Div. spørsmål om deling av slektsopplysninger

Tjenesten som finner andre medlemmer som forsker på samme personer som deg

Moderator: MOD_DIStreff

Låst
May-Britt Ryeng
Sted: BODØ

Div. spørsmål om deling av slektsopplysninger

Legg inn av May-Britt Ryeng » 8. januar 2008 kl. 10.11

Eller slektsmatching som jeg jeg leste at det ble kalt et sted. Det har sikkert vært skrevet om opp og i mente og jeg har lest utrolig mange tråder her inne om dette. Har forsøkt å bruke søkefunksjonen også, men finner denne lite funksjonell når man ikke kan dele opp søkene sine til å bare gjelde ett tema/en kategori/forum. Så derfor drister jeg meg rett og slett frampå med en ny tråd.

Jeg har nå holdt på med denne slektsforskingen noen uker. I følge indeksen min har jeg nå 282 navn i basen min. Når jeg nå har kommet så langt begynte jeg å vurdere å dele den informasjonen jeg har i alle fall om den ene av barnas 4 grener. Både for å få litt "gratis" hjelp til videre registrering/leting etter slekt og fordi jeg selv har fått treff på personer hvor opplysningen vedkommende sitter med har vært feil i forhold til kildene. I tillegg er det jo litt morsomt å finne ut at man har felles slekt. Det har jeg jo allerede gjort her inne :D

Men når jeg nå har så mange navn i basen min ser jeg at alle mine registre er svært rotete. Dette må jeg gjøre noe med før innholdet blir så stort at det blir uoverkommelig å starte med noe slikt. Derfor har jeg forsøkt å finne ut av standarden for registrering av slekt. Har skjønt at det er mange forskjellige måter og en hver må finne sin egen måte å gjøre ting på. Men jeg håpet at jeg ved dette innlegget kunne få høre hvordan DU gjør det.

Hvordan fører du stedsnavn? Hvordan ville du f.eks ha ført denne personen:

Ingrid Andrea ble født 11.10.1896 i Kristiansand. Hun var datter av Osmund Salvesen Tvedt og Amalie Kathrine f. Schjølberg. Du finner ut via kirkebøkene at Ingrid Andrea ble døpt 25.10.1896 (nr 156)

Ved folketellinga i 1900 bodde Ingrid Andrea sammen med foreldre og søsken i Fjellgt. 1.

Hvordan ville du nå ført Ingrid Andrea? Hvordan ville det ha sett ut i ditt stedsregister? Hvordan vil det bli seende ut om det kommer flere personer som deler samme kilde? Hva om du skulle føre opp tanten til Ingrid Andrea som bodde i samme by men i Oppfinnsomveien 2, du vet via folketellingen at hun bodde der i 1900. Tanten hadde en sønn som het Nysgjerrigper og han ble døpt i samme kirke som Ingrid men f.eks 2 mnd etter? Hvordan fører du han?

Om du nå skulle ha ført Kritiansand slik det ble skrevet Christiansand ville du da brukt begge disse skrivemåtene og 2 forskjellige sentrale kilder?

Om du leste alt fortjener du en Bilde og om du velger å svare på innlegget mitt fortjener du en Bilde

Kan jeg som gjest dele mine filer for så å klatre i andres trær?

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Re: Div. spørsmål om deling av slektsopplysninger

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 8. januar 2008 kl. 11.25

Slik jeg fører kilder har jeg i sentralt kilderegister opprettet kilden "folketelling 1900". Jeg legger inn linken til tellingen i feltet som kommer opp når man velger "folketelling 1900" som kilde. I tillegg har jeg laget en hendelse "bosted" der jeg legger inn hvor personen oppholdt seg til forskjellige tider, bla. folketellinger. Jeg bruker da samme kilde "folketelling 1900" hvis det var i 1900 jeg fant personen. Det kan se slik ut ved utskrift: "Han oppholdt seg den 3. des 1900 på Dønvold, Buksnes, Vestvågøy, Nordland" eller "Hun oppholdt seg den 3. des 1900 i Henrik Wergelandsvei 1, Oslo". 3. des 1900 fordi det var datoen folketellingen 1900 ble utført.

