Holgersen-brødrene i Fillfjorden og deres ætt - rundt 1701

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01508
Innlegg: 69
Registrert: 16. juli 2005 kl. 16.08
Sted: Norge

Holgersen-brødrene i Fillfjorden og deres ætt - rundt 1701

Legg inn av gj01508 » 22. januar 2008 kl. 8.44

Hei Brit

Jeg har prøvd å se litt videre på denne Gudmunds-familien. Gudmund var tydeligvis et ganske uvanlig navn på den tiden da det ser ut til at det var bare denne familien på Hitra som brukte det. Det gjør jo saken enklere med graving i bøkene. Når det er sagt ser det ikke ut til at det navnet er å se så mye bakover.

Det vi "vet" er at foreldrene til Gudmund Olsen het Ole og Marit Ulværet. Disse skal ha flyttet til Meland i etter ca 1760. I 1782 er det ei Marite Gudmundsdatter Meland som det blir holdt skifte etter. Hun var 68 da hun døde som vil si at hun var født ca 1714. Ved å søke etter flere dåp av Ole og Marit Ulvær finner vi Siri i 1751 og Gunild i 1752. Det som er ergelig er at ved disse dåpene er mora kallt henholdsvis Marit Olsdatter og Marit Halvorsdatter, så hvis presten ikke klarte å få det riktig kan det vel hende at hun faktisk heter Gudmundsdatter. Ole het forøvrig Tores. til etternavn ved en av disse dåpene.

Det som får meg til å virkelig tro at det er noe tilknyting her er at på nyåret 1752 var Marit og Ole Ulværet faddere for et uekte barn Peder som ble døpt på Fillan. Faren til dette barnet oppgis å være Ole Gudmundsen! Antakelsen om at dette viser familie tilknytning er sterk og hvem vet, kanskjer er dette en bror av Marit. Kan vår Gudmund Olsen være oppkallt etter sin onkel?

Et annet alternativ, som kan bare ansess som en teori, er at denne Ole Gudmundsen flyttet til Ulværet og giftet seg med en Marit og at det er de som er foreldrene til vår Gudmund. Det faktum at det ikke er en umulighet gjør at ingenting kan taes for gitt.

I 1701 tellinga finnes det en Gundmund Holgersen, og han var 22 år og tjenestegutt på Nordmelkvig. På samme gård var trolig hans bror Anders Holgersen, 16 år. Det finnes ingen Holger oppført i 1701. Kanskje var de tilflyttet?

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 22. januar 2008 kl. 11.13

Skyter til litt her :
Hogersenbrødrene er nevnt i Hitraboka, under Ulvan, side 52. Ifølge forfatteren kom de til Nord-Melkvika fra Gjevika som drenger, hos broren John Holgersen Gjevik, som var gift der.
Faren Holger eller opprinnelsen deres kjenner jeg ikke til, men er svært interessert, så dersom dette kan være et spor til å hjelpe Brit, kan det i tillegg være av stor interesse for flere. John Holgersen Gjevik ble født ca 1650, og han og kona Margrethe Olsdatter ble foreldre til Jacob Johnsen Gjevik, som ble gift med Sara Kjerstina Flor Gjevik - det er mulig at disse to siste møttes nettopp der på Ulvøya, da Sara også muligens hadde slektninger i Ulvan.

Mvh Knut

gj01508
Innlegg: 69
Registrert: 16. juli 2005 kl. 16.08
Sted: Norge

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av gj01508 » 22. januar 2008 kl. 20.57

Hei Knut

Ut fra det du skriver forstår jeg at Jon Holgersen bodde på Nord Melkvik og hans 2 yngre brødre flyttet til ham. Ut fra det lille som er tilgjengelig av kilder for dette ser det ut som om dette kanskje ikke er rett.

Jon Holgersen 52 (og broren Jens 50) bor på Gjevik i 1701 mens de 2 yngre brødrene bor på Nord Melkvik, hos en annen Jon.

Jon Holgersen er 52 og det er et veldig stort gap mellom ham og hans yngste bror på 16. Umulig er det ikke men dersom deres far Holger var hitterværing og ikke lenger lever SKAL det i teorien ha blitt holdt skifte etter ham.

Jeg har lett for å forsone meg med at jeg ikke kommer videre med slike saker som dette. Det foreligger alt for lite kilder.

Det må jo også sies at det foreløpig ikke foreligger noen dokumentert link mellom Holgersen brødrene og Gudmundsfolka men på grunn av hvor sjeldent navnet forekommer er det lett å dra slutningen at Gudmund Holgersen, f. ca 1679 hadde ihvertfall datteren Marite (1714-1782) og sønnen Ole.

Det skulle vært moro og sett innholdet av skiftet etter Marite Gudmundsdatter... noen som føler kallet?

gj05169
Innlegg: 33
Registrert: 18. juni 2007 kl. 0.44
Sted: NORSK

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av gj05169 » 22. januar 2008 kl. 22.05

Takk for interessante opplysninger! Dette blir mer og mer spennende ! Jeg får avvvente litt til før jeg sammenfatter "historien bakover" og leverer til mine barns slekt i tilfelle dere "detektiver" finner ut enda mer ! Utrolig moro ! Har dere sett at jeg også henviser til de opplysninger som jeg har fått om Anders Thorsøe sin kone nemlig Lina Magdalene Knudsdatter Smørholm fra forumet via kontakten på Eide? Hilsen Brit som forsøker videre på navnet Riverts i håp om irer-teorien bakover i Thorsøe-slekta.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 23. januar 2008 kl. 1.13

Heisan !
Charlotte: Du har kanskje ikke tatt med deg Hitraboka til Australia. Og det er kanskje like greitt om du kan arbeide uhildet av det om måtte stå der. En del feil er det jo i Hitraboka II.
Det står: "Da Jakob falt fra, giftet enken ( dvs. Margrete Olsdatter ) seg med John Holgersen Gjevik. To av brørne hans, Gudmund og Anders, var drenger her på Nord-Melkvik" Litt lenger ned står noe jeg overså tidligere idag: "I skiftesamlinga etter bestemora møtte Margrethe ( denne Margrethe er datter av Margrethe Olsdatter i hennes første ekteskap. Bestemora het Ane Jakobsdatter, skiftet var i 1702 / Knut ) - med sin tilforlovede karl Gudmund Holgersen, altså den ene drengen."

