Lundslekten, Ørland.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Lundslekten, Ørland.

Legg inn av gj01097 » 28. mai 2004 kl. 23.29

Hei!
Under emne nr.1067 på disse sidene nevnes Ole Einersen Selven (1678 - 1722). En av hans sønnesønner, Jacob Christophersen Lund Selven (1753 - 1839) ble gårdbruker på Bakken på Ørlandet. Han fikk mange etterkommere, hvorav mange gjennom generasjoner har brukt slektsnavnet LUND. Er det noen som kjenner til hvordan Jacob Selven (og hans søsken?) ble "befengt" med dette navnet, eller rettere sagt har kjennskap til hva bakgrunnen for eller opphavet til Lund-navnet er?

Mvh
Terje

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 29. mai 2004 kl. 4.10

Det kan se ut som om Ole Selven stammer opprinnelig fra gården Lund på Viggja/Børsa-området. Også slekten Lunda på Ørlandet stammer fra gården Lund, da Ole Larsen Lunda,f. 1734, som kom til Opphaug, var sønn av Lars Klemmetsen Lund, Viggja.

gj01097
Sted: BREKSTAD

Legg inn av gj01097 » 29. mai 2004 kl. 12.30

Takk for svaret!
Det kan virke rimelig at gården Lund ved Viggja er opphavet til navnebruken. Kan det være at Ole Selvens farfar Mats (Mathias) Selven (f. ca.1620) kom derfra? Er det noen som kjenner til hvilke brukere og folk ellers som bodde på Lund (g.nr.43)først på 1600-tallet? "Børsa-boka" gir kanskje svar, men den har jeg for tiden ikke for hånden.

Mvh
Terje

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 31. mai 2004 kl. 2.28

Desverre snek det seg inn en feil i mitt siste innlegg her - slik går det gjerne når man ikke sjekker de skriflige kilder. Det gjelder Ole Larsen Lunda, 1734-1801, som var sønn av Lars Larsen Lund, 1709-1786, og Marit Jonsdtr. Æle, 1710-1795. Ole Larsen Lunda var gift med Guri Andersdatter Høiset, 1734-1801.
Lars Clemmetsen Lund, 1685-1758, og Dorothe Pedersdtr. Viggen, 1676-1758, var foreldre til Lars Larsen Lund, og altså Ole Larsen Lundas besteforeldre.
Lars Clemmetsenn Lunds far het Clemet Larsen Lund, 1650-
Desverre har jeg ikke større "bredde" på denne slekten, men vi vet at sønner og døtre fra denne gården bosatte seg i området omkring og andre steder, og som vanlig på denne tiden tok de navnet dit de kom. (Gårdsnavnet ble på denne tiden brukt nærmest som en adresse.)
Under undersøkelsen av disse slektene fikk jeg opplyst av eldre folk i området at mange som idag heter Selven har aner fra gården Lund. Matias Selven skulle være en onkel av Clemet Larsen Lund, men det har ikke hittil lykkes meg å finne skriftlig bekreftelse på dette.
Men om det forholdt seg slik, og Ole Selven visste dette, er det en plausibel forklaring på bruken av navnet Lund.
I Lundboka kan vi forøvrig se at slektene Lund og Lunda på Ørlandet har blandet seg ettertrykkelig.

dn05536
Sted: KATTEM

Legg inn av dn05536 » 31. mai 2004 kl. 11.44

Til Ivar Eide:
"Lund-boka"? Kan du presisere det litt nærmere! Jeg kan neppe finne den i noe bibliotek eller arkiv uten litt flere opplysninger. Takk.

Idar
Slekthilsener fra Idar Kaare Loe, -

IDAR - - - - - etter farmor IDA
KAARE - etter mormor KAREN
LOE . . . . . . . . . etter far min!

Marius Berg

Legg inn av Marius Berg » 31. mai 2004 kl. 14.31

Jeg antar han mener "Lundslekten Ørland" av Hilda Cecilie Lund Øyasæther, Fannrem 1948. Den finnes både ved Universitetsbiblioteket i Trondheim og ved Folkebiblioteket og er også få kjøpt på Brekstad.

Mvh Marius

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 3. juni 2004 kl. 1.21

Boken heter Lundslekten Ørland, av Hilda Cecilie Lund Øyasæter, og kom ut i 1848. Den er å få kjøpt hos SAVA på Brekstad. Den kan også bestilles gjennom ditt lokale bibliotek.

