. - og hvor udlagt til "Monsr. Frederich Schielderup som overværende ved do.eller do. do. - 2 rd.

og

Molde skifteprt. 1 p. 695 - Sr. Daniel Stephensens Bo havde indgivet Regning til Hr.Capitaine Schielderup stor 39-3-3 - Under Dato Kobberholmen 18/4 1770 har Capitain Schielderup indgivet Contraregning og siger i den: "herpa af min Søn Lieutnt. Schielderup er betalt den 2 Januar 1768 - 27-1-8". Conf. Skifte 1771 4/5 efter Regine Thue sal. Behrenz.

Karen Brems Schjelderups har også etterlatt Frederik Vogt Schjelderup 200 rdlr (trur eg det var?). Noko samband mellom Frederik V.S og Abraham Schjelderup? Collin gissar på at Abraham er farbror, kan dette vere rett???

Joris Nilsen Schjelderup er jo ein annan som budde ikkje langt frå Molde og det er vanskeleg for meg å skilje innførslane i kyrkjeboka den tida både Joris og Peter var løitnanter. Har du noko tips korleis ein kan skilje dei?

Hm! Dette vart kanskje litt mykje - men lysta til å lære meir kom over meg!

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 3. mars 2008 kl. 22.42

Hei John.

Jeg tror faktisk at Frederic Vogt S. giftet seg om igjen, med hun som han betaler for den 11/11 1795. Du finner begravelsen nevnt her i Bosløy kirkebok nr. 2 øverst på høyre side: Lenke Navnet hennes er Clara. Utover fornavnet vet jeg ikke mer om henne. Kanskje det kan finnes et skifte et eller annet sted? Derfor tror jeg også at opplysningen i 1801-tellingen om at han bare var gift 1 gang er feil.

Det er riktig at Frederic Vogt S. er sønn av Peter Stephen Nielssen Schjelderup og Elsebe Johanne Johansdatter Johnston. Du kan finne hans dåp her i Veøy KB nr. 1, side 206:
Lenke Frederic Vogt var barn nr. 8 i en søskenflokk på 13.

Johan og Elsebe fikk 2 sønner som vokste opp til å bli minst løytnanter av grad: Johan, døpt 27.11 1735 og Tollev Scønberg, døpt 26.02 1749. Tollev ble senere kaptein. Johan var innrullert i 1. Bergenhus Regiment, ble Second løytnant i karakter den 18.03 1761, "virkelig" Premier løytnant den 30.07 1763. Tollev ble Second løytnant i Søndefjeldske geværregiment den 25.09 1776 og Premier løytnant ved Smaalänske Regiment 25.01 1788. Senere kaptein, men jeg vet ikke når. Står sikkert i Ovenstad. Johan dør i 1791, Tollev i 1807.

Jeg har dessverre ikke fått lest Karen Brems sitt skifte ennå, men har hørt at hun nevner en Frederik Vogt Schjelderup som brorsønn til sin ektemann Abraham. Enten har hun skrevet feil familierelasjon (tvilsomt) ellers så gjelder dette Frederik Vogt Schjelderup i Kristiansund N. som døde 02.03.1794. Men jeg har ikke klart å finne denne familierelasjonene ennå. Jeg arbeider for tiden med å kartlegge Peder Pedersen S., hytteskriver ved Tolga (Abraham sin far) og Lucia Andersdatter Hagerup sine barn og barenbarn.

Joris eller Jørris Nielsen S. ble 02.05 1734 Løytnant reforma i 2. Throndhjemske regiment, Fenrik 03.10 1738 samme sted, Virkelig løytnant 14.10 1740 og Kaptein 12.02 1742. Joris får 2 barn som jeg vet, Nils Frederich døpt 06.01 1731 Veøy, og Anna Mette døpt 28.12 1733 Veøy. Joris "Kom bort på sjøen inne i Bøygdene med sønn og datter." sier Wilhelm Lassen.

Det artige er at både Joris og Peter Stephen var i samme regiment en periode. Peter var i 2. Throndhjemske infanteriregiment fra 21.11 1735.

Jeg har i tillegg en del opplysninger fra Molde Pantebok når det gjelder Peter Stephen S.

Hilsen Remi
Remi Pedersen

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 4. mars 2008 kl. 10.26

Hei Remi!

Takk!

Ja, då er det nok som du skriv Clara det vert betalt for i 1795. Dersom det er rett at Sophie vart gravlagt i Molde, burde det vere råd å finne dato for betalt gravferd i kirkeregnskapet. Trur dette rekneskap er oppbevart i SAT.

