John Pedersen Østbø f. 1828

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
dn15086
Sted: HONNINGSVÅG

John Pedersen Østbø f. 1828

Legg inn av dn15086 » 28. desember 2007 kl. 21.50

Jeg leter etter spor av en John Pedersen (Østbø) fra Surendal.
Han skal være født 1828 og død 1914. Han skal vist både ha vært fiskeoppkjøper, styrmann samt husmann.
Han skal ha giftet seg 18 nov 1859 på Hamnvik, Ibestad, Troms med Jørgina Kirstina Johannesdatter f. 1830, Løksa, Salangen.
Finner ikke spor etter John før han kom nordover.
Kan noen hjelpe?

17887
Sted: OPPHAUG

Re: John Pedersen Østbø f. 1828

Legg inn av 17887 » 29. desember 2007 kl. 9.52

Hei
Jeg har funnet konfirmasjonen hans (nr 19) i 1846
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-121
- og da er vel dette hans dåp (nr 72)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-19

mvh Aud Marion Røen

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: John Pedersen Østbø f. 1828

Legg inn av Erling Myrbostad » 29. desember 2007 kl. 12.43

Hei,

Jon Pedersen Østbø var fødd på plassen Austerbakkan under Østbø i Surnadal 30. mai 1831 iflg. kirkeboka. I bygdeboka er nevnt 3 søsken, som jeg kan ta med: Det var Jo(n), så var det Ragnhild, f. 1835, ingen flere opplysninger, og tilslutt Peder, f. 1837. Peder vart gift med Dordi Jonsdatter Bøvra og bosatte seg på plassen Austre Nergarden på Bøvra i Surnadal. De hadde 2 barn, Peder som døde ung og Anne, som døde ugift i 1838. Ho var et dugende arbeidsmenneske som drev med veving til folk i bygda, fortel bygdeboka. Ellers hadde Peder Pedersen, f. 1837 en sønn Johannes i 1865, med Anne Johannesdatter Bævre. Skjebne uviss.

Avstamningen til Jon Pedersen er ikke så lett å finne frem i bakover, men foreldrene er i alle fall greie. Det er Peder Jonsen Ellevset, f. 1795 og Ildri Jakobsdatter Kvendbø. Ho var 28 år når de gifta seg 24. mai 1832, sier kirkeboka. Jon var altså født før de ble gift.

Denne Peder Jonsen Ellevset var også født utenom ekteskap, faren Jo Pedersen Ellevset var jordkar i Bortistua Ellevset. Han var født 1772, og vart senere gift 2 ganger. Gards- og ættesoge for Surnadal, bind II, gir mer opplysninger om denne slekta. Mor til Peder Jonsen var Sigrid Jakobsdatter Røen. Opphav ukjent for meg, men det kan muligens nøstes opp.

Ildrid Jakobsdatter Kvendbøe er heller ikke å finne under Kvennbø i bygdebøkene. Jeg har imidlertid sjekket med eldre folk her, og hun sies å ha vært oppfostret på Kvennbø, men er trolig født på plassen Mellinggjeret under Melling i Surnadal. Faren skal være en Jakob Melling, i bøkene finnes 2 av disse, far og sønn, hvem det er sier historien ingenting om. Mor til Ildri trodde eldre folk her var fra Gudbrandsdalen. Jeg sjekket kirkeboka, men finner ikke fødselen til Ildri. Men hun kan selvsagt være født i nabokommunene, selv om faren var fra Mellinggjeret. Alle mulige forbehold om disse siste opplysningene, siden jeg ikke har klart å belegge dem i skriftlige kilder!

Håper dette kan hjelpe deg videre.

Erling

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»