Gjertrud Olsdatter Lien, f. 1744, fra Meldal?
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: KVANNE
Re: Gjertrud Olsdatter Lien, f. 1744, fra Meldal?
Min 3xtippoldemor, Gjertrud Olsdatter Lien, f. 1744 var gift med Iver Trondsen Grut fra Megarden Grut i Meldal. Han var født 1734. De bodde på en plass under Grut som visstnok vart kalla Bakkstuggu. Så langt jeg kjenner til hadde de 6 barn, deriblandt min tipp-tippoldefar Ola Iversen Grut, f. 1780. Han flytta etterhvert til Bolsøy ved Molde og kjøpte garden Øverland. Jeg har to spørsmål jeg ikke har kommet videre på i den forbindelse:
1. Hvor var Gjertrud Olsdatter fra, og hva het foreldrene?
2. Var Ola Iversens første kone fra Meldal? I familien er det tradisjon for at dette var tilfelle. Kona vi tror var den første het Ane Olsdatter og var også født i 1780. De var gift i 1809, og hun benevnes da som Ane Olsdatter Kleve, altså Bolsøy-navn, men var neppe derfra, bare i tjeneste der. Kan Ola Iversen evt. ha vært gift før dette? I 1801 bor han fortsatt hjemme og er ugift.
Håper på tips i begge saker!
1. Hvor var Gjertrud Olsdatter fra, og hva het foreldrene?
2. Var Ola Iversens første kone fra Meldal? I familien er det tradisjon for at dette var tilfelle. Kona vi tror var den første het Ane Olsdatter og var også født i 1780. De var gift i 1809, og hun benevnes da som Ane Olsdatter Kleve, altså Bolsøy-navn, men var neppe derfra, bare i tjeneste der. Kan Ola Iversen evt. ha vært gift før dette? I 1801 bor han fortsatt hjemme og er ugift.
Håper på tips i begge saker!
-
- Sted: RENNEBU
Når det gjelder Gjertrud Olsdatters opphav, har jeg notert meg følgende:
Døpt 5.p. trin. 1744, Rennebu:
Gjertru
Foreldre: Olluf og Marit Lien
Faddere: Erich Reitaas, Olluf Oune, Giertru Jorliesaugen, Mildri Merchesbrechen og Kari Merch.
Olluf og Marit Lien har jeg ikke helt klart å lokalisere ennå. Har lurt på om det kunne ha noe med husmannsplassen Lia under Jorlia i Rennebu. Det kan egentlig faddrene tyde på også.
Fant imidlertid et giftermål i 1765 (22.p.trin) mellom Joen Larsen Lien og Kari Merch ?. Forlovere Michel Sundset og Joen Aas. Lurte på om denne Kari Merch ? kunne være identisk med fadderen til Gjertrud Lien ?
Ellers hadde Iver Trondsen og Gjertruds eldste sønn, Trond, en kvinnelig fadder som het Bronnild Lien. Dette kan være samme person som hører til på Lia (u/ Jorli) og er født 1737. Foreldrene til Brønnil, f. 1737, er Ola og Marit Nilsdt. Lien. Denne Ola står oppført i bygdeboka som død i 1738. Hvis dette er tilfelle kan han ikke være far til Gjertrud. Marit kunne selvsagt være gift på nytt med en ny Ola, men dette blir bare spekulasjoner. Skal se hva jeg kan finne ut om dette.
Beste hilsen Inger
Døpt 5.p. trin. 1744, Rennebu:
Gjertru
Foreldre: Olluf og Marit Lien
Faddere: Erich Reitaas, Olluf Oune, Giertru Jorliesaugen, Mildri Merchesbrechen og Kari Merch.
Olluf og Marit Lien har jeg ikke helt klart å lokalisere ennå. Har lurt på om det kunne ha noe med husmannsplassen Lia under Jorlia i Rennebu. Det kan egentlig faddrene tyde på også.
Fant imidlertid et giftermål i 1765 (22.p.trin) mellom Joen Larsen Lien og Kari Merch ?. Forlovere Michel Sundset og Joen Aas. Lurte på om denne Kari Merch ? kunne være identisk med fadderen til Gjertrud Lien ?
