Er det noen som kjenner til Anders Christophersen Brekstad og hans familie? Han ble trolovet og gift i 1718 med Anne Larsdatter Tørum.
Jeg er aller mest interessert i å finne ut om det er noe skifte etter Anne som eventuelt viser barn fra et tidligere ekteskap.
Jeg kjenner ikke til når hun døde, men tror hun tidligere var gift med en Erich Amundsen og at de soknet til Nes. I forbindelse med Anne og Erichs trolovelse står Olswiigen (!?) oppført som kirke. De ble viet i Nes.
Håper på hjelp.
Krister
Anders Christophersen Brekstad, gift 1718
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Anders Christophersen Brekstad, gift 1718
Når jeg først har sagt A, må jeg vel også si B. Min teori er Amund Erichsen Bruholmen er sønn av Erich Amundsen og Anne Larsdatter, og at han vokste opp på Brekstad etter at mora Anne giftet seg på nytt der. Bruholmen er etter det jeg har forstått i umiddelbar nærhet av Brekstad.
Et skifte kan kanskje gi oss beviset på at Amund var Annes sønn.
Krister
Et skifte kan kanskje gi oss beviset på at Amund var Annes sønn.
Krister
Fra Leif Wahls gårdshistorie - Tørum:
1. Ole f. 1692 ble senere gårdbruker etter sin far.
2. Amund ingen opplysninger.
3. Erik f. 1688 gift 9/8-1711 med piken Ane Larsdtr. De bodde en tid på Tørum og fikk 2 barn: Amund f. 1712 og Maren f. 1716. Siste gang nevnt på Tørum i 1717.
4. Bergitta ingen fødselsår, forsvinner fra Tørum.
5. Lene ingen fødselsår, forsvinner fra Tørum.
mvh Aud Marion
1. Ole f. 1692 ble senere gårdbruker etter sin far.
2. Amund ingen opplysninger.
3. Erik f. 1688 gift 9/8-1711 med piken Ane Larsdtr. De bodde en tid på Tørum og fikk 2 barn: Amund f. 1712 og Maren f. 1716. Siste gang nevnt på Tørum i 1717.
4. Bergitta ingen fødselsår, forsvinner fra Tørum.
5. Lene ingen fødselsår, forsvinner fra Tørum.
mvh Aud Marion
- må vel ta med generasjonen før også:
I matrikkelen for året 1701 er det oppført bare ett gårdsbruk på Tørum. Her bodde bonde og lensmann Amund Eriksen f. 1642 gift med Beret Olsdtr. (kanskje datteren til Ole Kristoffersen). Bygselen var 3 spann til Tøndels gods og 12 mark til Nes kirke. Denne bygselen vedvarer den tiden Amund Eriksen var gårdmann. I skoskatten av 1711 er det oppført 2 par sko til Amund Eriksen og hans kone med 12 skilling i skatt. 3 barn er på gården med 18 skilling i skatt samt en tjenestegutt med 6 skilling i skatt. Amund Eriksen var mye brukt i skifte etter avdøde ektefeller og tvister derfor hadde han tittelen lensmann. Amund Eriksen døde 1714, 72 år gammel. Hans kone Beret Olsdtr. døde i 1716.
I matrikkelen for året 1701 er det oppført bare ett gårdsbruk på Tørum. Her bodde bonde og lensmann Amund Eriksen f. 1642 gift med Beret Olsdtr. (kanskje datteren til Ole Kristoffersen). Bygselen var 3 spann til Tøndels gods og 12 mark til Nes kirke. Denne bygselen vedvarer den tiden Amund Eriksen var gårdmann. I skoskatten av 1711 er det oppført 2 par sko til Amund Eriksen og hans kone med 12 skilling i skatt. 3 barn er på gården med 18 skilling i skatt samt en tjenestegutt med 6 skilling i skatt. Amund Eriksen var mye brukt i skifte etter avdøde ektefeller og tvister derfor hadde han tittelen lensmann. Amund Eriksen døde 1714, 72 år gammel. Hans kone Beret Olsdtr. døde i 1716.
-
- Sted: Hitra
Hei,
interesserte kan også konferere emne 2120
( Fosen )
interesserte kan også konferere emne 2120
( Fosen )
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Ja vel, da var jo ovenstående "gammelt nytt".
Noe mer kan jeg desverre ikke bidra med ...
Noe mer kan jeg desverre ikke bidra med ...
-
- Sted: Hitra
Hei,
det er likevel godt å få dobbeltsjekket slike ting, og utgangspunktet her var noe annerledes.
Så takk skal du ha !
Knut
det er likevel godt å få dobbeltsjekket slike ting, og utgangspunktet her var noe annerledes.
Så takk skal du ha !
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Takk for responsen, Aud og Knut.
Jeg kan legge til at Anders Christophersen sannsynligvis var gift med Alhid Maria Bendixdatter von Krog før han ble gift med Anne Larsdatter. De ble trolovet 12/2-1712 og viet 3/4-1712.
Med Alhid (en variant av Alet?) fikk han barna:
Birthe Marie, døpt 18/12-1712
Aleth Catrina, døpt 1/11-1714
Abel, døpt 11/7-1717
Med Anne Larsdatter fikk han barna:
Christopher, døpt 26/2-1719
Alheit Marie, døpt 1/3-1722 (tydelig oppkalt etter hans første kone).
Hvis min magefølelse er riktig, vil de to sist nevnte barna være halvsøsken av Amund Erichsen Bruholmen. Det nevnes ei Alet Bruholmen i den aktuelle tida, blant annet som fadder til Amunds barn. Det kan jo være hans halvsøster.
Verden er rar. Mens jeg sitter og skriver dette, kommer Ørlandsbøkene inn på skrivebordet, postbåren fra Brekstad. De gir dessverre ingen nye holdepunkter i denne forbindelsen, men ifølge det som står under Brekstad, døde de to barna til Anders og Anne i sine første leveår. Så da må det være en annen Alet som nevnes på Bruholmen. Det kan jo selvsagt ha vært Alet som var datter av Anders fra hans første ekteskap.
Krister
Jeg kan legge til at Anders Christophersen sannsynligvis var gift med Alhid Maria Bendixdatter von Krog før han ble gift med Anne Larsdatter. De ble trolovet 12/2-1712 og viet 3/4-1712.
Med Alhid (en variant av Alet?) fikk han barna:
Birthe Marie, døpt 18/12-1712
Aleth Catrina, døpt 1/11-1714
Abel, døpt 11/7-1717
Med Anne Larsdatter fikk han barna:
Christopher, døpt 26/2-1719
Alheit Marie, døpt 1/3-1722 (tydelig oppkalt etter hans første kone).
Hvis min magefølelse er riktig, vil de to sist nevnte barna være halvsøsken av Amund Erichsen Bruholmen. Det nevnes ei Alet Bruholmen i den aktuelle tida, blant annet som fadder til Amunds barn. Det kan jo være hans halvsøster.
Verden er rar. Mens jeg sitter og skriver dette, kommer Ørlandsbøkene inn på skrivebordet, postbåren fra Brekstad. De gir dessverre ingen nye holdepunkter i denne forbindelsen, men ifølge det som står under Brekstad, døde de to barna til Anders og Anne i sine første leveår. Så da må det være en annen Alet som nevnes på Bruholmen. Det kan jo selvsagt ha vært Alet som var datter av Anders fra hans første ekteskap.
Krister