Berit Kristoffersdatter, f.ca.1743

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Berit Kristoffersdatter, f.ca.1743

Legg inn av gj01097 » 12. desember 2006 kl. 23.59

Berit Margrete Kristoffersdatter Bakken var født ca.1743 i Ørland.
Jeg leter i folketellingen 1801, men finner verken henne eller noen av hennes ektemenn. At jeg ikke gjør det når det gjelder hennes første mann, Lars Isaksen, er selvsagt innlysende, siden han druknet 1783. Men året etter giftet Berit seg med Knut Olsen som bygslet en part i Grande på Ørlandet i 1784 og kjøpte en part i samme gård i 1797. Han døde 1808. Hvor oppholdt han og Berit seg da folketellingen ble holdt? Berits tredje ektemann, Kristian Hansen Skanke, var sønn av Hans Ulrik Skanke på Mebostad i Bjugn. Berit og Kristian ble gift 1809. Jeg finner heller ikke Kristian Skanke i folketellingen. Hadde han flere fornavn (f.eks. Lorents Kristian?) som gjør at han kanskje er registrert under et annet navn?

Jeg finner en Margrethe Christophersd (58 ) på Selnes i Ørlandets prestegjeld i 1801. Aldersmessig kunne hun passe. Men det som ikke stemmer er at hun er gift med Knud JONSEN (54), ikke Knud/Knut Olsen. Dessuten er både mannen og kona som her er registrert, i sitt første ekteskap. Har noen nærmere opplysninger om ekteparet på Selnes?

PS. Jeg har forresten spørsmål om Berit Margretes søster, Gunnhild, under en annen tråd på disse sidene (nr. 2196).

Terje

Jan Våbenø Larsen

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 13. desember 2006 kl. 10.36

Hei!
Sikkert ikke mye til hjelp, men likevel:
Ellve p Trin 1740 giftet Christopher Jacobsen Bachen og Elen Pedersdatter seg.
Barn:
1. Peder døpt 6 p trin 1741. Er ikke sikker på om han hører til her, for her står Christopher Stacbachen som far. På de andre står det Christopher Bachen.
2. Beritte døpt 2 p pasch 1743.
3. Jacob døpt 3 p pasch 1745.
4. Gunnild døpt Septuagesima 1748.
5. Anders døpt 5 p trin 1749.
6. Gunnild døpt 14 p trin 1751.

Berit var innført ved dåpen bare med dette navnet, men det kan jo skyldes en forglemmelse av presten.

Sju p trin 1742 giftet Christopher Gabrielsen Selnes seg med Ingeborg Olsd Vatten.

De fikk i 1742 en datter Margrete som trolig døde, for Fest Novi Anni 1744 ble også deres datter Margrete døpt.

Jeg finner også en Kristian Hansen Skanke Bottengaard konfirmert som nr. 1 sjette søndag etter paaske 1805. (Men det er kanskje lite trolig at det er han som (i 1809 (?)) gifter seg med en av disse eldre damene?).

Jan

gj01097
Sted: BREKSTAD

Legg inn av gj01097 » 13. desember 2006 kl. 17.10

Mange takk for svaret!
Selv har jeg inkludert Peder, f.1741 i familien enda varianten Stakkbakken (istedenfor Bakken) brukes som adresse for faren. Jeg tror Peder var oppkalt etter sin morfar Peder Henriksen Grande.

Det er ikke helt utenkelig at Kristian Hansen Skanke var ganske ung da han giftet seg med den tilårskomne enka Berit, og at han kan være konfirmanten fra 1805. Det hendte iblant at det lå økonomiske motiver eller andre "beregninger" bak slike allianser. (Et annet eksempel på stor aldersforskjell mellom brud og brudgom har vi for soldaten Markus Mortensen Næss>Sæter og den mye eldre Marit Kristoffersdatter Botngård som giftet seg 1828 ).Jeg har merket meg at Anders Arntsen (og hans bror Kristian) var forlovere da Berit Kristoffersdatter og Kristian Hansen Skanke giftet seg, og at Kristian Skanke giftet seg med Anders Arntsens datter, Kirsten, f.1797, et års tid etter at Berit døde 10.06.1812.

Berit hadde fem barn i sitt første ekteskap, men de fleste døde vel i ganske ung alder. Ektemannen tok sikkert arv etter henne. Men finnes det noe skifte etter Berit der eventuele livsarvinger nevnes?

(Jeg har notert et skifte av 02.09.1793 hvor barn i Berits første ekteskap skal være involvert: SP10b fol 3616, men om noen av etterkommerne/slektningene overlevde henne, er jeg usikker på).

Jeg regner nå med at Margrete, kona til Knud Jonsen på Selnes, var datter av Christopher Gabrielsen og utelukker derfor denne damen som kandidat til personen jeg har prøvd å finne i FT 1801, Berit Margrete Kristoffersdatter (Bakken).

Til slutt: Hvem var Lorents Chris Skanke (26) som vi finner som ugift "Tienestefolk" på Fjellvær i Fillan sogn, Hitra, under folketellingen 1801, sønn av?

Terje

Lars Elvrum

Legg inn av Lars Elvrum » 14. desember 2006 kl. 10.48

Hva slags sammenhenger kan det være her ute på Grande som ga folkene på Bakken og Grande såpass høy sosial posisjon? De var knyttet til Lundfamilien, Schankeslekten, hadde nært samarbeid med Holtermannfamilien på Austrått og Uthaug, etablerte seg som jekteskippere og høkere i Trondheim, drev skipsverft i byen. Det var noen sterke krefter som plutselig slo seg løs sist på 1700-tallet da disse ørlendingene ble selveiere og markerte seg i næringslivet. Verdt å tenke over!

Svar

Gå tilbake til «Ørland»