Hva registrere når rubrikken sier, jordf. el begrav?

Moderator: MOD_Kildereg

Svar
Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Hva registrere når rubrikken sier, jordf. el begrav?

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 20. oktober 2007 kl. 14.50

I kirkebok for Buksnes (rekonstruert etter dødslister) finnes det en samlerubrikk for enkelte år der jordfestelsesdato eller begravelsesdato blir notert i samme felt. Hvordan registreres det?

Jeg har hørt meg litt rundt, og blitt foreslått å registrere det konsekvent som enten begravelse eller jordfestelse, og skrive i merknadfeltet at det er enten begravelse eller jordfestelse.

Er det noen fast regel på dette? Noen andre forslag?
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Hva registrere når rubrikken sier, jordf. el begrav?

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 20. oktober 2007 kl. 16.12

Du bør vel føre som i kirkeboka. Et felt for døsdato og et felt for - Jordf./Begrav.

Avhengig av avstand i tid mellom død og jordf./begrav. må den enkelte finne ut av hva det gjelder.

Kort avstand i tid er begravelse, men kan være begravelse med jordfesting samtidig. Lang avstand i tid må tydes som jordfestelse.

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 20. oktober 2007 kl. 16.44

Takk for svar Arild :D

Arild Kompelien skrev:Du bør vel føre som i kirkeboka. Et felt for dødsdato og et felt for - Jordf./Begrav.

Hvor finner jeg det feltet? Bruker Augustus 1.

Arild Kompelien skrev:Avhengig av avstand i tid mellom død og jordf./begrav. må den enkelte finne ut av hva det gjelder. Kort avstand i tid er begravelse, men kan være begravelse med jordfesting samtidig. Lang avstand i tid må tydes som jordfestelse.

Jeg tror ikke jeg tar meg tid til å finne ut hva som passer best i forhold til dødsdatoen. Det vil ta mer tid og ikke sikkert det er rett engang :shock: :?:
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 20. oktober 2007 kl. 18.36

Jeg kjenner ikke Augustus. Bruker BD87.

Regner med Augustus, som Bd87, har felt for 1) Dødsdato 2) Begravelsesdato og 3) Jordfestingsdato.

Siden man ikke ikke har et "blandingsfelt" for Begr./Jordfesting, er det mest nærliggende å bruke feltet for Begravelsesdato.

Imidlertid må man på et eller annet vis få fram at originalen har kun en kolonne med blanding av begravelse/jordfesting. Denne opplysningen må da på et eller annet vis følge den registrerte databasen som en form for rettledning.

Enig i at registrator ikke skal forsøke å skille mellom hva som er hva.

Svar

Gå tilbake til «Kilderegistrering»