Sivert Olsen f. mellom 1750-1760

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj05923
Sted: SANDSHAMN

Sivert Olsen f. mellom 1750-1760

Legg inn av gj05923 » 4. desember 2007 kl. 19.18

Jeg er etterkommer av Sivert Olsen fra Molde (Gård?). F. mellom 1750 og 1760. Han kom til Sunnmøre som driftsbetjent på Hundsvær ved Ålesund, for et handelshus i Molde (Eeg & ????). Han kjøpte og etablerte seg På Herøy i Herøy kommune og startet sitt eget handelshus der. Senere kjøpte han Sandshamn og startet handel og fiskemottak der. Han kjøpte også mesteparten av det som den gangen var Ålesund (Noteneset)(Korsen også?). De to yngste sønnene tok over driften på Herøy og på Sandshamn og Ålesund ble solgt til Rønneberg. Dette var i 1812. Tror Sivert døde i 1812 også, men fordelingen var gjort før han døde. Hvorfor de eldste sønnene ikke er nevnt vet jeg ikke, men Frantz som var den yngste tok over Sandshamn og bosatte seg her. Hans gren er det jeg stammer fra. (Min tippoldefar).
Det jeg er ute etter, er om noen kan hjelpe meg å finne bakgrunn til denne Sivert. Det later til at han er en gåte, hva opphav angår. En historie går på at det var ei tjenestejente fra Lesja på Molde Gård, som kom i "ulykka" og ble jaget hjem for å føde. Etterpå skal hun ha gått tilbake til Molde og lagt fra seg barnet på trappa der han ble unnfanget og der ble han funnet. Derfor fikk han navnet "Hitaguten". Om det er noe som helst sant i denne historien vet jeg ikke, men det skulle vært interessant å prøve å komme forbi denne barriæren og se hvor det fører hen.
Jeg har hørt at det spekuleres på om Olsen skriver seg fra hans velgjører (Ole eller Ola), (for han må jo hatt en velgjører hvis ikke faren tok seg av ham og det er vel tvilsomt i de dager).
Vel, det er bortimot det jeg vet om mannen. Er det noen som har lyst å prøve å hjelpe meg her?

gj05702
Sted: HOKKSUND

Re: Sivert Olsen

Legg inn av gj05702 » 4. desember 2007 kl. 19.41

Hei :)

Om du hadde hatt litt mer info om Frantz hadde det vært lettere å spore bakover. F.eks når/hvor er han født?

Mvh Thomas

gj05702

Legg inn av gj05702 » 4. desember 2007 kl. 19.46

Tror jeg har Sivert med familie her i 1801 :)

Familien

Thomas
Sist redigert av gj05702 den 4. desember 2007 kl. 20.11, redigert 2 ganger totalt.

gj05702

Legg inn av gj05702 » 4. desember 2007 kl. 20.08

Sivert Olsen død

Her er kirkebokføring for Sivert Olsens død. 22 Oktober 1812. Tror også at fødestedet hans er Sandøy. Det stemmer i såfall bra med at han er født på en gårds som heter Molde, da dette er en gård på Sandøy.

Thomas
Sist redigert av gj05702 den 4. desember 2007 kl. 21.47, redigert 1 gang totalt.

gj05702

Legg inn av gj05702 » 4. desember 2007 kl. 21.19

Her er skifte etter Sivert Olsen, men det har du kanskje fra før?

Skifte

Thomas

gj05702

Legg inn av gj05702 » 4. desember 2007 kl. 21.41

SIVERT OLSEN

Sivert Olsen (1734-1821) fekk overta garden i 1770. Sivert Olsen var ein av dei fyrste forretningsmennene på Sunnmøre. Sivert gjorde Herøy til ein stor og allsidig forretning, som var viden kjent. Han bygde opp store delar av Herøy gard slik den er i dag.

Sivert hadde løyve til å selje alle slags varer. Her kunne ein få dei vanlege krambuvarane. Han dreiv også fiskeforretning.
Matkorn og såkorn var også noko Sivert kunne forsyne folk med. Og dette var viktig for mange rundt om i bygdene, (sidan ikkje alle bøndene greidde seg med det
kornet ein sjølv dyrka).
Madisinutval var også på staden.

Det kunne vere liv og røre på Herøy. Dersom sildefisket var godt, var øya fylt med både kvinner og menn som arbeidde med silda.

Handelsstaden Herøy vart teken over i fyrste omgang av son til Sivert - Jakob Olsen i 1812. Jakob var ein gåverik og snill mann, men ganske snart synte det seg at han ikkje hadde arva foretningstalentet frå far sin. Sidan hadde Herøy gard fleire eigarar.

På våre kantar var Herøy den fyrste stoppestaden både for kystferdsla, rutebåtar og post.
I 1841 starta dampskipet "Nordcap" kystrutefart mellom Bergen og Trondheim. På sørturen var Herøy fast stoppestad for dampskipet. Gjennom dampskipet fekk Herøy også posten til distriktet.

Då trekyrkja på Herøy vart riven i 1916, stilna handelen på øya, og Herøy låg "gløymd" i mange år.