Så da kan vi i hvert fall konstatere at Gudmund ble forlovet. Det spørs om det var plass for
alle Holgersenkarene i Nord-Melkvik, men Maurits Fugelsøy skriver i Hitraboka II: "Begge Holgersen-karene ble boede på plassen." Men etter dem ser det ut som det kom nye plassfolk, så dersom Gudmund og Magrethe hadde en sønn Ole Gudmunden, er det da slett ikke usannsynlig at han kom til Ulværet, det er jo bare i den andre enden av Fillfjorden, på vei forbi Gjevika.

Eldstesønn John Holgersen ser ut til å ha flyttet til Gjevika med sin viv, og er også omtalt på side 86 ( Gjevik ) Der står det at han er født i 1649, og at han satt med gården i 40 år. Kona Margrethe Olsdatter døde nok ganske tidlig, det var skifte etter henne i 1707. Helt enig med deg Charlotte, det er stor aldersforskjell mellom John og de 2 andre, og som sagt, en del feil er det i boka. Det kan være 2 fedre ved navn Holger - eller det kan jo være at en og samme Holger var gift 2 ganger.

Brit:
Takk for hyggelig respons. Det virker kanske som om dette sporet ikke fører noe steds i forhold til den irske linken du ettersøker, men man kan aldri vite. Charlotte holder jo også på med å registrere data fra en kirkebok for Hitra på 1700-tallet, og det kan dukke opp noe mer der.

Dessuten, det bodde en del familier på Torsøya,og de har etterkommere. Kanskje vi skal snu flere steiner...

Har lest gjennom din etterlysning av kona til Anders Thorsø under Eide på Nordmøre, og ser du har fått verdifull hjelp. Men ikke noe som hjelper oss til å finne en irsk forbindelse ?

Knut

gj01508
Innlegg: 69
Registrert: 16. juli 2005 kl. 16.08
Sted: Norge

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av gj01508 » 23. januar 2008 kl. 9.37

Nei, jeg har ikke noen sånne bøker med meg hit. Jeg har dem ikke i Norge heller men det er flere som står på min ønskeliste.

"Bestemora" Ane Jacobsdatter, som du nevner var kona til Jon Pedersen som vi finner på Nordmelkvik i 1701, han som er bonden der Holgersen gutta bor.

Det sies at Ane Jacobsdatter var bestemora til Margrete (Jacobsdatter?), men det sies ikke om det er mormor eller farmor. Vi må vel her trekke slutningen om at det er farmor etter navna å dømme.

Da får jeg det til å bli slik:

Kode: Velg alt

1. Jon Pedersen Melkvik, f. 1625, g.m. Ane Jacobsdatter, d. 1702

Barn:
2. Jacob Jonsen Melkvik, g. m. Margrete Olsdatter, d. 1707 (hun g. 2 m. Jon Holgersen)

Barn:
3. Margrete Jacobsdatter (Melkvik?), trolig g.m. Gudmund Holgersen


Paralelt har vi:

1. Holger

Barn:
2a. Jon Holgersen, f. 1649, g.m. Margrete Olsdatter, d. 1707
2b. Jens Holgersen, f. 1651
2c. Gudmund Holgersen, f. 1679, trolig g.m. Margrete Jacobsdatter Melkvik
    Mulige Barn:
    3a. Ole Gudmundsen Fieldvær
    3b. Marite Gudmundsdatter Meland 1714-1782

2d. Anders Holgersen, f. 1685


Har jeg forstått det du har skissert riktig Knut?

Dette ekteskapet mellom Gudmund og hans brors stedatter virker litt uvanlig på meg. De var jo så strenge med slektskap at svogerfolk ble regnet som slekt og ikke fikk giftet seg. Var dette å anse som nær slekt slik at de måtte ha spesiell godkjenning for å kunne gifte seg tro?

Står det noe i boka om oppsitteren på Melkvik; Jon Jacobsen? Kan han være bror til Ane Jacobsdatter?

Knud, du nevner andre folk på Thorsøya. I min egen slekt jeg har denne http://slekt.korsnes.net/pedigree.php?p ... &tree=test
Jeg har ikke brukt så mye tid på det ennå som du ser og fra det jeg husker skriver Hitraboka noe om at det var 2 familier med ganske like navn (til forveksling) et eller annet sted i historien.

Noe nærmere Irland enn det vi allerede er ser det ikke ut til at vi kommer i denne sammenheng. Jeg fortsetter bakover på alle de grenene jeg kan inntil det stopper sånn som denne. Dette er også for egen interesse slik at jeg kan få lagt det ut på sidene mine :)

Jeg flytter hjem til sommeren og da får jeg forhåpentligvis adgang til flere kilder enn bare de som er online. Jeg ser fram til å bosette meg på Hitra.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 23. januar 2008 kl. 11.01

Ang. Holgersen, så har jeg tidligere her (finner det ikke igjen) nevnt muligheten for at Holgersønnene på Gjevik kan ha en eller annen slektsforbindelse med sokneprestene Holger Lauritsen og (sønnen) Hans Holgersen (ca. 1580-ca. 1652) i Åfjord. (Deres etterslekt bruker Buch som slektsnavn.) Teorien styrkes litt av at Jon Holgersen Gjevik har Peder Olsen klokker på Sørseter Fjellvær som svigersønn, og vel også av at sistnevntes svoger, Jakob Jonsen Gjevik, gifter seg inn i Irgens / Flor-slekten fra Røros. De var jo litt nøye på "nivået" før i tiden.

