Anders Eriksen Kongsrud

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj03323
Sted: BERGEN

Anders Eriksen Kongsrud

Legg inn av gj03323 » 26. januar 2008 kl. 15.57

Jeg lurer på om noen kjenner til folk som har bodd på plassen Kongsrud under Midtskog? Bygdeboka har ikke plassert noen brukere her.

Bakgrunnen er at jeg forsøker å finne opphavet til Anders Eriksen Kongsrud, født ca 1797 (ifølge alder oppgitt ved vielse og død).

Anders var husmann på Delerud under Gaustad fra ca 1822, og bygdeboka oppfatter Delerud og Kongsrud som betegnelser på samme plassen (antakelig ut fra innførsler i kirkeboka ved vielsen hans november 1821 og første barnet i februar 1822 (døpt 3.mar)). Anders får derimot også en sønn med en annen kvinne rett etter dette (døpt 16. februar 1823), og ved hans dåp lyder innførselen i kirkeboka: ” Udlagt til barnefaderen gift mand Anders Eriksen Kongsrud der nu boer paa Delerud under Goustad. ”

Jeg tolker dette slik at Kongsrud og Delerud er to forskjellige plasser - at Anders har sin tilknytning/opphav på Kongsrud men nettopp har flyttet til Delerud. Det er derfor jeg er interessert i Kongsrud under Midtskog, som er den mest nærliggende plassen å tenke på.

Ellers er Anders en nøtt – det oppgis ingen foreldre ved vielsen, han er ikke registrert født i Eidskog eller Vinger, og ettersom kirkebøkene mangler oversikt over konfirmasjoner for den aktuelle perioden (så vidt jeg forstår), så har jeg svært lite å gå på. Jeg har også gått gjennom fadderne til ungene hans, men det ser ikke ut til å være noen der heller som kan relateres til Anders – de er stort sett fra konas side. Sannsynligvis kom Anders utenfra…

Finn Sollien
Sted: SANDEFJORD

Re: Anders Eriksen Kongsrud

Legg inn av Finn Sollien » 28. januar 2008 kl. 17.35

Kongsrud er nok medbrakt fra et annet sted. Strøm i Sør-Odal har en plass med dette navn. (SO I side 122) Ved søk i FT 1801 ikke tilslag på noen Anders Eriksen som har en alder som tilsvarer det som er oppgitt når Anders dør i 1860 på Delerud. Mvh. Finn Sollien.

Svar

Gå tilbake til «Eidskog»