Jeg har nå holdt på med denne slektsforskingen noen uker. I følge indeksen min har jeg nå 282 navn i basen min. Når jeg nå har kommet så langt begynte jeg å vurdere å dele den informasjonen jeg har i alle fall om den ene av barnas 4 grener. Både for å få litt "gratis" hjelp til videre registrering/leting etter slekt og fordi jeg selv har fått treff på personer hvor opplysningen vedkommende sitter med har vært feil i forhold til kildene. I tillegg er det jo litt morsomt å finne ut at man har felles slekt. Det har jeg jo allerede gjort her inne

Men når jeg nå har så mange navn i basen min ser jeg at alle mine registre er svært rotete. Dette må jeg gjøre noe med før innholdet blir så stort at det blir uoverkommelig å starte med noe slikt. Derfor har jeg forsøkt å finne ut av standarden for registrering av slekt. Har skjønt at det er mange forskjellige måter og en hver må finne sin egen måte å gjøre ting på. Men jeg håpet at jeg ved dette innlegget kunne få høre hvordan DU gjør det.
Hvordan fører du stedsnavn? Hvordan ville du f.eks ha ført denne personen:
Ingrid Andrea ble født 11.10.1896 i Kristiansand. Hun var datter av Osmund Salvesen Tvedt og Amalie Kathrine f. Schjølberg. Du finner ut via kirkebøkene at Ingrid Andrea ble døpt 25.10.1896 (nr 156)
Ved folketellinga i 1900 bodde Ingrid Andrea sammen med foreldre og søsken i Fjellgt. 1.
Hvordan ville du nå ført Ingrid Andrea? Hvordan ville det ha sett ut i ditt stedsregister? Hvordan vil det bli seende ut om det kommer flere personer som deler samme kilde? Hva om du skulle føre opp tanten til Ingrid Andrea som bodde i samme by men i Oppfinnsomveien 2, du vet via folketellingen at hun bodde der i 1900. Tanten hadde en sønn som het Nysgjerrigper og han ble døpt i samme kirke som Ingrid men f.eks 2 mnd etter? Hvordan fører du han?
Om du nå skulle ha ført Kritiansand slik det ble skrevet Christiansand ville du da brukt begge disse skrivemåtene og 2 forskjellige sentrale kilder?
Om du leste alt fortjener du en

Kan jeg som gjest dele mine filer for så å klatre i andres trær?