For øvrig er vel neppe Jon og Jens Holgersen helbrødre av Gudmund og Anders Holgersen. Her er jo aldersforskjellen en hel generasjon! Kanskje de på et eller annet vis bare tilhører samme slekten og er oppkalt etter en felles forfar?

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 23. januar 2008 kl. 11.07

Litt upresist i mitt innlegg ovenfor:

Det jeg mener er at de fire personene med patronymet Holger kan ha en felles Holger som forfar, men muligens to forskjellige Holger som fedre.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 23. januar 2008 kl. 11.24

Hei Charlotte !
Ser ut som om du har fått med alt riktig - ut fra det vesle jeg tok med fra beskrivelsen av Nord-Melkvika. Denne plassen har fått oppimot en hel side i boka, mens andre må nøye seg med et par linjer. Vet ikke om det var noen beskrankninger vedrørende parforhold mellom voksne stedøtre og stefars bror. Vi får fortsatt være åpne for at det kan være 2 forskjellige Holger-fedre på ferde her.

Har ikke oppdaget at jeg slekter fra Torsø-folk. men kjenner til et par stykker, som igjen kjenner andre. Det var visst en 5-6 plasser der ute på det meste, et helt lite samfunn. Synes jo det er litt leitt at Bispøyene ble nærmest avfolket med statlig hjelp, men utviklingen går sin gang.

Velkommen tilbake til gamlelandet - ser at folketallet på Hitra økte med nesten 100 personer ifjor, så dette ser nå bra ut.

Mvh Knut

gj01508
Innlegg: 69
Registrert: 16. juli 2005 kl. 16.08
Sted: Norge

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av gj01508 » 23. januar 2008 kl. 12.59

Hei Odd Roar

Du sier at Jon Holgersen har Peder Olsen Klokker som svigersønn, hvem var han gift med? De eneste barna jeg har er Jacob og Ole. Jacob har jeg heller ingen kone på men jeg har 2 barn som passet inn i generasjonsrekken: Margrethe Jacobsdatter Jevigen, gift med en Amund Erichsen fra Ørlandet, og Jonas Jacobsen Olsvig, gift med Maren Nielsdatter.

Ole Jonsen Jevig giftet seg i 1750 med Henricha Jacobsdatter.

Ja, jeg synes også at aldersforskjellen mellom de 2 brødre parene var litt stor, men akk, det er jo mulig.

Nå må jeg gå på leting etter innlegget ditt om Holger folket.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 23. januar 2008 kl. 13.31

Peder klokkers kone, Anne eller Ane Jakobsd., skal så vidt jeg har observert være datter av Jon Gjevik. (Dette vet antagelig Knut mer om enn jeg.) Ifølge Sandstadboka har Peder og Anne datteren Ellen, g.m. Jens Ingebrigtsen Drågen ved Utset i Sandstad, som ut fra sammenhengen ellers meget vel kan være en bror av klokker og lærer Anders Ingebrigtsen Dolmøy / Bremvåg. (Ifølge Sandstadboka er Jens og Ellen mitt opphav via sin datter Karen, men jeg er foreløpig ikke 100 % sikker på om det er riktig.)

Skal prøve en gang til å gjenfinne det jeg tidligere har skrevet om Holgersen, men det har jo blitt noen innlegg etter hvert, så jeg må nok lete litt.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 23. januar 2008 kl. 13.46

Nå har jeg funnet innlegget om Holgersen:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=62325

Se mitt innlegg 05. feb. 2007 kl. 17.55.21.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 23. januar 2008 kl. 13.52

Føyer til at navnet Jakob på Gjevik nok ifølge skikk er en oppkalling av første ektemannen til Jon Holgersens kone, og derfor neppe har noe med Buch å gjøre.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 23. januar 2008 kl. 14.14

En rettelse: Peder klokkers kone, som jeg nevner litt ovenfor, heter selvsagt Anne Jonsd., ikke Jakobsd., som jeg i farten har skrevet..

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 24. januar 2008 kl. 1.07

Odd Roar:
Takk for dette innspillet om Holgersenkarenes mulige opprinnelse, tror jeg vil registrere det på slektsfilen min, men bare som en IDE, foreløpig.

Knut

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 24. januar 2008 kl. 6.47

Har sjekket manntallet 1663-6 for Fosen. Der finnes 10 Holger og 2 Holgersen, stort sett alle bosatt på utsiden av Fosenhalvøya. Det kan vel da tenkes at en del av disse er etterslekt etter prestene i Åfjord.

På Hitra later navnet til å komme utenfra, og Fosenhalvøya er ikke langt unna...

gj01508
Innlegg: 69
Registrert: 16. juli 2005 kl. 16.08
Sted: Norge

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av gj01508 » 24. januar 2008 kl. 10.43

Lurer på om jeg skal prøve å dra denne diskusjonen en anelse tilbake i retningen av Brits forespørsel. Jeg ser at vi ikke kommer noe nærmere dette med irske aner, men i et forsøk på å knytte disse Holgerpersonene til Brits aner:

    1. Kan vi på en måte bekrefte noen etterkommere av Gudmund Holgersen Nordmelkvik og Margrethe Jacobsdatter?
    2. Er for eksempel Marite Gudmundsdatter Meland som døde i 1782 datter av denne Gudmund?
    3. Er Ole Gudmundsen Fieldvær som døper sitt uekte barn i 1752 (som Marit Ulværet var fadder for) sønn av ovennevnte Gudmund?
    4. Er denne Marite samme som Marit Ulværet som døper en sønn Gudmund (med mannen Ole Ulværet) i 1755?

