Fandrem og Sundlimo
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Fandrem og Sundlimo
Domkirkeboka Trondheim viser Karl Martin Eddie døpt 06.10.1863 (født 11.09) Foreldre er Henrik Nicolai Eddie (Levanger)og Karen Dahl (Trondheim). Av folketel. 1875 for Orkdal ser vi At Karl Martin Eddie er pleiebarn hos Erik Ingebrigtsen på gården Fandrem. Dette bekreftes ved flere notat i Trondheim fattigvesens protokoller 1867-1890,men med Erik Ingebrigtsen på Sundlimo.I Folketel.1900 for Trondheim finnes en Karl Martin Dahl født 1863 med familie - kan dette være den samme? Kan det finnes kilder lokalt i Orkdal som kan kaste lys over C.M.Eddie liv i Orkdal.Takknemlig for alle svar.
Vennlig hilsen Henrik A. Eddie
Satt tilfeldigvis idag 12/10 med en annen farskapssak som gjaldt den fargerike Eddie på Levanger, ca. 1860. Han var en av byens første kjøpmenn, den gang bygningene grodde opp delvis i konflikt med bygningsloven. Kanskje Levanger historielag har materiale om han (hvis du ikke kjenner til det fra før). Skal komme tilbake her hvis jeg finner noen sak om barnet født 1863 (kom idag til 1861 og Statsarkivet har kun åpent imorgen, så det kan bli først når man åpner på nytt i desember).
-
- Sted: TØNSBERG
Da Alex.Eddie er min tippoldefar og Henr.N. Eddie min oldefar ville det være int. å høre fra deg.Har god kjennskap til den "fargerike" etter mange års gransking.
MVH Henrik Eddie i Horten.
MVH Henrik Eddie i Horten.
Hei! Fikk beskjed om at du har prøvd å få kontakt med meg. Har idag kommet gjennom også Orkdal sorensskr i perioden, men ingen Henrik N. Eddie å se i rettsdokumentene, kan jo tyde på at han ikke har bodd der (noe uheldig formulert!). Kan jo være en av hans tjenestepiker på Levanger som kom hjem til Tr.heim og fødte barnet der.
Mulig at Levanger historielag har mer informasjon om H. N. Eddie, de har egen hjemmeside.
Mulig at Levanger historielag har mer informasjon om H. N. Eddie, de har egen hjemmeside.
Mitt forrige svar litt underlig (hadde glemt hva saken egentlig gjaldt). Heller ikke Karl Martin har jeg sett noe til (som rimelig er). Den gang mange familier i byen som hadde ett eller flere av barna til oppfostring på bygda. Mange gårder i byens nærområde hadde opptil to fosterbarn. Skal være obs på Karl Martin når jeg om noen måndeder begynner å se på emnet fosterbarn i byens arkiver. I Børsa kan opptil 1/2 av skolebarna ha vært fosterbarn? Noen var innom flere gårder og bygder i løpet av barndommen, andre ble værende på samme gård hele tiden.
-
Hei Lars - det ble en liten avsporing - men det var ditt innlegg hvor du nevner en farskapssak for "den fargerike (Alexander) Eddie på Levanger ca 1860" som var interessant. Det er funnet flere slike saker, men ingen så nær hans død i april 1860. Når det gjelder Karl Martin - så var faren hans Henrik Nicolai ikke bosatt i Orkdal, men på Levanger fra fødsel jan.1843 til han forlot norge høsten 1869. Men han var tydeligvis på førjulstur til Trondheim 1862. Takker for alle opplysninger som måtte dukke opp om alle nevnte Eddie`r.
-
I Bakklandet kirkebok 1886 side 65 under ekteviet finner vi Karl Martin Nicolaisen Fandrem født 1863 som blir viet til Karen Johanne Stokke født 1861. Hans far er her notert Nicolai Eddy. Navnet Eddie ble skrevet på flere måter og vi ser i FT 1875 for Orkdal - Carl Martin Nicolaisen Edi født 1863 i Trondheim. Videre finner vi den nygifte gårdbrukeren Karl Martin som far ved dåp 17/7-1887 av "Karen Anna" i Orkdal kirke.Foreldre og barn bor da på Fandrem og fadderne er fra Fandrem, Kvamsli og Stokken?
Det var et lite skritt videre, men hvor blir så familen av?
Det var et lite skritt videre, men hvor blir så familen av?
Fant dommen i Stj.dal og Verdal sorensskr (1Ca02) hvor Alexander Eddie ble frikjent 2. april 1860. Det uekte barnet født i Trondheim 3. des. 1858, piken oppga Eddie som barnefar, men et litt pussig etterspill. En dag Eddie satt i Den borgerlige klubb (i Kjøpmannsgt 12) kom en ukjent sjømann innom med nye opplysninger i saken. Piken fikk så penger av Eddie for å si at en annen var faren, og det var duket for en komplisert og broget historie.
-
Mange takk for int. opplysninger og litt av en historie - dette var nytt! Her har vi resultatet av nok en Trondheims tur - selv om det denne gang er faren til den foran nevnte Henrik Nicolai. Barnet her ble døpt Karl Johan og ble pleiebarn på gården Jørstad Østre, Ytterøy. FT 1865 for Ytterøy er den eneste kjente opplysningen om gutten etter dåpen i Vår Frue.
Kan opplyse de som bor utenfor Trøndelag at Adressebog for Trondhjem (fra 1888 ) nå er lagt ut på nettet av Tr.heim folkebibliotek, søk på Adressebog for Trondhjem.