I Karen Brems testamente står såvidt eg kan sjå ikkje noko om slektskap mellom Abraham og Fredrik V. - berre at han arvar 200 rdlr. Det er Collin som i sine notatar i samband med testamentet har laga eit oversyn over 6 søskende barn - her står: 5/ Brodersøn? Fredrik Vogt Schielderup.

Ellers synes det som om Karen nemner korleis slektskapen er til arvingane t.d. min sal. Mands Broder Søn Thomas Schielderup.

Testamentet inneheld 12 pkt og Karen skriv:

Det af mig Karen Brems sal: Schielderups under 27de Juni 1789, med frie Villie og Sund Fornuft oprettede Testamente vedbliver gj fremdeles og hermed bekrefter, hvad 12te Post angaar, hvilken nu forandres saaledes: at naar de øvrige af Testamentets 11ve Poster er opfyldt, vil gj. at Sr. Friderich Vogt Schielderup skal have Contant af mit efterladte Boe, 200 Rdlr - siger Toe hundrede Rigsdaler som hannem herved skjænkes.

Dei neste som er nemnter Jomfru Karen Stoud som her tjent henne nokre år og får 100 rdlr, vidare ei Grethe Lyche som hun har "baaret til Daaben".

Eg kan ikkje sjå noko i testamentet som gjev grunnlag for å seie at det er slektskap mellom Abraham og Fredrik utanom namnet.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 4. mars 2008 kl. 12.56

Takk skal du ha, John.

Du vet ikke datoen for denne forandringen i hennes testamente?

Skifte etter henne blir foretatt den 6. mars 1797 på Moldegaard. Skifteprotokoll for Romsdal 1789 - 1802, side 258 og utover og side 494 og utover.

Siden slektskapet ikke er nevnet mellom Abraham og Frederic Vogt så kan det bety at Karen ikke synes slektskapet var like nært som hos de andre hun nevner i testamentet.

Peter Stephen S. og Abraham S. var søskenbarn. Peter sin far het Niels Pedersen S., mens Abraham sin far het Peder Pedersen S. og de var begge sønner av Peder Jørgensen S.

Dette betyr vel at det faktisk kan ha vært noe kontakt mellom Abraham og Frederic Vogt, noen må jo ha fortalt Abraham at Moldegård kom på auksjon i 1767 da Abraham trolig fremdeles oppholdt seg på Røros som hytteskriver. Men hvem som fikk Abraham til å flytte fra Røros til Molde kan jo ha vært flere, deriblant Peter Stephen og Joris. Abraham betalte for Moldegaard kontant så penger må han i hvertfall ha hatt.

Så da er vel trolig den Frederic Vogt S. nevnt i Karen Brems sitt testamente likevel han som bor i Molde i 1801, og ikke han som dør i Kristiansund i 1794. Men da stemmer ikke Collins spekulasjon om at han er brorsønn til Abraham.

Hilsen Remi
Remi Pedersen

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 4. mars 2008 kl. 13.10

Nok ein gong takk for interessante opplysningar.

Karen Brems har underskrevet og forseglet dette 12te Oktober 1793. Vitner er P. Leth Øwre og E. Hammer.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 4. mars 2008 kl. 13.24

Takk skal du ha igjen, John.

Dersom du kommer over noe mer angående Frederic Vogt, så er jeg meget intressert i disse opplysningene.

Hilsen Remi
Remi Pedersen

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 4. mars 2008 kl. 16.21

Veø kirkebog 1756 dom 19 Trinit (eller 24/10) i Wedøe kirke konfirmert Frederich Schielderup og Clara Maria Schielderup af Vedø sogn.

Men dette har du vel allereie registrert.

Frederich er ikkje registrert i branntakstene for Molde etter det eg kan sjå i årene 1767 - 1797.

Ein Fredr. Schjelderup fikk 30 rdlr. av Regina Johansd. Thues bo i 1771. Han har etter det eg kan lese av skiftet må han ha bistått Regina føring av rekneskapen for Reknes Hospital då ho fekk ansvaret for det etter ektemannen, Paul Berentz. Vidare ser det ut til at han flytta til Kristiansund.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 18. mars 2008 kl. 18.03

Takk skal du ha, John.

Joda, konfirmasjonene hadde jeg allerede.

Frederich må jo ha bodd i Bud ei lang periode siden han gifter seg der og sønnen blir konfirmert i Bud 01.10.1786. Når Frederich kom til Molde vet jeg ikke, og det blir vel vanskelig å finne ut, men det må ha vært før 1795 da Clara, trolig hans 2. kone, blir gravlagt.

Den Fredr. Schjelderup som har bistått Regina kan ha vært navnebroren som dør i Kristiansund i 1794.

Hilsen Remi
Remi Pedersen

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 30. mars 2008 kl. 20.46

Noen betraktninger over konglomeratet ved P.G. på http://home.no.net/pgjendem.

