Fotografering av fanger
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
- Marit Hegsvold Nyhus
- Sted: BRUMUNDDAL
Fotografering av fanger
Etter å ha lest denne saken i Dagbladet http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/ ... 17265.html tenkte jeg på min svenske oldefar som etter hva jeg har funnet ut fra dagjournaler og arrestprotokoller på Statsarkivet på Hamar satt fengslet på Kristiania tvangsarbeidsanstalt noen ganger på slutten av 1890 tallet.
Kan han ha blitt fotografert da han ble innsatt?
Hvor i såfall kan disse protokoller befinne seg og er dette noe som vi har innsynsrett i?
Mvh
Marit
Kan han ha blitt fotografert da han ble innsatt?
Hvor i såfall kan disse protokoller befinne seg og er dette noe som vi har innsynsrett i?
Mvh
Marit
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Fotografering av fanger
Hei Marit!
Jeg tok et kjapt søk, og fant i hvertfall denne
http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk ... hetid=1206
http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... logen.html
Lykke til!
(evt. ta en telefon til skranken på RA/SaO - de vet masse!
Jeg tok et kjapt søk, og fant i hvertfall denne
http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk ... hetid=1206
http://www.arkivverket.no/arkivverket/k ... logen.html
Lykke til!
(evt. ta en telefon til skranken på RA/SaO - de vet masse!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei Laila
Tusen takk for infoen. Jeg skal ta kontakt med Riksarkivet.
Tenk om det finnes bilde av min oldefar der.
Han er det ingen i min familie som har sett. Han ble antagelig utvist etter 1907 etter en fengselsstraff på 1 år. Ekteskapet med min oldemor ble oppløst ved dom samtidig.
Han hadde mange fengselsstraffer og har etter det jeg har funnet ut sittet i fengsel mange ganger. Hvor mange ganger han satt i Kristiania tvangsarbeidsanstalt vet jeg ikke. Kanskje han satt der alle gangene han var fengslet.
Det har også blitt sagt at han dro tilbake til Sverige og fikk flere barn der. Han er ikke funnet igjen der. Og jeg vet heller ikke hva barna han fikk der het.
Marit
Tusen takk for infoen. Jeg skal ta kontakt med Riksarkivet.
Tenk om det finnes bilde av min oldefar der.
Han er det ingen i min familie som har sett. Han ble antagelig utvist etter 1907 etter en fengselsstraff på 1 år. Ekteskapet med min oldemor ble oppløst ved dom samtidig.
Han hadde mange fengselsstraffer og har etter det jeg har funnet ut sittet i fengsel mange ganger. Hvor mange ganger han satt i Kristiania tvangsarbeidsanstalt vet jeg ikke. Kanskje han satt der alle gangene han var fengslet.
Det har også blitt sagt at han dro tilbake til Sverige og fikk flere barn der. Han er ikke funnet igjen der. Og jeg vet heller ikke hva barna han fikk der het.
Marit
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Det finnes en folketelling for 1900 i Sverige i hvertfall.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Marit Hegsvold Nyhus
Hei igjen
Han finnes ikke i den da han befant seg i Norge på den tiden og var da gift med min oldemor.
Jeg har lett etter denne mannen i flere år uten å finne ham.
Siste tegn er fengselsstraffen på 1 år han fikk i mai 1907, samtidig ble da ekteskapet oppløst.
Jeg vet ikke om han ble norsk statsborger mens han bodde her eller om han beholdt sitt svenske.
Han skal vistnok ha blitt nesten 100 år gammel. Han er ikke funnet i Sveriges dødbok (siste versjon 2007) heller. Der skal jo alle mellom 1947 og 2007 være med og hvis han da skal ha avgått ved døden i Sverige burde han da ha blitt funnet der.
Jeg gir meg ikke så lett, skal nok en dag få snust opp noe om ham et eller annet sted
Marit
Han finnes ikke i den da han befant seg i Norge på den tiden og var da gift med min oldemor.
Jeg har lett etter denne mannen i flere år uten å finne ham.
Siste tegn er fengselsstraffen på 1 år han fikk i mai 1907, samtidig ble da ekteskapet oppløst.
Jeg vet ikke om han ble norsk statsborger mens han bodde her eller om han beholdt sitt svenske.
Han skal vistnok ha blitt nesten 100 år gammel. Han er ikke funnet i Sveriges dødbok (siste versjon 2007) heller. Der skal jo alle mellom 1947 og 2007 være med og hvis han da skal ha avgått ved døden i Sverige burde han da ha blitt funnet der.
Jeg gir meg ikke så lett, skal nok en dag få snust opp noe om ham et eller annet sted

Marit
- Marit Hegsvold Nyhus
Ved åpning av min mailbox i dag la jeg merke til en mail vedr. fotografering av fanger.
Denne mailen lå i boksen for "junkmail".
Ved en feiltagelse
ble denne mailen slettet sammen med de andre.
Hvis noen har sendt meg en mail ang. dette send den på nytt.
Mvh
Marit
Denne mailen lå i boksen for "junkmail".
Ved en feiltagelse

Hvis noen har sendt meg en mail ang. dette send den på nytt.
Mvh
Marit
Hallo
Min bestemor satt på Falstad i Trondheim de siste årene av krigen. Er det noen som vet om tyskerne bilder av sine fanger? Og hvis de gjorde det, er de for "ny" til å ligge på nettet?
Vibecke
Min bestemor satt på Falstad i Trondheim de siste årene av krigen. Er det noen som vet om tyskerne bilder av sine fanger? Og hvis de gjorde det, er de for "ny" til å ligge på nettet?
Vibecke