Ellefsen och Hansen
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Ellefsen och Hansen
Hej
Jag har två norska herrar som hamnade i sverige som jag skulle vilja veta mer om
Gunnar Teodor Ellefsen Född 18890925 och
Anton Martin Hansen Född 1855-03-31
Kan någon hjälpa mig?
Bodil
Jag har två norska herrar som hamnade i sverige som jag skulle vilja veta mer om
Gunnar Teodor Ellefsen Född 18890925 och
Anton Martin Hansen Född 1855-03-31
Kan någon hjälpa mig?
Bodil
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Ellefsen och Hansen
Hei - dersom disse to herrer havnet i Sverige, og kanskje ble gift? Også i kirkebøkene i Sverige står vel far oppgitt ved ekteskap.
Hvor i Sverige havnet de, dette er ofte en ledetråd på hvor i Norge de kom fra. På den tiden var det ikke så mange som reiste veldig langt.
Hvor i Sverige havnet de, dette er ofte en ledetråd på hvor i Norge de kom fra. På den tiden var det ikke så mange som reiste veldig langt.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Ursäkta mig
De hamnade i Frostviken granne med Lierne
Bodil

Bodil
- Kontakt:
\
Med Lierne regner jeg du mener denne:
http://www.lierne.kommune.no/
Så mitt andre spørsmål, ble noen av mennene gift i Frostviken?
Med Lierne regner jeg du mener denne:
http://www.lierne.kommune.no/
Så mitt andre spørsmål, ble noen av mennene gift i Frostviken?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei Bodil
Finner Gunnar Teodor Ellefsen Lunde i Sveriges dødbok
18890925-8439
Lunde, Gunnar Teodor Ellefsen
Sportv 5
830 90 Gäddede
Död 13/9 1982.
Kyrkobokförd (1978) i Frostviken, Strömsunds kn (Jämtlands län, Jämtland). Mantalsskriven (1978) på samma ort.
Född 25/9 1889 i Norge.
Änkling (22/12 1981).
--------------
Födelseförsamling i källan:
NO
Källor:
RTB 82 / SPAR 90
Anton Martin finner jeg ikke i dødboken. Men finner en Anton Martin Hansen i folketelling 1865 som tjenestegutt født i Verdal i Nord Trøndelag
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4030#ovre
Vet ikke om dette er den samme.
Ta kontakt med Landsarkivet i Östersund [email protected] og be om kopi av bouppteckning etter Gunnar. Det kan være en mulighet for at fødested er oppført der.
Mvh
Marit
Finner Gunnar Teodor Ellefsen Lunde i Sveriges dødbok
18890925-8439
Lunde, Gunnar Teodor Ellefsen
Sportv 5
830 90 Gäddede
Död 13/9 1982.
Kyrkobokförd (1978) i Frostviken, Strömsunds kn (Jämtlands län, Jämtland). Mantalsskriven (1978) på samma ort.
Född 25/9 1889 i Norge.
Änkling (22/12 1981).
--------------
Födelseförsamling i källan:
NO
Källor:
RTB 82 / SPAR 90
Anton Martin finner jeg ikke i dødboken. Men finner en Anton Martin Hansen i folketelling 1865 som tjenestegutt født i Verdal i Nord Trøndelag
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4030#ovre
Vet ikke om dette er den samme.
Ta kontakt med Landsarkivet i Östersund [email protected] og be om kopi av bouppteckning etter Gunnar. Det kan være en mulighet for at fødested er oppført der.
Mvh
Marit
Tack både Laila och Marit.
Båda blev gifta i Sverige och jag håller på med en släkttavla åt en som ska fylla 30 år. Ellefsen är hennes fm mf Hansen är hennes mm ff. Båda blev alltså gifta i Sverige och har stor eftersläkt här. Alla uppgifter från Sverige har jag men att leta i Norge tycker jag är svårt
. Hans Martin i Verdal verkar intressant men hur kan jag gå vidare och kolla honom ? När det gäller Gunnar Teodor som tog namnet Lunde i Sverige så finns det enligt annhöriga inga uppgifter om födelseort. Att du inte hittade Hansen senare Lindberg på skivan beror på att han dog redan 1947.
Bodil
Båda blev gifta i Sverige och jag håller på med en släkttavla åt en som ska fylla 30 år. Ellefsen är hennes fm mf Hansen är hennes mm ff. Båda blev alltså gifta i Sverige och har stor eftersläkt här. Alla uppgifter från Sverige har jag men att leta i Norge tycker jag är svårt

