Hei!
Jeg leter etter Einar Halvorsen Flaae født ca 1820 i Sunndal.
Da han gifter seg i Alta-Talvik, Finnmark i 1857 med Greta Johanne Johannesdatter, er navnet på hans far oppgitt: Halvor Andresen Flaa.
Kan noen hjelpe meg med mer informasjon om hans familie i Sunndal?
Mvh
Vivian
Einar Halvorsen Flaae
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Re: Einar Halvorsen Flaae
Jeg tror jeg finner rette mann i "Meir av befolkninga i Sunndal på 1800-tallet" (Knut Sæther) s 327.
Han har tilføyelser til Sunndal 4 s 144 Husby/Ångarden, bruk 2. Halvor Andersen:
Kona hans er Marit Larsdotter. Paret fekk to søner medan dei budde i Øksendalen: Lars, f 1827 og Einar f 1830. Om Einar står det at " (han) ser ut til å ha halde til på Flå i åra rundt 1850. Han fekk to barn, eitt med Kari Olsdotter (Sjå s 173a), og eit anna med Marit Halvorsdotter (sjå s 435a). I 1852 flytta Einar til Nordland, og det må vere han vi i 1865 finn som "brændehugger" i Alta. Han var da gift med Greta Johanna Johannesdotter, I 1875 budde paret på Senja, der Einar arbeidde på eit nikkelverk".
Og det stemmer jo bra med dine opplysninger.
Mvh
Osvald
Han har tilføyelser til Sunndal 4 s 144 Husby/Ångarden, bruk 2. Halvor Andersen:
Kona hans er Marit Larsdotter. Paret fekk to søner medan dei budde i Øksendalen: Lars, f 1827 og Einar f 1830. Om Einar står det at " (han) ser ut til å ha halde til på Flå i åra rundt 1850. Han fekk to barn, eitt med Kari Olsdotter (Sjå s 173a), og eit anna med Marit Halvorsdotter (sjå s 435a). I 1852 flytta Einar til Nordland, og det må vere han vi i 1865 finn som "brændehugger" i Alta. Han var da gift med Greta Johanna Johannesdotter, I 1875 budde paret på Senja, der Einar arbeidde på eit nikkelverk".
Og det stemmer jo bra med dine opplysninger.
Mvh
Osvald
Hei Osvald!
Dette stemmer veldig godt med det jeg har funnet:) Supert!
Står det noe mer om fødselsårene og foreldre til foreldrene hans?
Hva het de to barna han fikk før han flyttet nordover?
Jeg har fulgt sønnen hans, Johan f 1865, som giftet seg i Bardu og døde tidlig i 1899 av tæring. Jeg skal se om jeg finner ut når Einar døde. Regner med at han døde i Berg på Senja.
Takk for hjelpa!
Mvh
Vivian
Dette stemmer veldig godt med det jeg har funnet:) Supert!
Står det noe mer om fødselsårene og foreldre til foreldrene hans?
Hva het de to barna han fikk før han flyttet nordover?
Jeg har fulgt sønnen hans, Johan f 1865, som giftet seg i Bardu og døde tidlig i 1899 av tæring. Jeg skal se om jeg finner ut når Einar døde. Regner med at han døde i Berg på Senja.
Takk for hjelpa!
Mvh
Vivian
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
I Sunndal 4 under Husby er det lite skrevet om Halvor Andersen, men han har navnet Talset. Og Talset finner vi i Bygdebok III for Nesset (Ottar Roaldset) s 190. Der er halvors familie omtalt. Fra Husby, som Harald bruker fra 1821-26, flytter han til Meisal - som er omtalt i samme bygdebok for Nesset nr III.
I Sæthers bok, omtalt i forrige innlegg finner du de to barna til Einar omtalt. Det blir litt mye å refere alt, så jeg foreslår at du fjernlåner bøkene.
Mvh
Osvald
I Sæthers bok, omtalt i forrige innlegg finner du de to barna til Einar omtalt. Det blir litt mye å refere alt, så jeg foreslår at du fjernlåner bøkene.
Mvh
Osvald
Hei igjen!
Det skal eg gjøre!
Takk skal du ha:)
Vivian
Det skal eg gjøre!
Takk skal du ha:)
Vivian
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Einar Halvorsen har ei datter Marit, f 1852, med Kari, f 1829, med mor Kirsti Eriksdatter Knutsliøya u Hoås, f 1804, og Ole Olsen Romfo (usikker identitet).
Denne Marit blir gift i 1875 med svensk vegarbeider Olof Nikolaus Dalén fra Värmland og får samme året dattera Maria Josefine.
Så har Einar en sønn Jon, f 1847, med Marit Halvorsdatter Almskåra u Flå, f 1820. Denne Jon tjente på Grytneset.
Kanskje må du låne inn Sunndalsbøkene 5 stk (Ivar Seljedal) også dersom du skal søke mer om aner/etterslekt.
Mvh
Osvald
Denne Marit blir gift i 1875 med svensk vegarbeider Olof Nikolaus Dalén fra Värmland og får samme året dattera Maria Josefine.
Så har Einar en sønn Jon, f 1847, med Marit Halvorsdatter Almskåra u Flå, f 1820. Denne Jon tjente på Grytneset.
Kanskje må du låne inn Sunndalsbøkene 5 stk (Ivar Seljedal) også dersom du skal søke mer om aner/etterslekt.
Mvh
Osvald
Tusen takk for informasjonen, Osvald!