Det er vel og fint med ønsker om presteavstamming, men jeg føler at vi er langt fra å ha knyttet Holger gutta til Kystlosen Anders Torsø.

Jeg har sendt en forespørsel til Statsarkivet i Trondheim for å se om de i det minste kan slå opp i skiftet etter Marite Gudmundsdatter Meland og fortelle meg hvems hennes arvinger er. Jeg forventer ikke særlig hell med henvendelsen basert på tidligere erfaringer.

Jeg har pløyd ektevielser fra 1736 til etter at ihvertfall de første 2 barna til Ole og Marit Ulværet ble døpt (1752), men jeg finner verken trolovelsen eller vielsen deres.

gj01508
Innlegg: 69
Registrert: 16. juli 2005 kl. 16.08
Sted: Norge

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av gj01508 » 24. januar 2008 kl. 10.55

Odd Roar Aalborg skrev:Har sjekket manntallet 1663-6 for Fosen. Der finnes 10 Holger og 2 Holgersen, stort sett alle bosatt på utsiden av Fosenhalvøya. Det kan vel da tenkes at en del av disse er etterslekt etter prestene i Åfjord.

På Hitra later navnet til å komme utenfra, og Fosenhalvøya er ikke langt unna...


Jeg vil påstå at Gudmund navnet er like sjeldent på Hitra som Holger, for ikke å snakke om i Fosen som helhet. I 1666 var det bare 2 Gudmunder, men det var også en Oluf Gudmundsen, på Nordgaar i Stoksund, ikke langt fra Åfjord. Han skal være født ca 1619 og 3 sønner er listet; Niels, Gudmundsøn(skal kanskje være Gudmund?) og Joseph.

Finnes det noen bygdebok for Stokksund?

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 24. januar 2008 kl. 11.44

Det er ikke minst innen området Stokksund navnet Holger finnes på 1660-tallet, så det er vel da ikke så usannsynlig at Gudmund Holgersen kan ha en eller annen tilknytning dit.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 24. januar 2008 kl. 12.30

Legger inn denne til nærmere orientering: http://www.nose.dk/Norge/holger.html#9.

Med så mange barn som her, er sannsynligheten for at ætlinger litt senere kan finnes på Hitra ikke så helt liten.
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 27. november 2013 kl. 12.46, redigert 1 gang totalt.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 24. januar 2008 kl. 23.10

Ja, dette kan være et godt utgangspunkt for videre søk, Odd Roar.

Stoksund: Bjørnørfolket bind 5 utkom i 2003 og omhandler Stoksund. Jeg har ikke tilgang til denne. Sjekket også Statsarkivet Oslo, de hadde i alle fall p.t. bare de 4 første bindene inne ( Roan og Osen ).

Har nå snakket med flere som ætter fra Torsøya, uten å finne noen som vet noe.
Har også sjekket Hitraboka bind I, kapittel om større ulykker og forlis. Eneste referanse til Irland jeg kan finne er denne, sidene 162/63 :
Et forlatt skip ble bordet og ført til lands i Kvenvær høsten 1742. Loggboken viste at skipet hadde seilt fra Trondheim 28.8.1742, utskipet fra Lemvig i IRLAND.
Skipperens navn var dog Peter Paulsen, så går ut fra at skipet hørte hjemme i Danmark-Norge. Skipet hadde vært i sjøen en måned og var blitt forlatt på havet. Forutsatt at det var en ire eller flere med ombord på turen, så er det jo mulig at disse kan ha tatt seg iland på Hitra etter at skipet ble forlatt, og til og med slått seg ned der.

Brit Welo skrev: Hei! Er det noen som kjenner til Torsø-slekta på Hitra i 18oo-og fremover....

- Vil dette si at det irske innslag i slekta dukket opp etter 1800 ? Kan det ha skjedd mye tidligere ? Eller vites ikke noe om tidsperspektvet her.

Et forlist skip med briter ombord, ville vel ha blitt husket, beskrevet og omtalt, spesielt om det skjedde på 1800-tallet. Noe annet om det dreide seg om for eks. en enkeltperson, for eks. en overlevende eller desertør fra et britisk blokadeskip da engelskmennene kriget mot oss i nødsårene rundt 1810. ( Bare tenker litt høyt.. )

Noe konkret har jeg dessverre ikke.
Knut

gj05169
Innlegg: 33
Registrert: 18. juni 2007 kl. 0.44
Sted: NORSK

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av gj05169 » 25. januar 2008 kl. 23.32

Hei Knut ! Ja, jeg tror dette med irerne er på 1800-tallet,farmor til mine barn har sagt at det var irsk avstamming på hennes bestefars side, altså er vi nok et sted i 1800 og fremover, er nok ikke snakk om noe skipsforlis, har aldri hørt noe om det,tror den irske delen valfartet med varer (fisk?)til og fra Norge, farmor sier at den irske delen ikke er så altfor langt tilbake i hennes bestefars slekt.
Du verden for noen stamtavler som er lagt som vedlegg fra foregående skribent! Takk for at du engasjerer deg! hilsen Brit.

dn19444
Innlegg: 859
Registrert: 28. oktober 2005 kl. 12.59
Sted: TILLER

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av dn19444 » 11. mars 2008 kl. 14.25

Hei. Har av en eller annen grunn gått glipp av denne spennende debatten om Holgersen. Jeg jobber også med denne saken, men har ikke så mye å bidra med akkurat nå.

Et foreløpig innspill: Nevnte Ole Jonsen gift med Henrikka Jakobsdatter er ikke en sønn av Jon Holgersen. Henrikka er imidlertid datter av Jakob Jonsen som var Holgersens eldste sønn.

I tillegg til Jakob hadde Jon Holgersen og Margrete Olsdatter Jevik døtrene Ane (gift med klokker Peder Sæter) og Margrete (gift med Johan Botten, senere med Johan Jensøya).