Bodil
- Kontakt:
Hei igjen!
I kirkebøkene, vil fedrenes navn stå på både brud og brudgom.
Derfor spør jeg om du har sjekket kirkeboken for vigsel, da det er den beste måten å få bekreftet fedrenes navn.
I kirkebøkene, vil fedrenes navn stå på både brud og brudgom.
Derfor spør jeg om du har sjekket kirkeboken for vigsel, da det er den beste måten å få bekreftet fedrenes navn.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hej Laila
Teodor Gunnar Ellefsen och hans svenska hustru gifte sig i Röyrvik (Norge) 1921 i vigselboken i Sverige står inga namn på föräldrarna i attesten därifrån.
När det gäller Anton Martin Hansen så gifte han sig i Frostviken 1897, han har attest från Nordli om att är fri för äktenskap, men vad jag kan förstå så är han inte född där.
Bodil
Teodor Gunnar Ellefsen och hans svenska hustru gifte sig i Röyrvik (Norge) 1921 i vigselboken i Sverige står inga namn på föräldrarna i attesten därifrån.
När det gäller Anton Martin Hansen så gifte han sig i Frostviken 1897, han har attest från Nordli om att är fri för äktenskap, men vad jag kan förstå så är han inte född där.
Bodil
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Anton Hansen var jo forsåvidt grei å finne. Det var bare 4 Anton Hansen i Nord-Trøndelag i riktig alder i folketellinga i 1865, og da var det bare å begynne å bla i kirkebøkene for de aktuelle prestegjeld.
Jeg fant ham i Sparbu. I folketelinga i 1865 er Anton M. tjenestegut på husmannsplassen Holdåshalden. I kirkeboka finnes han som døpt i Mære sogn i Sparbu prestegjeld i 1855 som nr. 13.
Jeg fant ham i Sparbu. I folketelinga i 1865 er Anton M. tjenestegut på husmannsplassen Holdåshalden. I kirkeboka finnes han som døpt i Mære sogn i Sparbu prestegjeld i 1855 som nr. 13.

- Kontakt:
Kontakt Røyrvik menighet
http://www.royrvik.kommune.no/apps/otii ... enDocument
og hør om de kan finne ekteskap/lysning - der bør det stå masse fint!
http://www.royrvik.kommune.no/apps/otii ... enDocument
og hør om de kan finne ekteskap/lysning - der bør det stå masse fint!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen

Då har vi hans föräldrar då men var ligger födelseplatsen ? Kan inte hitta den på de karter jag har?
Bodil
Hej Laila
Ska kolla med dom för det verkar vara något annorlunda....
Den uppgift jag fått av "30åringens" mamma visade sig vara tagen ur SCB-sammandraget över vigslar i Frostviken, när jag kollade vigselboken EI:3 står det att attesten om att Teodor var till äktenskap fri kom från Norska konsulatet i Stockholm. Vad kan det betyda?
Var han inte skriven i Norge och varför tog man det från Stockholm när dom gifte sig i Norge? Han står som arbetskarl i Röyrvik när dom gifter sig.
Bodil
Ska kolla med dom för det verkar vara något annorlunda....
Den uppgift jag fått av "30åringens" mamma visade sig vara tagen ur SCB-sammandraget över vigslar i Frostviken, när jag kollade vigselboken EI:3 står det att attesten om att Teodor var till äktenskap fri kom från Norska konsulatet i Stockholm. Vad kan det betyda?
Var han inte skriven i Norge och varför tog man det från Stockholm när dom gifte sig i Norge? Han står som arbetskarl i Röyrvik när dom gifter sig.
Bodil
Bodil Westberg skrev::lol: Stort tack !
Då har vi hans föräldrar då men var ligger födelseplatsen ? Kan inte hitta den på de karter jag har?
Bodil
Jeg har funnet de stedene dere har nevnt til nå. Klikk på linkene, så finner du kart

- - Verdal kan du finne på denne linken. Zoom inn på den røde markøren.
- Mære finner du på denne linken. Zoom inn på den røde markøren.
- Sørli finner du her: Lenke.Zoom inn på den røde markøren.
- Frostviken finner du på denne linken. Zoom inn på den røde markøren.
- Røyrvik finner du her: Lenke. Zoom inn på den røde markøren.
Du kan selvsagt også zoome ut på disse røde markørene, for å se hvor i Norge/Sverige dette er.
Lykke til videre i leitinga

mvh Torill Aasegg, Byneset
Tack Torill !
Frostviken Sörli och Röyrvik känner jag till, jag bor i Jormlien (Frostviken) bara 6km från gränsen
Men var fick du Sörli från ?
Nu ska jag leta vidare !
Bodil
Frostviken Sörli och Röyrvik känner jag till, jag bor i Jormlien (Frostviken) bara 6km från gränsen

