Slekten på Hongslomoen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Torkild Knudsen

Re: Slekten på Hongslomoen

Legg inn av Torkild Knudsen » 20. november 2006 kl. 2.52

Jeg har lagt inn ett innlegg på Digitalarkivet angående slekten på Hongslomoen. Dette innlegget finnes på adressen:

<a href=http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=44121&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=29&antinnlegg=1#anker>Lenke</a>.

Jeg tenkte jeg ville prøve her på Trønderslekt også i tilfelle noen har kjennskap til folka der eventuelt selve plassen Hongslomoen. Det er snakk om far og sønn Fredrik Fredriksen som ser tilsammen å ha vært gift seks ganger. Spørsmålet er hvem er gift med hvem? For meg ser det ut som, om den eldste Fredrik Fredriksen må ha vært gift med Helena Marie Jørgen Christiansdatter, Magnil Fredriksdtter og til slutt Siri Iversdatter. Da må den yngste ha vært gm Kirsten Jørgensdatter, Ragnild Mikkelsdatter (Hol?) og til slutt Marith Endresdatter.

Det blir vekslet mellom å bruke etternavn Hongslomoen og Løftemoen. Jeg har forstått det slik at disse navnene ble brukt endel om hverandre.

Den yngste Fredrik Fredriksen f.1733 er sønn av den eldste Fredrik Fredriksen f.ca.1704 og hans første hustru Helena Maria Jørgen Christianssdatter Frost f.ca.1712. Det går frem av forskjellige skifter at Helena var datter av Karen Nilsdatter Brems og en Jørgen Christian Frost. Denne Jørgen Christian Frost er det nærliggende å tro er Lorents Mortensen Angels barnebarn Jørgen Christian Frost, som var funksjonær ved Røros gruver. Fredrik Fredriksen den eldre var postbud (antagelig i forbindelse med Løkken verk)og det blir oppgitt ett sted at han ikke har nære slekninger i Amtet.

Denne familien på Hongslomoen var husmenn. Jeg er ikke sikker på hva slags profesjon de forskjellige folka hadde. En ting som gjør meg usikker er at det er ingen navneopkallinger fra hverken Brems eller Frost slekta. Det er også stor forskjell i løpet av noen generasjoner mellom en av Norges rikeste menn på 1600 tallet, Lorents Angell, og en fattig husmann på Hongslomoen. Er det noen som kan ha kjennskap til noe av dette?

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»