Halmø
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
- Oddvar Munro-Jenssen
- Sted: JAKOBSLI
- Kontakt:
Halmø
På dette bildet som jeg fant i fotoalbumet etter min bestefar Nils Leopold Jenssen, står det Halmø. Bildet er tatt i Steinkjer. Jeg har søkt på Halmø på gravminner, og det er noen begravd i Flatanger. Men om det er noen derfra vet jeg ikke.
Er det noen som kjenner til dette navnet eller bildet?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Halmø
Oddvar Munro-Jenssen skrev:På dette bildet som jeg fant i fotoalbumet etter min bestefar Nils Leopold Jenssen, står det Halmø. Bildet er tatt i Steinkjer. Jeg har søkt på Halmø på gravminner, og det er noen begravd i Flatanger. Men om det er noen derfra vet jeg ikke.
Ja, vi er i Flatanger. Halmøy kirke eksisterte fra 1468 - 1873, da ble den avløst av Lauvøya og Vik kirker. Kirkeklokka (fra 1771) fra Halmøy kirke er bevart i et eget klokkehus på Halmøya.
Du sier ikke noe om når bildet av bestefaren din er tatt?
M v h Dagfinn Hopen
- Oddvar Munro-Jenssen
- Kontakt:
Takk for raskt svar og informasjon om Halmøy, Dagfinn.
Dette er ikke bilder av min bestefar men bilder som jeg har funnet i fotoalbumet som har tilhørt han. Jeg vet ingenting om personen(e?) og antar at Halmø som står skrevet på det enebildet er etternavnet til denne personen. Begge bildene er tatt i Steinkjer. Jeg vet ikke om det er samme person som er fotografert på begge bildene.
mvh
Oddvar
Dette er ikke bilder av min bestefar men bilder som jeg har funnet i fotoalbumet som har tilhørt han. Jeg vet ingenting om personen(e?) og antar at Halmø som står skrevet på det enebildet er etternavnet til denne personen. Begge bildene er tatt i Steinkjer. Jeg vet ikke om det er samme person som er fotografert på begge bildene.
mvh
Oddvar
Det er mange i Flatanger med navnet Halmøy, så kanskje det er noen som kjenner igjen de 2 soldatene.
Jeg har noen tippoldeforeldre gravlagt på Halmøya, så derfor interresert.
Hvis bildene viser medsoldater til din bestefar, kan det være interresant å få vite når hand levde

Jeg har noen tippoldeforeldre gravlagt på Halmøya, så derfor interresert.
Hvis bildene viser medsoldater til din bestefar, kan det være interresant å få vite når hand levde

- Oddvar Munro-Jenssen
- Kontakt:
Takk for svar igjen.
Min bestefar Nils Leopold Jenssen levde fra 1902 til 1965. Han var født på øya Tåvær som ligger i Tjøtta i Nordland. Hans foreldre var Martin Olaus Jenssen (f. 1873) fra Bottenvik på Hitra og Agnes Nilsdatter Tåvær (f. 1873) fra Tåvær.
Jeg kjenner ikke til at min bestefar, min oldefar eller min tipp-oldefar har vært soldat eller avtjent verneplikt (hvis det var verneplikt i den tiden).
Jeg tror at bildene er fra en gang før 1900.
mvh
Oddvar
Min bestefar Nils Leopold Jenssen levde fra 1902 til 1965. Han var født på øya Tåvær som ligger i Tjøtta i Nordland. Hans foreldre var Martin Olaus Jenssen (f. 1873) fra Bottenvik på Hitra og Agnes Nilsdatter Tåvær (f. 1873) fra Tåvær.
Jeg kjenner ikke til at min bestefar, min oldefar eller min tipp-oldefar har vært soldat eller avtjent verneplikt (hvis det var verneplikt i den tiden).
Jeg tror at bildene er fra en gang før 1900.
mvh
Oddvar
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Mannen på det øverste bildet er Edvin Kaspersen Halmø (forøvrig en halvbror av min manns bestemors halvsøster (halvsøsken på hver sin side)) Bildet står også i Gårds og slektshistoria fra Flatanger, bind 1 side 420. Han var født 13/5-1868 og døde 27/4-1904. Driver av Halmøygården fra 1894 til sin død. Foreldre: Kasper Hansen Halmø og Jette Olsdtr Løfsnes.