Margretes datter fra første ekteskap, Margrete Jakobsdatter, ble gift i Fillan, etter all sannsynlighet med Lars (Laurits) Arntsen, men hun kan selvsagt ha vært gift med Gudmund Holgersen før dette. Det ser jo ut til at han døde tidlig. Lars og Margretes oldebarn, Maria Kristiansdatter Fillan, ble for øvrig gift med Ole Gudmundsen Meland i 1821. Morsomt? Det er mange år imellom, men det kan jo ha vært tett kontakt mellom disse slektene...

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 13. mars 2008 kl. 12.34

Krister,
takk for spennende innspill.
Jeg har jo notert at Margrethe Olsdatter var født ca 1655 på Reksa, i så fall finnes en del av hennes aner derfra i Hitra II. Hun ble først gift med Jakob Jonsen Selvåg, og de ble altså boende i Melkvika under Ulvan. Hennes andre mann Jon Holgersens opprinnelse
er vel en gåte, Odd Roar har lansert en teori som kan være verdt å studere nærmere.
Margrethe Jonsdatter, gift med Johan Botn og Johan Jensøya, hadde det vært interessant å finne mer om.

Charlotte,
den Margrethe Jakobsdatter Gjevik som du nevner, ble gift med Amund Eriksen Bruholmen,
Ørlandet, de er blant mine forfedre. Hennes mor - Jakob Jonsen Gjeviks kone - er en ofte omtalt person(lighet) fra denne tida på Hitra: Sara Kjerstine ( Flor Irgens ) Gjevik, fra Røros. Sara hadde muligens slekt i Knarrlagsundet da hun kom til Hitra.

Brit,
vi har kommet inn på noen interessante slektsgåter fra 16-1700 tallets Hitra, disse har kanskje ikke noe med din opprinnelige etterlysning å gjøre ! Men vi vil jo ikke glemme ditt ærend her selv om vi fortsetter å diskutere dette.

Veldig interessant med flere innspill om Holgersen-folket, og jeg er også interessert i mer vedrørende Jakob Jonsen Selvåg, Margrethe Olsdatters første mann. Kanskje noen som ser på dette med litt friske øyne, kommer over noe ?

Knut

gj05169
Innlegg: 33
Registrert: 18. juni 2007 kl. 0.44
Sted: NORSK

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av gj05169 » 14. mars 2008 kl. 9.24

Hei Knut ! Synes det er gøy at dere utveksler alt omkring,jeg,da! Skal se at dette også etterhvert kan ha sin "misjon" for Thorsø-losen!Glad Påsk! Hilsen Brit.

7870
Innlegg: 121
Registrert: 21. februar 2005 kl. 23.26
Sted: SANDSTAD

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av 7870 » 18. mars 2008 kl. 1.28

Hei, alle sammen.
Jeg er også Holgersen-fan, og (som Krister) etterkommer av Jon Holgersen Jevik si datter Ane, som ble gift med Peder Olsen Klokkar på Sørsætra ved Fjellvær. Jeg følger med i det dere skriver om Holgersen-brødrene, og det ville ha vært makalaust artig om vi kunne finne ut hvor de kom fra.
Men Fugelsøy var en sjuskete bygdabokforfatter, og det er veldig skummelt å støtte seg til han, uten å sjekke kildene. I skiftet etter Ane Jakobsdatter i Melkvika ved Knarrlagsundet i 1702 går Fugelsøy seg helt vill. Gløm det Fugelsøy skriver om dette; her kommer opplysninger direkte fra skiftet (hold dere fast her nå):
Arveskiftet var altså etter Ane Jakobsdatter. Enkemannen var Jon Pedersen, og han arva halve boet. Den andre halvdelen ble delt mellom den avdødes sønnedatter Margrete Jakobsdatter (datter etter avdøde Jakob Jonsen) og den avdødes datterdatter fra et tidligere ekteskap (datter etter avdøde Beret Jørgensdatter) Ane Mortensdatter.
Jon Holgersen Jevika og kona Margrete Olsdatter var til stede i Nord-Melkvika denne maidagen i 1702, og de var der på vegne av Margrete Olsdatters datter fra første ekteskap med Jakob Jonsen, altså Margrete Jakobsdatter. Gudmund Holgersen var også til stede ved skiftet. Han var der på vegne av den andre arvingen, Ane Mortensdatter, som han var forlova med. Det går fram av skiftet at både Gudmund Holgersen og Ane Mortensdatter hadde lønn til gode i skiftet, så det var nok i Melkvika det hadde oppstått søt musikk mellom de to.
Oppfordringer: 1.Rett opp denne feilen etter Fugelsøy med en gang, slik at den ikke sprer seg videre! 2.Unngå for framtida å sitere fra Fugelsøys Hitrabok før dere har kvalitetssikra innholdet. Han har rota til nok som det er.
Lykke til videre med Holgersen-jakta! Og Torsø-losen, stakkar, han har jo nesten drukna i dette, han.
Beste hilsen
Svein Bertil Sæther

gj05169
Innlegg: 33
Registrert: 18. juni 2007 kl. 0.44
Sted: NORSK

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av gj05169 » 19. mars 2008 kl. 21.02

Hei Svein Bertil!
Det er tross alt p.g.a. Torsø-losen alt dette blir skrevet,da! Glad Påsk! Fra Brit.

Knut Ragnar Ansnes
Innlegg: 2192
Registrert: 8. november 2013 kl. 20.26
Sted: Hitra

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 20. mars 2008 kl. 1.15

Hei Svein Bertil,
har da straks revidert min familieoversikt, kalt Melkvika under Ulvan, med en annen hustru til Gudmund Holgersen.
Ja ja, har jo vært advart mot Hitraboka II før, og gått i vannet før også.