Leif M. Andersen

Legg inn av Leif M. Andersen » 4. april 2007 kl. 15.17

Hei!
Vet noen hvor jeg kan få kjøpt slektsbøkene som er kommet ut av Lundslekta og evt hvor mange er skrevet? Noen som har foto fra slektstevner som har vært? Vet det var ett i juni/juli 1979.
Send gjerne mail til meg :[email protected]

Marius Berg

Legg inn av Marius Berg » 7. mai 2007 kl. 1.56

Jeg kjøpte min Lundslekten Ørland på Brekstad for et par år tilbake i tredje etasje på Libra-senteret, det er visst et trykkeri der som trykker dem opp på bestilling. Navnet på dette trykkeriet husker jeg dessverre ikke, men det kan ikke være så vanskelig å finne ut av!

Ivar Eide

Legg inn av Ivar Eide » 7. mai 2007 kl. 23.08

Hei! Det var SAVA som holdt til der, og som trykker bøkene og lager innbinding på bestilling.
Jeg kjøpte også boka av dem(Kom selvfølgelig ut i 1948 ). Den inneholdert også bilde(r) fra slektsstevnet.
Tror SAVA kanskje fremdeles er å finne på samme sted...
SAVA er å finne i telefonkatalogen for Ørland.
Mvh. Ivar

Åshild Remseth Rosvoldaunet
Sted: ÅLESUND

Legg inn av Åshild Remseth Rosvoldaunet » 3. desember 2007 kl. 21.20

Hei.
Jeg hører til Lundslektas 8 stamme. Jeg lurte på om noen har funnet linken mellom Lucia Henrihsdatter f. 1730 og Bjelkeetten? Hun står oppført som dette i boka om Lundslekta. Mitt søskenbarn har skrevet en egen bok om Lundslektas 8-stamme. Der står hun benevnt som Lucia Hansdatter f. 1719. Jeg vet ikke hva som er riktig her. Kan noen hjelpe meg med det? Mitt søskenbarn er flyttet til utlandet så jeg har ikke fått tak i henne.

Med hilsen Åshild Rosvoldaunet

gj01508
Sted: Norge

Legg inn av gj01508 » 20. januar 2008 kl. 1.03

Hei Åshild

Her er jeg! :)

Det må jo sies at boken til Hilda Øyasæter ikke er så ekaskt når det gjelder datoer, og jeg vil tro at med en så stor bok så har hun vel bommet på noen navn av og til også. En familie jeg gikk gjennom som hadde 8 barn var ALLE fødselsdatoene feil, ikke bare på datoen men også på året.

Jeg har notert at Lucie Hansdatter var født 1719 (bassert på at hun var 73 da hun døde) d. 18 sep 1792. Hun giftet seg med Arnt Christiansen Bakken 25 mai 1749. (Kirkeboka for Ørland linje 7 øvest til venstre)

Hvis du har lyst til å starte en ny tråd på denne diskusjonen (slik at vi ikke avsporer fra det orginale spørsmålet i tråden for mye) er jeg med på det. Ellers kan du sende meg en epost charlotte@[pikenavnet mitt].net

din utvandrede kusine

PS Har med god hjelp funnet ut masse om opprinnelsen til Ole Andreassen Skumfoss

Brukeravatar
dn21538
Sted: HELL

Legg inn av dn21538 » 26. juli 2009 kl. 16.38

Charlotte Hagen skrev:Jeg har notert at Lucie Hansdatter var født 1719 (bassert på at hun var 73 da hun døde) d. 18 sep 1792. Hun giftet seg med Arnt Christiansen Bakken 25 mai 1749. (Kirkeboka for Ørland linje 7 øvest til venstre)

Hvis du har lyst til å starte en ny tråd på denne diskusjonen (slik at vi ikke avsporer fra det orginale spørsmålet i tråden for mye) er jeg med på det.

hei, fant ikke ny tråd på emnet om Lucie hansdatter så jeg kommenterer her.

Jeg mener det kan være hun som døpes 30.januar 1724 i Viklem kirke/Ørland. Foreldrene er Hans Pedersen (Berg) og Vibeke (vivike) Mortensdatter Berg. Stemmer det at en av disse to kommer fra Bjelke/Austråt ætten?