Ellers hadde Iver Trondsen og Gjertruds eldste sønn, Trond, en kvinnelig fadder som het Bronnild Lien. Dette kan være samme person som hører til på Lia (u/ Jorli) og er født 1737. Foreldrene til Brønnil, f. 1737, er Ola og Marit Nilsdt. Lien. Denne Ola står oppført i bygdeboka som død i 1738. Hvis dette er tilfelle kan han ikke være far til Gjertrud. Marit kunne selvsagt være gift på nytt med en ny Ola, men dette blir bare spekulasjoner. Skal se hva jeg kan finne ut om dette.
Beste hilsen Inger
-
Takk skal du ha, Inger. Det var i alle fall ett hakk lenger enn jeg kom!
Jeg gikk forøvrig gjennom noen tidligere notater, der jeg har skrevet følgende: "Mulige søstre: Kari Olsdatter Lien,f. 1735 og Kari Olsdatter Lien, f. 1738. En av disse var gift med Trond Larssen Hovde (1742-1781)". Jeg har desverre ikke notert kilden til dette, sådet har kanskje liten verdi, med mindre det trigger et a-ha hos noen!?
mvh Erling
Jeg gikk forøvrig gjennom noen tidligere notater, der jeg har skrevet følgende: "Mulige søstre: Kari Olsdatter Lien,f. 1735 og Kari Olsdatter Lien, f. 1738. En av disse var gift med Trond Larssen Hovde (1742-1781)". Jeg har desverre ikke notert kilden til dette, sådet har kanskje liten verdi, med mindre det trigger et a-ha hos noen!?
mvh Erling
-
Til spørsmål 2 som jeg stilte i mitt første innlegg: Etter de opplysninger som jeg nå har, er det ikke sannsynlig at Ane Olsdatter var fra Meldals-området. Det var derimot Ole Iversen Gruts andre kone, Synnøve Olsdatter Berg, f. 1788 i Meldal. Så her har det nok skjedd en forveksling i folkeminnet.
Ellers håper jeg fortsatt på at noen kan kaste lys over mysteriet Gjretrud Olsdatter Lien, f. 1744 sine foreldre, Oluff og Marit Lien, og hvor de var fra.
mvh Erling
Ellers håper jeg fortsatt på at noen kan kaste lys over mysteriet Gjretrud Olsdatter Lien, f. 1744 sine foreldre, Oluff og Marit Lien, og hvor de var fra.
mvh Erling
-
Jeg har kommet til at Gjertruds mor, Marit må komme fra Lien under Jorli i Rennebu. Marit Nilsdt. Lien, f. 1709, d. 1792, var gift med en Ola, f. 1716, oppført død 1738. I kirkeboka tår det begr. 1. p. Pasch. 1738, Rennebu: Olluf Joensen Lien, 21 år. Om dette er mannen til Marit Nilsdt. er ikke godt å si. Det var flere plasser i Rennebu som kaltes Lien/Lia.
Har ikke klart å finne noe skifte som har gitt svar på dette spørsmålet heller. Skal holde øynene åpne når jeg ser i kirkebøker eller andre kilder.
Beste hilsen Inger
Har ikke klart å finne noe skifte som har gitt svar på dette spørsmålet heller. Skal holde øynene åpne når jeg ser i kirkebøker eller andre kilder.
Beste hilsen Inger
-
Takk igjen, Inger. Er det noen som kan finne ut dette, så er det sikkert du. Det er sikkert riktig med Marit Nilsdatter fra Lien under Jorli. Hvis vi antar som en hypotese at det her er 4 døtre (kanskje flere barn), Kari, f. 1735, Brynhild,f. 1737, Kari f. 1738 og Gjertrud, f. 1744, så går dette som du også nevner ikke i hop med at faren Ola døde i 1738. Her er det vel neppe årstallene som er feil.
Iver Grut og Gjertrud Olsdatter var gift i Meldal 16.februar 1766 ifølge FS-listene. Kan det være noe å finne i kirkeboka under vielsen?
mvh Erling
Iver Grut og Gjertrud Olsdatter var gift i Meldal 16.februar 1766 ifølge FS-listene. Kan det være noe å finne i kirkeboka under vielsen?
mvh Erling
-
Det står dessverre bare Iver Grut med Giertrud Olsdt. Lien ved vielsen. Forloverene i 1865 var imidlertid Bersvend og Erik Grut.
Beste hilsen Inger
Beste hilsen Inger
-
Det var selvsagt i 1765 at de forlovet seg. Det ble 100 år feil.
Beste hilsen Inger
Beste hilsen Inger
-
Den siste forsto jeg. Takk for at du så etter, i alle fall.
Erling
Erling