Vennlig hilsen
Knut Ansnes

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: kystlos Anders Torsø

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 20. mars 2008 kl. 8.27

Selv om dette vel kan bli litt perifert, finner jeg likevel grunn til (siden vi her er inne på dette) å nevne mulig hittil ukjent etterslekt etter Gjevik og Peder Olsen klokker (ikke å forveksle med den samtidige Peder Larssen klokker på Dolmøya, som er gift med en Kirsten):

Mitt opphav, Kristen Iversen Sandåsen, også bosatt på Hammerstad og Valøya, gifter seg tidlig i 1766 med en (i f.t. 1801) påstått enke, Berit Pedersd., f. 1730. (Hans forlover er farbroren Ole Olsen Sandåsen og hennes Jørgen Larssen Hammerstad. Sistnevnte er da g.m. Maren Holgersd.) Det har ikke hittil vært mulig å identifisere denne Berit, men siden deres første barn, Petronella, synes å være oppkalt etter morfaren, kan det tyde på at denne dør på den tid, som passer bra med Peder Olsen klokker, død våren 1765. (Tredje fadder for Petronella er Gjertrud Ingebrigtsd. Bjørnneset, som ser ut til å være søster av Anders Ingebrigtsen klokker på Dolmøya, dermed også en mulig søster av Peder klokkers svigersønn på Drågen. For øvrig er Jørgen Hammerstad sønn av Lars Ingebrigtsen, som antagelig har en søster Gjertrud Ingebrigstd.) Kristen har en senere datter, Anne Martha, som evt. kan være oppkalt etter Anne Jonsd. Gjevik og hennes mor, Margrethe Olsd., men Anne er også navnet til Kristens farmor fra Skipnes ved Helgebostadøya).

Skulle det skje at Kristen Iversens svigerfar faktisk er Peder klokker, vil Kristens etterslekt på Skaget være en gren av "Holgersen-treet". En slik finnes også som før nevnt på Drågen Utset i Sandstad. (Også fadderskap viser det.)

Brukeravatar
Viggo Eide
Innlegg: 1053
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: BODØ
Kontakt:

Holgersen-brødrene og deres ætt - rundt 1701

Legg inn av Viggo Eide » 23. mars 2008 kl. 17.16

Jeg har delt denne debatten i dag, for å få mer samsvar mellom innhold og emnetittel.

Den opprinnelige etterlysningen om kystlos Anders Torsø står her, men de mange innleggene om Holgersensbrødrene følger i denne debatten, også den under Hitra.

Vær oppmerksom på at nye innlegg som dere lager får korrekt emnetittel.

Dekkende emnetittel gir større mulighet til flere svar.

:)
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Holgersen-brødrene og deres ætt - rundt 1701

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 24. mars 2008 kl. 7.56

Godt tiltak! Men det burde kanskje vært lagt til en geografisk referanse i den nye tittelen, f.eks. "Holgersen-brødrene i Fillfjorden og deres ætt -- rundt 1701"?

Enkelte ganger vokser det naturlig ut en "grendebatt" i et tema, som etter hvert dominerer ganske mye, og da bør den jo organiseres som en egen enhet. Det er jeg helt enig i. På den annen side er det viktig å se en del forhold i sammenheng for å finne løsninger, men ikke så mye at "skogen forsvinner blant trærne". (Muligens ikke den mest stedstilpassede metaforen her, hvor tareskog og tangklaser vel er mer utbredt.)

Brukeravatar
Viggo Eide
Innlegg: 1053
Registrert: 14. juli 2004 kl. 19.55
Sted: BODØ
Kontakt:

Holgersen-brødrene i Fillfjorden og deres ætt - rundt 1701

Legg inn av Viggo Eide » 24. mars 2008 kl. 18.13

Tittel endret i første og siste innlegg.

Jeg er enig i synspunktene dine, og mitt forrige innlegg har lenke til den opprinnelige tråden, og vise versa.
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Holgersen-brødrene i Fillfjorden og deres ætt - rundt 17

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 25. mars 2008 kl. 8.16

Takk for tittelforbedringen.

Ang. mitt innlegg ovenfor om Kristen Skagets kones tenkelige opphav vil jeg nevne at Gjevik-slekten (inkl. Holgersen) er inngiftet på nabobruket på Skaget. Det styrker vel min antagelse, men beviser den ikke. Også Kristen Skagets dattersønn (den tredje Kristen i rekkefølge på gården) er gift i Gjevik-slekten (via konene til Nils Justensen Eide og Hans Stensen Kalkøv).

gj10923
Innlegg: 135
Registrert: 29. april 2010 kl. 21.59
Sted: ORKANGER

Re: Holgersen-brødrene i Fillfjorden og deres ætt - rundt 17

Legg inn av gj10923 » 28. mai 2010 kl. 19.59

Jacob, Jon og Jens Holgersen Givigen i manntallet for 1701: Lenke

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Holgersen-brødrene i Fillfjorden og deres ætt - rundt 17

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 15. januar 2011 kl. 13.36

Legger til et par opplysninger her, som, muligens kan være av interesse i forbindelse med den ukjente faren Holger til brødrene Holgersen (kilder: Dahls presteoversikt og manntallet 1665):

Hr. Holger Lauritzen i Åfjord (ca. 1532-1612) har sønnen hr. Hans Holgersen (ca. 1580-ca. 1652). Sistnevnte har en sønn Holger Hanssen, som immatrikuleres i København i 1624 som "Olgier Johannis Arctander". Han er bl.a. bror av kapellan Jacob Hanssen Buch.

På Oksvoll i Ørland prestegjeld finnes i 1665 blant husmenn og strandsittere Holger Johansen (54 år) med sønner Peder (15) og Arne (12). Holger Oksvoll bør jo rimeligvis også ha en Jo(ha)n Holgersen som eldste sønn, men ingen med det navnet finnes i Fosen i dette manntallet. (En slik kan evt. være død ung.)

