Hovd - Uekte barn i 1799

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Magnar Hole

Re: Hovd - Uekte barn i 1799

Legg inn av Magnar Hole » 1. februar 2005 kl. 0.47

Den 18 12 1799 får Mali Fredriksdtr. Hovd f. ca 1780 eit "uekte" barn, sonen Rasmus (seinare Blomsveet). Til barnefar er oppgitt Peder Rasmussen Ørsjødal, f. ca 1768.
Er Mali tenestejente på grd. Hovd når "uhellet" skjer ?
Kan ikkje finne nokon Fredrik på Hovd eller nabogardane som kan passe som hennas far.
Ørsjødal er eg ikkje sikker på kor er henne, men etter div. søk på Peder er det uten hell.
I FT-1801 er Mali i teneste på grd. Wuddu-rejtan i Saxhaug sokn på Inderøy. Men det er ikkje noko der som tyder på forbindelse til hennar opphav. Peder er ikkje å finne i samme telling.
Sonen Rasmus blir seinare g. m. Berit Johansdtr. Stigum, og busett på Blomsveet ( Verran )
Er det nokon regionale granskere som har nokre tips ?

Brukeravatar
Mette Værnes
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 1. februar 2005 kl. 2.39

Hei Magnar...

Jeg har sjekka i registreringene mine og finner ingen Mali Fredriksdatter født/døpt i Ytterøy prestegjeld. Mali var nok, som du sjøl er inne på, tjenestejente på Hovd da "uhellet" var ute. Det er også sannsynlig er det samme jenta som blir konfirmert i Ytterøy kirke 24. juli 1796, på side 135 i kirkebok 3 for Ytterøy pr.gj., da skrevet inn i kilden som Malena Fredriksdatter Hovd 18 år gammel....Alderen stemmer ikke helt i forhold til folketellinga i 1801, men det var ingen uvanlighet.

I Ytterøy prestegjeld var det ganske mange av konfirmantene som var i tjeneste på de forskjellige gårdene eller på oppfostring, men i 1796 er dessverre ikke disse opplysningene skrevet inn i kilden av presten.

Også jeg finner et par, tre mulige kandidater ved navn Peder Rasmussen men ingen av dem ble født, døpt eller konfirmert bosatt på Ørsjødal...Mulig også han var tjenstedreng da "uhellet" skjedde...

Skulle det dukke opp noe mer mens jeg sitter og registrerer kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld (sogna Ytterøy, Mosvik og Verran), gir jeg deg beskjed..

mvh Mette

Brukeravatar
Mette Værnes
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 1. februar 2005 kl. 3.03

Hei igjen Magnar...

Det var visst en ting jeg glemte å sjekke i stad...Jeg fant ungkarl Peder Rasmussen og pige Anne Maria Kistaalsdatter Ørsedal ektevia 2. november 1800 i Verran kirke, side 148 i kirkebok 3. De finnes også på folketelling 1801 på samme sted. Han registert som 33 år og hun som 20 år.

Det ble døpt en Peder 16. april 1770 i Verran kirke, side 67 i kirkebok 3. Foreldre: Rasmus Stavrumshavn og kona Kiersti Pedersdatter. Faddere: Niels Selset, Lars Bolmset, Haagen Stavrom, Eli Bolset og Eli Stavrom. Jeg finner ikke at denne Peder dør og blir begravd i prestegjeldet i perioden 1770 - 1816. Jeg finner heller ikke at Peder Rasmussen Stavromshavn blir konfirmert men derimot finner jeg en Peder Rasmussen Oune, 17 år gammel, konfirmert i Verran kirke 9. september 1787, side 109 i kirkebok 3. Aldersmessig stemmer det jo bra....

Mette

Magnar Hole

Legg inn av Magnar Hole » 5. februar 2005 kl. 19.30

Takk skal du ha Mette !

Har søkt gjennom Fam-search på jakt etter Malin, mange, men ingen Fredr.dtr. Det har eg gjort på de berørte kommuner + nabokommunene.
Det var vel ikkje vanleg å hente arbeidshjelp (og oppfostring) så veldig langt borte vel ?

Hvis eg har forstått riktig, så var Verran`s sydlige del (Follafoss + omegn) Inderøy kommune fram til 1766, og seinare Ytterøy. Stemmer dette ?

Ellers holder eg ein knapp på P R Stavromshavn som kanidat til seinare P R Ørsjødal.

Magnar

Svar

Gå tilbake til «Inderøy»