Lars Olsen og Karen Kirstine Gulliksdatter

Med tidligere kommuner: Bragenes, Skoger, Strømsgodset, Strømsø og Tangen.

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn21858
Sted: OSLO

Lars Olsen og Karen Kirstine Gulliksdatter

Legg inn av dn21858 » 12. november 2007 kl. 20.59

Hei..
Jeg leter min oldefar Lars Olsen født ca. 1830 og min oldemor Karen Kirstine Gulliksdatter. Dette er foreldre til min farfar Gustav Adolf født i1866:er det noen som har opplysninger om disse personene?

Mvh

Øivind

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Re: Lars Olsen og Karen Kirstine Gulliksdatter

Legg inn av Kjell Halvorsen » 12. november 2007 kl. 21.24

Hei,

Detter er vel de du søker som vies i Botne 1858 og noen år senere bosatt Landfald, Bragernæs FT 1865

Kjell H.

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 13. november 2007 kl. 0.46

Linken til FT 1865 peker feil. Denne bør være bedre.

dn21858
Sted: OSLO

Legg inn av dn21858 » 19. november 2007 kl. 20.43

Hei..
Mange takk for dine opplysninger. Det hjalp meg virkelig videre. Jeg skjønner at jeg er nybegynner i faget, og har brukt masse tid å lete. Finnes det andre kilder som er tilgjengelig på nettet enn kirkebøkene og folketellingene? Jeg prøver nå videre på å finne fødested for Lars Olsen, og hans foreldre. Kan være Olse Bentsen og en Henriette. vanskelig å få krysssjekket. Takk for alle gode råd.

Mvh

Øivind

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 19. november 2007 kl. 21.45

Hei,

Denne linken til FS (Family Search) sier litt om The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. De har en enorm stor database med gratis søkemulighet via denne linken .

Dette er ingen primærkilde og bør brukes med forsiktighet, men en kan ofte hente info der, som en kan bygge videre på når en leter i primærkilder. Jeg har bare holdt på noe over 3 år med å forsøke å finne røttene (altså forholdsvis ny i denne hobbyen og kanskje ikke den rette til å gi råd), men har hatt stor nytte av FS sammen med kirkebøker og folketellinger, for å få til et rammeverk av kirkelige handlinger i slekta bakover.

Først når det er på plass, kan en jo prøve å fordype seg i skifteprotokoller, militærruller, flytteprotokoller, tinglyste dokumenter og mye annet.

En anbefaling; skaff deg ei håndbok i slektsgranskning. Sjøl har jeg hatt/har fortsatt stor nytte av 'Våre Røtter' av Nils Johan Stoa og Per-Øivind Sandberg , men det finnes også andre.

Ved å søke i FS etter Lars Olsen født 1830 +/- 2 år, tror jeg dette kan være han du leter etter

Kjell H.

Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av dn17856 » 19. november 2007 kl. 23.23

Hei Øivind

Jeg ser at ved vielsen til Lars og Karen Kirstine er brudgommens far`s navn: Ole Bentsen.

Litt lenger ned i ditt neste innlegg nevner du at morens navn kan være Henriette. :roll: :roll:
Jeg vet ikke hvor du har morens navn fra, men jeg har funnet en vielse i Sande som kan være et alternativ til Lars` foreldre.
Se vielse nr. 10 Jeg tror at denne vielsen er feil :oops: :oops:

Har du funnet dåpen til Lars ? ...og i så fall hvor er han født :roll: :roll:

(endret 20.11.07)
Jeg ser i ettertid at jeg trolig har tatt feil i mitt innlegg her ang vielsen i Sande. Det beklager jeg :oops: :oops: Ved nærmere iaktagelse av vielsen til Lars og Karen Kirstine er fedrenes navn oppgitt til å være Ole Bentsen Borre og Gullik Amundsen Bagstevold.

Dåpen til Karen Kirstine finner du her f. 20.11.1833
Sist redigert av dn17856 den 20. november 2007 kl. 12.12, redigert 1 gang totalt.
mvh Anne-Lise Skillinghaug

Kjell Halvorsen

Legg inn av Kjell Halvorsen » 20. november 2007 kl. 0.17

Hei igjen, Øivind.

Jeg overså en detalj i vielsen 1858. Under anmerkninger er anført en referanse: 'Se Indflyttede No 3 1850'. Denne følger her og da får du i hvert fall fødselsdato 2?/11 (18)33, at hun kom fra Bagstevold/Vaale :)

Svar

Gå tilbake til «Drammen»