Men var fick du Sörli från ?
Nu ska jag leta vidare !
Bodil
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Hei Bodil
Jeg tok meg den frihet å kontakte Landsarkivet i Østersund for å høre om de kunne hjelpe med fødested på Gunnar Teodor og her er svaret jeg fikk
Med anledning av din förfrågan rörande Gunnar Teodor Ellefsen Lunde
meddelas följande:
Dnr OLA 2007/01472-422
Enligt församlingsböckerna i Frostvikens kyrkoarkiv var Ellefsen Lunde
född 1889-09-25 i Skien, Norge.
Med vänlig hälsning
Mats Gransson
förste arkivarie
Da har vi litt mer å gå på.
Dette er bare en gjetning, men finner en Gunnar Sveinungsen i tellingen 1900 i Kilebygden Solum i Telemark fylke.
Han er født 1889 i Skien. Hans far heter Ellefsen til etternavn og faren er født i Lunde i Telemark.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =7704#ovre
Denne Gunnar er ikke medlem av statskirken, finner ham ikke døpt blandt dissenterene i Skien. Mulig han ikke er døpt.
Jeg fant et tema som omhandlet denne familien på DIS den 30/11 og det viser seg der at denne Gunnar heter Gunnar Teodor.
Jeg la til et innlegg i dette temaet men har ikke fått noe svar på om dette kan være samme person som du leter etter. https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 319#263319
Mvh
Marit
Jeg tok meg den frihet å kontakte Landsarkivet i Østersund for å høre om de kunne hjelpe med fødested på Gunnar Teodor og her er svaret jeg fikk
Med anledning av din förfrågan rörande Gunnar Teodor Ellefsen Lunde
meddelas följande:
Dnr OLA 2007/01472-422
Enligt församlingsböckerna i Frostvikens kyrkoarkiv var Ellefsen Lunde
född 1889-09-25 i Skien, Norge.
Med vänlig hälsning
Mats Gransson
förste arkivarie
Da har vi litt mer å gå på.
Dette er bare en gjetning, men finner en Gunnar Sveinungsen i tellingen 1900 i Kilebygden Solum i Telemark fylke.
Han er født 1889 i Skien. Hans far heter Ellefsen til etternavn og faren er født i Lunde i Telemark.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =7704#ovre
Denne Gunnar er ikke medlem av statskirken, finner ham ikke døpt blandt dissenterene i Skien. Mulig han ikke er døpt.
Jeg fant et tema som omhandlet denne familien på DIS den 30/11 og det viser seg der at denne Gunnar heter Gunnar Teodor.
Jeg la til et innlegg i dette temaet men har ikke fått noe svar på om dette kan være samme person som du leter etter. https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 319#263319
Mvh
Marit
Hei bodil
Dersom denne Gunnar Teodor Ellefsen Lunde er den samme person jeg søker har jeg en god del fra familien .Det viser seg å være vanskeligt å finne dåps/fødsel register på dem.En del av familien døper seg i voksen alder gjerne før dem gifter seg.De har en ting til felles og det er at barna får navn tilknyttet morens.Det jeg hadde ønsket å vite er navnene på hans barn,det vil kansje hjelpe med å få stadfestet rette person,eller om dere har erindringer om nevnte søsken han hadde navn som Ole, Karl Edward ,Ludvik,eller Ingeborg marie.
Mvh karl lunde
Dersom denne Gunnar Teodor Ellefsen Lunde er den samme person jeg søker har jeg en god del fra familien .Det viser seg å være vanskeligt å finne dåps/fødsel register på dem.En del av familien døper seg i voksen alder gjerne før dem gifter seg.De har en ting til felles og det er at barna får navn tilknyttet morens.Det jeg hadde ønsket å vite er navnene på hans barn,det vil kansje hjelpe med å få stadfestet rette person,eller om dere har erindringer om nevnte søsken han hadde navn som Ole, Karl Edward ,Ludvik,eller Ingeborg marie.
Mvh karl lunde
Tack för ditt besvär Marit !
Nu ser det ut som det börjar lossna
Nu ser det ut som det börjar lossna

Hej Karl
Det måste nog vara samma familj
Eftersom Teodors (som han kallade sig i Sverige) eftersläkt är i livet lägger jag inte ut deras namn här men snälla meila mig så får vi utbyta släkt den vägen.
bodil.westberg at bredband.net
Bodil
Det måste nog vara samma familj

Eftersom Teodors (som han kallade sig i Sverige) eftersläkt är i livet lägger jag inte ut deras namn här men snälla meila mig så får vi utbyta släkt den vägen.
bodil.westberg at bredband.net
Bodil