Ola A. Monset

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Åsmund Solem

Re: Ola A. Monset

Legg inn av Åsmund Solem » 8. mai 2006 kl. 18.57

Jeg kommer stadig ett hakk videre i min søken etter opplysninger om morsslekta mi på Monset i Orkdal. I tillegg til å skaffe oversikt over greiner bakover og "utover", har jeg forsøkt å samle historier om "nære ledd" i den grad de finnes. Jeg har et påbegynt produkt på sidene http://www.monset.slektssider.org for den som er interessert i slekter på Monset. Så er det dette med kilder da. Det skal ha vært åpning av Thamshavnbanen i 1908, og min oldefar, lærer Ola A. Monset, skal ha holdt tale, hvorpå han omtalte Thams på en ikke bare fordelaktig måte. Etterpå skal Thams ha sagt at "Det var sterke ord med kongen tilstede", hvorpå oldefar skal ha sagt noe sånt som "Ja, men det er sant!". Om historien er sann vites ikke. Er det noen som sitter på informasjon om dette? Finnes det aviser som har referater fra åpningen av Thamshavnbanen, hvor man i alle fall kanskje kan finne ut om han faktisk holdt tale? Er det noen som sitter med annen informasjon/historier om slekta mi på Monset? For "innvidde" kan jeg kanskje samtidig si at jeg er sønn av Aase Monset, barnebarn av Ingebrigt og Anna på "skulen".

Björn Olsen

Legg inn av Björn Olsen » 21. mai 2006 kl. 17.27

Ole A. Monset, var lærer og politiker. Høyremann - faktisk, og i 33 år formann i forstanderskapet i Orkdal sparebank. Han var nok en omstridt herre. Jeg vet ikke om Monsets rosende omtale av Thams i 1908 stemmer eller ikke. Det går mange historier om hva som skjedde under dette kongebesøket. Dette var turbulente tider i politikken i Orkdal.
Den som sikkert kan hjelpe deg er Elsa Reiersen, som skriver en del om O.A. Monset i boka "Orkdal Sparebank 1841-1991". Elsa Reiersen gir også snart ut bok om Thamsene. Hun har nok full peiling på din oldefar.

Åsmund Solem

Legg inn av Åsmund Solem » 22. mai 2006 kl. 12.05

Takk! Høyremann ja? Der ser du. Jeg regnet kanskje med at han var venstremann, lærer som han var. Omstridt? Det er vel ikke vanskelig å tro på, nei. Men han var aktiv i livet i bygda, og det skjedde ting rundt ham både på godt og vondt, og da skulle det være mulig å finne litt mer informasjon om ham. Jeg får starte i boka om banken. Takk igjen!

Åsmund

Lars Elvrum

Legg inn av Lars Elvrum » 11. april 2007 kl. 15.52

Som en avsporing her og apropos til bok om Thams nevnt over - det ligger fullt av spennende opplysninger om Thams i de gamle arkivene, f.eks Orkdal sorensskr. 1Ob osv. En gammel tanke som Orkdal kommune burde se nærmere på - TV-serie med fri gjendikting av Thams' liv? Bare tenk på følgende:

* Internasjonale forbindelser, luksusliv på Rivieraen, viltjakt i fremmede verdensdeler osv.

* Spennende pionerinnsats som industrimann, det flotte passasjerskipet Orkla, jernbanen, havneutbygging, gruver. Ferdighus, Trondheim fikk hele forstader med hans sveitserboliger, ferdigbygd stavkirke til Amerika. Laksefiske og storeksport av fersk laks til utlandet. Den store tømmerfløtingstiden i Orklas historie, pga dampsagene og dampkraften som nå kom ved elvas utløp, man lette opp tømmer hos grunneierne når flommen førte stokkene inn på "øyene" langs elva, folkene på store flåter nedover elva.

* Jakthytter og villmarkseventyr i Meldal og Sognli, den prektige Orkdalsnaturen med det storstilte Bårdsgård i sentrum, bygningene finnes fortsatt. Som skapt til turistreklame.

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»