Første datteren til Lucie heter Wivich og da stemmer det i allefall bra med navnekallingen.

Noen andre som har kommet til samme eller annen konklusjon?

gj07968
Sted: BREKSATD

Legg inn av gj07968 » 30. juli 2009 kl. 12.01

Fra Ørlandsboka III (s.397-398): "BERG, Bnr.7. Morten Henriksen er førstemann vi med rimelig grad av sikkerhet kan plassere her. Han var gift med Marit Persdatter. Vi kjenner seks (anm.: skal kanskje stå to) barn:
1. Per
2. Maren - de er begge født etter 1660.

Marit Persdatter døde 1684/1685. Skiftet etter henne oppgir boet til 51 daler, gjeld og utgifter til 11 daler. Bruket hadde 2 hester - en svart og en grå -, kyrne Dagros og Brannros og en liten okse. De eide halv part i to båter, og på eiga hand 1 striesegl og 4 sildgarn.

Morten Henriksen gifta seg andre gang med Lussi Oldsdatter. Vi kjenner fire barn:
1. Ola, f.1687, gift med Malena Pålsdatter - seinere bruker.
2. Henrik, f.1693, havna i Ervika i Bjugn.
3. Vibeke, gift 1715 med Hans Persen.
4. Marta, f.1699, døde 1711.

Morten Henriksen døde ca.1700. Lussi gifta seg andre gang med Johan Johansen født ca.1676. De fikk visstnok ingen barn. Lussi Olsdatter døde i 1728. Skiftet oppgir boet til 41 daler, og utgiftspostene til 21 daler. Besetninga oppgis til 1 hest (en svart gjelk), 3 kyr (Fjøsbot og Raukoll er to av den), 2 kviger og 2 sauer. Av sjøredskaper nevnes en seksring med segl og 5 sildgarn. Husenes tilstand ble også vurdert (som vanlig var ved skifter), og alt ble funnet i god stand med unntak av veggbekledningen på våningshuset."
----
Vider berettes det om sønnen Ole Mortensen som bygslet 1/2 spann i Berg i 1717 og om hans familie, der fire barn er oppgitt. En av hans sønner igjen, Morten Olsen, bygslet også 1/2 spann i Berg i sin tur (fra 1739). Han var gift med Maren Karlsdatter, og paret hadde sju barn ifølge Ørlandsboka III.

Terje

gj11147
Sted: Oslo

Legg inn av gj11147 » 14. august 2010 kl. 12.46

Line Fjellvær skrev:
Charlotte Hagen skrev:Jeg har notert at Lucie Hansdatter var født 1719 (bassert på at hun var 73 da hun døde) d. 18 sep 1792. Hun giftet seg med Arnt Christiansen Bakken 25 mai 1749. (Kirkeboka for Ørland linje 7 øvest til venstre)

Hvis du har lyst til å starte en ny tråd på denne diskusjonen (slik at vi ikke avsporer fra det orginale spørsmålet i tråden for mye) er jeg med på det.

hei, fant ikke ny tråd på emnet om Lucie hansdatter så jeg kommenterer her.

Jeg mener det kan være hun som døpes 30.januar 1724 i Viklem kirke/Ørland. Foreldrene er Hans Pedersen (Berg) og Vibeke (vivike) Mortensdatter Berg. Stemmer det at en av disse to kommer fra Bjelke/Austråt ætten?

Første datteren til Lucie heter Wivich og da stemmer det i allefall bra med navnekallingen.

Noen andre som har kommet til samme eller annen konklusjon?

Hei,
Har dere kommet frem til noen konklusjon her?
Jeg slekter også på Lucie/Vibeke. Og lurer på om jeg kan glede mine foreldre og besteforeldre med Bjelke-slekten :)

--
Espen Fjellvær

gj01508
Sted: Norge

Legg inn av gj01508 » 1. januar 2011 kl. 2.44

Hei

Denne er nokså gammel men jeg tar opp tråden allikevel. Jeg forsøker fortsatt å komme bakover i denne slekten og i skiftet etter Marit Persdatter (Pedersdatter?) i 1685 er det nevnt en Henrich Mortensen Haarberg og Peder Olsen Indstrand. Kan de være fedrene til hhv Morten Henrichsen Berg og Marit Persdatter?

Svar

Gå tilbake til «Ørland»