Det er vel mindre trolig at Holger Johansen, som altså påstås født rundt 1611, er identisk med Holger Hanssen, som blir student i 1624. Da må han på Oksvoll i så fall være oppgitt litt for ung. Men siden en del prestesønner starter med studier uten å fullføre, og deretter gjerne blir lokale klokkere, så kan en jo ikke absolutt utelukke noe slikt. Jon Holgersen på Gjevik er vitterlig svigerfar til en klokker på Hitra. (Dertil har han altså den to år yngre broren Jens. Når to brødre nær hverandre i alder har så like fornavn, tyder det på at det finnes flere Johannes-avledede navn å oppkalle i familien.)

Antagelig har ovenstående lite med virkeligheten å gjøre, men uten enkelte av og til litt luftige hypoteser kommer en jo ikke videre med slikt.

Tar med at en Hallgeir nevnes som kapellan i Hemne i 1610. Men han passer ikke i tid til å være far til Jon og Jens Holgersen (f. 1649 og 1651).
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 27. november 2013 kl. 23.19, redigert 1 gang totalt.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Holgersen-brødrene i Fillfjorden og deres ætt - rundt 17

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 27. november 2013 kl. 23.19

Som ovenfor nevnt har det i lengre tid vært min oppfatning at slekten på Gjevik meget vel kan ætte fra presteslekten Buch i Åfjord, næmere bestemt hr. Holger Lauritzen og sønnen hr. Hans Holgersen.

En meget velkommen henvendelse fra Per Ole Sollie kan nå muligens bidra til å oppklare dette "mysteriet" - denne lenken inneholder et par interessante navn:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24677 ... ull&mode=0

I dette skiftet i 1685 etter Nathanael Hanssen Buchs kone, Gjertrud Pedersd., er Kirsten (Pedersd.) Jens Randulfs fordringshaver (se folio 74a - høyre spalte øverst). Hun er avdødes søster, og de er ifølge Simon Ellefsen døtre av forvalter Peder Jacobsen ved Tøndel gods:

https://groups.google.com/forum/#!topic ... lqj4JpjYGo

Dertil er Jon Holgersen (se folio 74a - venstre spalte nederst) en annen kreditor. Sannsynligheten (kfr. patronymet) er jo da stor for at også han er en ganske nær slektning. I tid kan han umulig være farbror til Nathanael, så da er han muligens en nevø. I tid passer han godt til å være identisk med Jon Holgersen Gjevik på Hitra. Ingen med navnet er nevnt i det kombinerte manntallet 166X, hverken i Åfjord eller på Hitra, og for så vidt ikke ellers i distriktet heller.

Nathanaels bror, Holger Hanssen, må ifølge forrige innlegg være voksen i 1624, men ganske ung da. Han kan være en mulig far til Jon (og Jens) Holgersen Gjevik, men det er ukjent hvor han evt. bor etter sin tid i København eller om han lever når Jon blir født. Både Jon og Jens burde være å finne i 1660-tallets register, siden de begge er over 12 år hvis oppgitt alder i 1701 er korrekt. Muligens er de derfor noe yngre, men de kan vel også tenkes evt. å bo i et annet område enn kyst-Trøndelag før de kommer til Gjevik.

Stor takk til Per Ole Sollie for at han har gjort meg oppmerksom på denne Jon Holgersen i 1685. Bevist er det ennå ikke at han er identisk med Jon Holgersen Gjevik, men jeg holder sannsynligheten for det som ganske stor.


En kuriositet ang. for meg nærliggende Bergen er at Edvard og Nina Grieg ætter fra Buch-prestene i Åfjord, mens Nordahl og Harald Grieg faktisk har Gjevik-folket på Hitra som sin ane. Det er for øvrig slett ikke det eneste opphavet (i tillegg til Grieg) disse har felles hhv. via slektene Hagerup og Vollan.


Opphavsrett til teorien om Buch-ætlinger på Gjevik: Odd Roar Aalborg.
Sist redigert av Odd Roar Aalborg den 28. november 2013 kl. 11.00, redigert 2 ganger totalt.

Odd Roar Aalborg
Innlegg: 604
Registrert: 4. desember 2004 kl. 11.01
Sted: LONEVÅG

Re: Holgersen-brødrene i Fillfjorden og deres ætt - rundt 17

Legg inn av Odd Roar Aalborg » 28. november 2013 kl. 8.32

Noen opplysninger om presteslekten Buch i Åfjord - mye hentet fra "Geistligheten i Nord-Norge og Midt-Norge i tiden 1536-1700" av Svein Tore Dahl:

Hr. Holger Lauritzen: Ved hans død 21.02.1612 oppgir sønnen at han er 80 år og har vært sokneprest i Åfjord i 50 år. Bosatt på prestegården Å. Han blir prest i 24 års alder og er først kapellan i Nærøy i 6 år.

Sønner:

Hr. Lauritz Holgersen er f. ca. 1576 og er kapellan i Domkirken i Trondheim fra 1622 til sin død i 1629. Han er (fra 1609) g.m. Birgitte Hansd. Bernhoft, datter av hr. Hans Anderssen Bernhoft i Vår Frues kirke i Trondheim. Hennes bror er Hitras sokneprest. Paret har en rekke barn, hvorav en tidlig avdød sønn Holger og senere nok en Holger, f. 1618. Sistnevnte Holger Lauritzen passer i tid meget godt til evt. å være far til den Jon Holgersen som opptrer i skiftet i Åfjord i 1685.