Håper du forstår, ikke så lett å beskrive alt :) Tror du må være medlem for å sende inn og motta noe fra DIStreff tjenesten. Du vil da også få mulighet til å klatre i det som allerede er der.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 8. januar 2008 kl. 11.46

Jeg bruker BK og har lagt inn vel 23000 personer i min base.
Det vil nok være noe forskjell fra den ene til den andre hvordan en fører inn opplysningene, men jeg ville ha skrevet:

Ingrid Andrea Osmundsdatter Tvedt
født 11.10.1896 i Kristiansand, Vest-Agder med kilde til kirkeboken
døpt 25.10.1896 i Kristiansand kirke, Kristiansand, Vest-Agder med kilde til kirkeboken
folketelling 1900 i Fjellgt.1, Kristiansand, Vest-Agder

Under media ville jeg ha laget en link til kirkeboken.

For foreldrene ville jeg ha skrevet:
Osmund Tvedt
f 1867 med kilde til kirkeboken og
Amalie Schelberg
f 1860 med kilde til kirkeboken

under bosatt familie ville jeg ført 1900 i Fjellgt.1, Kristiansand, Vest-Agder med kilde FT 1900

Under media ville jeg lage en link til folketellingen.

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Legg inn av dn20990 » 8. januar 2008 kl. 12.30

Jeg bruker programmet TMG og fører opplysningene omtrent slik Per-Olav beskriver. Jeg bruker ikke internett-linker. Grunnen til dette er at slike linker har en tendens til å bli endret (slektsforskning må jo sees i et langt tidsperspektiv), og da er de verdiløse. For kirkebøker oppretter jeg en kilde for hver kirke (eller sogn), f.eks. "Kirkebok for Paulus, Kristiania". Alle hendelser som refererer til denne kirken, dåp, vielser, dødsfall o.s.v. blir knyttet til denne kilden, med angivelse av sidetall og nummer.

For stedsnavn er det flere alternativer: For det første innføres adressene i forbindelse med hendelsene dåp, vielse osv., der kirkeboka er kilde. Videre legger jeg inn hendelsen "adresse" hvis opplysningen kommer fra en adressebok, folketelling eller andre kilder. Bruker egne hendelser for inn- og utvandring, i de tilfeller adresseendringer er av en slik karakter.

Det kan være lurt å bruke et konsekvent hierarki i stedsnavnene, f.eks. gård/gate - bygd/by - kommune - fylke - land. Hvis du bruker et av de anerkjente slektsprogrammene vil du da senere kunne justere betegnelsene uten å måtte skrive alt om igjen.

At flere personer deler samme kilde er ikke noe problem. Kilden "Folketelling 1900" gjelder jo alle som er registrert i folketellingen. Å angi kilden er likevel viktig for å fortelle hvor vi har opplysningene fra.

mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 8. januar 2008 kl. 12.59

Jeg gjør det litt annerledes enn Osvald.

Jeg bruker K utenfor hver heldelse for å legge inn kilden for hendelsen. På kildekortet er det et valg Legg til bilde/fil/link til kildehenvisningen. Du har da et skjermbildet hvor dul kan legge til bilder, f.eks. bilde av gravstøtte eller en internettlink, f.eks. Permanent kildelink til for kirkebøkene på DA.

Kilde kommer i tillegg til Vitne og Merknad som også kan brukes til hver hendelse

dn21980
Sted: MO I RANA

Legg inn av dn21980 » 8. januar 2008 kl. 16.57

hva skal da stå på slekstreet ...Synnev/e/ Jacobs/datter/sen

Låst

Gå tilbake til «DIStreff - GEDtreff»