Så honnørbelastet slektskap var blant det kondisjonerte patriarkatet på 1600-tallet og seinere, er det grunn til å se kritisk på utsagnet at Fredrik Vogt P. Schjelderup skal være brorsønn av barnløse Abraham P. Schjelderup (1720-1788) i Schultzhaven,. Som giftet seg 1755 med Karen Absalonsdtr. Brems f. 14 juni 1728 i Marstrand og d. 1788 i Molde. I dagens terminologi taler en om alliansebygging. Hornemannene i Trondheim er godt eksempel på praksis i patrisierfamiliene. Bisper og proster var like forfengelige.

Karen Brems er forøvrig søster av Arnt Absalonsen Brems f. 1729 som giftet seg 1: 1750 på Tingvoll med Klara Marie Ejlertsdtr. Kongel, datter av Ejler Bertelsen Kongel og Laurentze Hansdtr. Stub. Etter hennes død gjengift 1759 samme sted med Anne Elisabeth Withe, datter av Christen Andersen Withe og Anne Johanne Condersedtr. Bæver. Barnekullet består av Eiler Anbsalon A. Brems, Eiler Hagerup A. Brems, Anne Johanne A. Brems og Christen A. Brems.

Så er det snakk om Fredrik Petersen Vogt Schjelderup på Fuglset f. 31 mai 1740 på Molde el. Kobberholmen, Veøy, d. seinere enn 20 februar 1802 på Molde. Vi har ingen garanti for at rapporten om utsagnet fra enkemannens død etter 1. ekteskap stemmer. 1- eller 2 kan være hipp som happ i praksis. Clara er et vanlig kvinnenavn blant slektningene. Schjelderup og Hagerup. Men han giftet seg med Spohie Magdalene C. Mühlenphort f. 1721 fra Stavika i Bud, datter av Christopher Johansen Mühlenphort Og Sophia Hansdtr. Juul el. Find, d. 25 april 1791 på Molde.

Vi veit at denne Fredrik V. Schjelderup var sønn av Niels Schjelderup tilknyttet Vestnes-dynastiet også løytnanten Joris el. Gerorge Nielsen Schjelderup f. ca 1705 var gift 1730 med Anna Madsdtr. Tybring Remmem, som var datter av Mads Søffrensen Tybring og Riborg Svendsdatter. Fornavnet Joris Schjelderup er til minne om velkjente Joris Non alias George C. Noone fra London. Se min artikkel om denne. Jeg tror ikke hun er identisk med samnevningen Riborg Svendsdt. Skomagergjerdet tilknyttet Audensslekta på Reknes. Men åpenbart av samslekt med investorene Wivel i Trøndelag og helst også Wium og Must..

Nevnte Sophie Magdalene Christophersdtr. Mühlenphort f. 1721 i Bud, giftet seg på Molde 13 november 1755 med Molde- & Budtolleren Jochum Ernst Aussig (feilskrevet Aussich iblant), f. 1721 i Fosna eller Trondheim og døde i smallpoxepidemi i Bud sammen med de fleste av barnekullet: Marius Nissen Aussig (f. 10 nov 1756, d. 1757), Gidsken Maria f. 1758, Johan J. Aussig og sist Christopher Mühlenphort J. Aussig (1763-1763). Deretter kom enka til Molde som hustru til den retirerte militær etter Holsteinfelttoget Fredrik Vogt Petersen Schjelderup f 31 mai 1740 fra Kobberholmen. Hun d. 1791 og han etter 1802.

Jeg skal i denne sammenheng ikke ta for meg Abraham P. Schjelderupslekta fra Tolga og Røros, som er nøyaktig behandlet av mange i utallige sammenhenger. Jeg ser på Slekttreff at de fleste kjenner de 12 barna og deres biografier.l Størst tullball er det blitt ved at det forekommer to Fredriker P. Schjelderup. Kristiansundingen, kryds- og tollinspektør kan da langt fra være identisk. som enkelte innbiller seg med den pensjonerte kriger med løytnantsgård på Fuglset i Bolsøy.

Formentlig ble Lt. Fredrik Pedersen Schjeldrup f. 1724 i Trondheim. Han giftet seg 1753 i Kristiansund med Maren Fyhn som døde 14 oktober 1771. Han fant seg omgående ny kone Ane Olava Christiansdtr. Brix viet 27 november 1772, og hun var datter av Christian Brix og Inger Margrethe Tomasdtr. Meyer. Hun gravlagt i Kristiansund 22 september 1809, mens Fredrik døde samme sted 2. mars 1794. Barnekullet så vidt vi kjenner til det var som følger: Marie Magrethe (1754), Peder Andreas (1755), Peter Stephen (1756), Jens F. Kofoed (1758), Fredrik Nikolai (1759), Hans S. Holtermann (1760), Nils Christian (1761), Barbara Catharina (1763) og Ane Maria (1766).