Thomas

gj05923

Legg inn av gj05923 » 5. desember 2007 kl. 0.54

Takker så meget for grundig svar. Det meste visste jeg imidlertid fra før, men skiftet etter ham har jeg ikke sett før. Interessant. Imidlertid antyder du at han var født på Sandøy, men dette kan ikke medføre riktighet, såvidt jeg forstår. Han kom fra Molde by som betjent på Hundsvær ved Ålesund, for et handelshus i Molde. Jeg husker ikke navnet på dette handelshuset, men jeg tror ene navnet var Eeg og så var det ett navn til, slik at det ble Eeg & ??? Det materalet jeg hadde fra før er blitt borte for meg, men det skal finnes en utskrift, som jeg har lånt vekk til noen og den vil jeg prøve å få igjen.

Imidlertid så er det opphavet til Sivert jeg er mest interessert i, for å prøve å finne anene videre bakover i tid.

Men igjen, takker for informasjonen så langt.

Som en kuriositet kan jeg nevne at jekta Anna Olava var oppkalt etter hans første kone, Anne Olave Olsdatter Berg (aner ikke hvor dette Berg kommer inn i bildet), Haugsholm Sande, som var datter av Ole Olsen Haugsholm III Brandal og Ingeborg Knutsdatter Wig. Denne Haugsholmslekta var lensmannsslekt og kirkeeiere. Så herfra kom nok noe av kapitalen han bygget imperiet sitt på, tenker jeg. :D

Det er bygget en kopi av jekta, som er i bruk om sommeren til turistformål fra Herøy.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 5. desember 2007 kl. 1.33

Eeg & Ord

1760 selde Holter­mann borgars­etet (Tyskholmen) til Compagniet Eeg & Ord på Molde. Kompanjongane var romsdalsfuten Jacob Andreas Eeg og svogeren John Ord, ein skotskfødd kjøpmann. Kompaniet handla her 1760‑64, ved kjøpsveinar.

1760 var Lorentz Lobes fra Trondheim kjøpsvein. Kjøpsveinane 1762 var Jens Hanssen Brandal, seinare kremmar på Indre Brandal, og Sivert Olsen.

Ord

John Ord overtok handelen her då kompaniskapet med Eeg opphø­yrte 1764. Ord svarte hand­els­skatt 1765‑67. Kjøpsvei­nane hans var den førnemnte Sivert Olsen, fra 1770 kremmar på Herøyberget, og Peder Eriksen Kiøl, som døydde allereie 1767.

Kjelde:
Bjørn Jonsen Dale

Sivert Olsen har kanskje ikkje arbeidd hos Eeg og Ord på Molde, men kun ved deira verksemd på Tyskholmen. Firmaet Eeg og Ord vart etablert 1/6 1757 på Molde.

Det var ingen gård ved namn Molde rundt 1800, kun Moldegård, og dei mindre bruka Moldeneset og Moldegårdsgjerdet.

gj05923

Legg inn av gj05923 » 5. desember 2007 kl. 9.06

John H. Aarønes skrev:Eeg & Ord

1760 selde Holter­mann borgars­etet (Tyskholmen) til Compagniet Eeg & Ord på Molde. Kompanjongane var romsdalsfuten Jacob Andreas Eeg og svogeren John Ord, ein skotskfødd kjøpmann. Kompaniet handla her 1760‑64, ved kjøpsveinar.

1760 var Lorentz Lobes fra Trondheim kjøpsvein. Kjøpsveinane 1762 var Jens Hanssen Brandal, seinare kremmar på Indre Brandal, og Sivert Olsen.

Ord

John Ord overtok handelen her då kompaniskapet med Eeg opphø­yrte 1764. Ord svarte hand­els­skatt 1765‑67. Kjøpsvei­nane hans var den førnemnte Sivert Olsen, fra 1770 kremmar på Herøyberget, og Peder Eriksen Kiøl, som døydde allereie 1767.

Kjelde:
Bjørn Jonsen Dale

Sivert Olsen har kanskje ikkje arbeidd hos Eeg og Ord på Molde, men kun ved deira verksemd på Tyskholmen. Firmaet Eeg og Ord vart etablert 1/6 1757 på Molde.

Det var ingen gård ved namn Molde rundt 1800, kun Moldegård, og dei mindre bruka Moldeneset og Moldegårdsgjerdet.

Der var det ja! Takker og bukker. Jeg mente at handelsstedet var på Hundsvær (En større holme like ved Tyskholmen), men jeg husker kanskje feil.

Det som er antatt, er at Sivert var (hva heter det?) "protektorat?" av en av desse to (Eeg eller Ord). Dette i følge notat jeg har fått fra Bjørn Johnson Dale.
Så dette har vi rimelig bra oversikt over.
Det er å finne opphavet til Sivert som er problemet.

Men jeg takker alle som prøver å hjelpe meg.

gj06705
Sted: LILLEHAMMER

Re: Sivert Olsen f. mellom 1750-1760

Legg inn av gj06705 » 31. mars 2008 kl. 20.39

Jeg har også mine aner fra Herøy og regner Sivert Olsen som min "stamfar".
Til jul ble jeg tipset om en nyutkommet bok om ham, og jeg fikk kjøpt den gjennom bokhandelen i Fosnavåg (Vestvang).
Boka er utgitt på forfatterens eget forlag, så den har ikke noe ISBN nummer, men forfatter er Per Myrvaagnes.
Har ikke hatt tid til å lese den enda, men kommer tid, kommer råd.

Med vennlig hilsen
Harald Skogsrud

Svar

Gå tilbake til «Molde»