Kari Mattisdatter.

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj05452
Sted: MESNALI

Kari Mattisdatter.

Legg inn av gj05452 » 14. oktober 2007 kl. 14.15

Jeg forsøker å finne opplysninger om Kari Mattisdtr.( som var gift med Henrik Mortensen Juberget f ca 1694).
Jeg er interesert i alle opplysninger om Kari Mattisdtr. hennes forfedre og når deres sønn Erik Henriksen ble født. ( Erik var gift med Gjertrud Henriksdtr Himainen f ca 1700).

Morten Sandvold

gj04330
Sted: GRAVBERGET

Re: Kari Mattisdatter.

Legg inn av gj04330 » 18. oktober 2007 kl. 20.19

Hei Morten!

Denne burde egentlig Arild Kompelien svare på da han har studert disse personene og skrevet om dem i slækt og slekt nr.2-2007, men kan gi deg litt så kan han heller fylle på.

Henrik Mortensen Juvberget gift 24.10.1723 med Kari Mathisdatter Gravberget.
Barn: 1. Berte Henriksdatter f. 1727 Juvberget
2. Mari Henriksdatter f. 1732 Juvberget
3. Erik Henriksen f. 1735 Juvberget
4. Henrik Henriksen f. 1739 Gravberget¨
5. Mattes Henriksen f. 1737 Dalby (usikkert)

Vet ikke hvor du har at Gjertrud Henriksd. f.ca. 1700 er gift med Erik? Eriks far født 1695 mens hans kone født ca. 1700, stemmer vel dårlig. Erik gifter seg med Anne Pedersdatter Risberget og de rydder Siljuberget i Elverum kommune.

PS! Arild: Kan Kari Mathisd. være søster til Anders Mathisen i Nordre Gravberget som hun oppholder seg hos i 1751?

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Kari Mattisdatter.

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 19. oktober 2007 kl. 13.53

Som Anne-Lise skriver ble Erik Henriksson f. 1735 i Juvberget. Foreldrene var Henrik Mortensson og Kari Mattiasdatter.

I den artikkelen Anne-Lise viser til tar jeg opp en del problemer rundt foreldrene. Kort fortalt, har man regnet med at foreldrene var Henrik Mortensson og Kari Mattiasdatter som kom til Enberget. I artikkelen prøver jeg å finne belegg for at dette ikke ser ut til å stemme, men at foreldrene var et annet par med samme navn, og at barna Anne-Lise fører opp hører til sistnevnte par, mens Henrik Mortensson Enbergets første ekteskap ser ut til å være barnlaust.

Hvem foreldrene til Erik var er vanskelig å avgjøre. Som ei hypotese lanserer jeg Morten Jakopsson som far til Henrik. Kari Mattiasdatter vet jeg lite om, men som Anne-Lise antyder, er det en mulighet for at hun var søster av Anders Mattiasson i Gravberget. Dette bygger ikke på mer enn farsnavnet og det faktum at Kari i 1750-åra bodde hos Anders etter at hennes mann tydeligvis må være død. Kari kan være den Kari Mattiasdatter som dør på Silkoset 08.01.1774 - 68 år gammel. 1762 er hun på Silkoset hos Ola Olsson og Mari Henriksdatter. Mari kan være hennes datter. Mari 64 år 1801.

For mer og bedre begrunnelser viser jeg til artikkelen i Slækt & Slekt, medlemsbladet til Solør Slektshistorielag.

Svar

Gå tilbake til «Åsnes»