Til sist håper jeg at disfolket sjekker selv og ikke bare gulper opp fra andres forskning!
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 31. mars 2008 kl. 2.35

Takk for dine betraktninger, Per. Bare noen kommentarer sånn hurtig sent på natten. Skal se nøyere gjennom dette i morgen.

Du starter 4. avsnitt med å si at Fredrik V. Schjelderup var sønn av Niels Schjelderup. Dette stemmer ikke da Frederic Vogt Schjelderup var sønn av Peter Stephen Nielssen Schjelderup.

I avsnitt 5 skriver du at Sophie Magdalene Mühlenphort giftet seg 13 nov. 1755 i Molde med Jochum Ernst Aussig. Riktig vielsessted er Bud. At Jochum er av og til "feilskrevet" som Aussich kan så være, men i kirkeboken ved vielsen deres i Bud står navnet hans skrevet Ausich. Jeg har Sophie Magdalene sin far som Johan Christopher Johansen Mühlenphort, det er sikker samme mann, men jeg mener nå han het Johan Christopher og ikke bare Christopher, men jeg skal prøve å få dette sjekket opp da jeg er usikker. Etter Jochum sin død kom hun trolig ikke til Molde, som du skriver, men de ble værende i Bud. Sophie og Frederic ble gift i Bud 14. april 1770. Sønnen deres Jochum Fridrich er døpt i Bud 3. mars 1771 og han er konfirmert i Bud 1. oktober 1786. Så Frederic og Sophie flyttet i hvertfall ikke til Molde før etter 1. oktober 1786.

Som du sier så har det vært mye sammenblanding mellom de to navnebrødrene i Molde og Kristiansund. Men det er uten tvil at de er to forskjellige personer. Dine opplysninger om tollinspektør Frederik Vogt Schjelderup (1724-1794) i Kristiansund stemmer godt med de opplysningene jeg har.

Til slutt vil jeg si at jeg har Karen Brems død 2. mai 1795 på Moldegård og ikke i 1788. Dette i følge Skifteprotokoll for Romsdal 1789-1802, side 258a.

Skal komme tilbake med andre tanker senere.

Hilsen Remi
Remi Pedersen

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 31. mars 2008 kl. 15.09

Hei igjen Per.

I første avsnitt skriver du:
Karen Absalonsdtr. Brems f. 14 juni 1728 i Marstrand
. Karen Brems er født i Kvikne, Tynset som et uekte barn av foreldrene Jonas (Olsen) Brems og Ane Hansdatter Hals. Jonas var proviantskriver ved Kvikne Kopparverk. Karen er sannsynligvis født i 1728, datoene som figurerer er 14/1, 14/6 og 14/7, så der er usikkerhet rundt datoen. Hun er ofte nevnt blant kommunikantene i Kvikne kirkebok fra konfirmasjonsalderen av, da som Karen Jonasdatter. Dermed faller også hele det 2. avsnittet ditt bort, siden Karen ikke er en datter av noen Absalon Brems.

Du skriver at det var ei Sophie Hansdatter Juul som var gift med Christopher Johansen Mühlenphort (eller Johan Christopher som jeg har funnet ut at han heter) og at det var denne Sophie Hansdatter Juul som var mor til Sophie Magdalene Mühlenphort. Denne Sophie er trolig den Sophie som er døpt i Tingvoll den 6. mars 1664 og som er datter av Hans Erichsen Juul. Dersom det stemmer så er det umulig for henne å få barn rundt 1721 da hun vil være langt over 50 år gammel. Jeg tror heller at moren enten heter Mille Maria Johansdatter Mechlenborg eller Sophie Jensdatter Helt. Mille dør trolig i 1721 og Johan Christopher Mühlenphort gifter seg igjen med Sophie Jensdatter Helt ikke så lenge etterpå. Sophie Magdalene kan være siste barn i 1. ekteskap (minst sannsynlig) eller et barn i 2. ekteskap (mest sannsynlig). Vanskelig å finne beviser for dette da der ikke er kirkebøker i Bud for denne perioden.

I avsnitt 6 skriver du
Jeg ser på Slekttreff at de fleste kjenner de 12 barna og deres biografier.
Hvem sine 12 barn er det du tenker på? Abraham hadde bare 8 søsken som jeg vet om, men det kan jo være at jeg ikke har riktig antall her?

Vel, det var det jeg hadde av kommentarer til betraktningene dine, Per. Håper du kan se igjennom dette og at vi kan prøve å finne ut hva som er riktig.

Hilsen Remi
Remi Pedersen

Svar

Gå tilbake til «Molde»