Hr. Hans Holgersen er f. ca. 1580 og etterfølger faren som sokneprest i 1612 og er det inntil 1652. Han studerer antagelig i Rostock. I 1645 er han g.m. Anne, men i 1653 er hans enke Karen Jensd. Han bor på prestegården Å, mens enken Karen får Asserøy (i Bjugn?) som enkesete. Han har sønnene:

Nathanael Hanssen Buch (ca. 1613-etter 1685) på Asserøy i Bjugn(?). G.m. Gjertrud Pedersd. Deres datter Christense er g.m. futen Rasmus Jenssen Gambow på Fjellvær. Denne tiltrer i 1674 og lever ennå i 1686. Kan det kanskje tenkes at Jon Holgersen først kommer til Fjellvær som tjenestekar eller kontorist hos disse fordi han er en ganske nær slektning av futens kone? Det passer bra i tid og veien til Gjevik er i så fall ikke særlig lang. Dertil finner Jon Holgersen seg en ektefelle (enken Margrete Olsd. på Melkvik) i Knarrlagsundet, som egentlig er fra Fjellværs nabogård Reksa... (For øvrig er Anders og Gudmund Holgersen drenger på Nord-Melkvik i 1701.)

Jacob Hanssen (d. 1668) er kapellan i Åfjord og Tingvoll. G.m. Riborg Eriksd. (Audensen Aspa). Bosatt på Hoem i Tingvoll. Deres dattersønn Eiler Bertelsen Kongel er farfar til stiftsamtmann Edvard Hagerup i Bergen og da tippoldefar til Edvard og Nina Grieg.

Hans Hanssen (Buck) har sønnen Ole Hanssen Buck. Hans er verge for Nathanaels sønn Peder i 1685.

Lauritz Hanssen ("Laurits Johannis Arctander") blir immatrikulert i København i 1643 fra Trondheim skole.

Holger Hanssen ("Olgier Johannis Arctander") blir immatrikulert i København i 1624 fra Lund skole. Året etter dedikerer han et skrift til flere personer i Fosen, inkl. sin far og hr. Anders Christensen på Ørlandet. (Han er ikke senere funnet nevnt i Norge, men kan han kanskje opptre et eller annet sted som "Holger Johansen"?)

På Oksvoll ved eidet til Vallersundhalvøya i Bjugn bor i 1665 Holger Johansen (54 år) med sønner Peder (15 år) og Arne (12 år). Navnet ligner på Holger Hanssen, men hvis alderen stemmer noenlunde, er han vel litt for ung til evt. å være identisk med den immatrikulerte i 1624. Heller ikke sønnenes navn tilsier at denne Holger er aktuell (men de kan evt. komme fra morens side).

På Meiland i Åfjord finnes i 1666 tjenestedreng Johan Holgersen, da 58 år. I 1685 er han 77 år. Rent teoretisk kan det jo være han som ved navn "Joen Holgersön" f. eks. står til rest med lønn ved skiftet i 1685, men alderen hans tilsier vel at det ikke er så sannsynlig. (Fordringshaverne er ikke nødvendigvis nærboende - det er neppe avdødes søster Kirsten, selv om hun på den tid er blitt enke.)


Litt resonnement:

Av disse er både Holger Hanssen og Holger Lauritzen mulige fedre til fordringshaveren Jon Holgersen ved skiftet i 1685. I tid passer sistnevnte Holger best, og dertil er faktisk dennes morbror, Hans Hanssen Bernhoft (f. ca. 1595), sokneprest på Hitra (fra 1639 til ca. 1654) med mye etterslekt der, så dette virker meget sannsynlig. Likevel er nok futen Gambow på Fjellvær både geografisk og familiært et vel så tenkelig første "kontaktpunkt" på Hitra for Jon (og Jens?) Holgersen. (Kfr. her også svigersønnen som er klokker på Sørseter Fjellvær.)

Sollie er skeptisk til at Lauritz Holgersen har voksne sønner, og enda mer til at en slik skulle ha noen voksen sønn og dermed noe her aktuelt barnebarn. Det tyder mest i lei av at Holger Hanssen kan være Jon Holgersens far, siden sistnevnte da vil være fetter av futen Gambows kone på Fjellvær og samtidig nevø av enkemannen til den avdøde i skiftet i Åfjord i 1685. (Jon har en bror Jens, og Holger Hanssens stemor heter Karen Jensd. Hun lever ennå i 1653. Mulig oppkalling?)

Legger til at skiftet etter Jon Holgersen Gjevik i 1707 viser en del sølvgjenstander, faktisk flere enn i skiftet 1704 etter Christense Nathanaelsd. Buch på Sundan i Hemne (der hun bor med sin andre mann Gjert Mumme). Også dette antyder at Jon Holgersen er mer enn en vanlig bonde, siden sølvtøy i dette strøket ikke er så utbredt blant slike. (Imidlertid er kun én eneste sølvgjenstand nevnt i skiftet etter Jakob Jonsen Gjevik i 1734.)

FORELØPIG KONKLUSJON:

Mengden av sølvtøy i boet etter Jon Holgersen Gjevik tyder mye på at han ikke er av helt vanlig bondeslekt. Han kommer antagelig til Hitra i futen Rasmus Jenssen Gambows periode på Fjellvær (Jons sønn Jakob er 10 år i 1701), og futens svigerfar er bror av Holger Hanssen Buch, hittil ikke observert i Norge etter sin immatrikulering i København i 1624. Boet etter futens enke i 1704, da gift på nytt, nevner faktisk mindre sølvtøy enn på Gjevik. Det her sjeldne patronymet Holger, som mest finnes brukt som navn i Åfjord, tyder på at Jon Holgersen tilhører slekten Buch. Muligens er han en fetter av fru Gambow på Fjellvær (fra 1689 fru Mumme på Sundan i Hemne).


Opphavsrett til teorien om Buch-ætlinger fra Åfjord på Gjevik i Fillfjorden: Odd Roar Aalborg

Svar

Gå tilbake til «Hitra»