Olava Olsdatter f. ca 1797

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Åsmund Solem

Re: Olava Olsdatter f. ca 1797

Legg inn av Åsmund Solem » 12. mai 2006 kl. 3.56

Jørgen Andreassen Lie f. 1791 kom fra Innset til Trondheim, ble utdannet smed, og havnet på Ørlandet. Jeg vet at han kom dit før 1827, da min tippoldemor ble født og døpt i Ørland (Viklem) kirke.

Da han kom til Ørlandet, var han allerede gift med min tipp-tippoldemor Olava Olsdatter f. ca 1797.

Finnes det noen mulighet for å finne henne? Jeg antar at hun var fra Trondheim, eller i alle fall bodde der rundt 1820-25. Finnes det kirkebøker med opplysninger om utflytting i aktuell periode?

Åsmund Solem

dn15231
Sted: HAGAN
Kontakt:

Legg inn av dn15231 » 14. mai 2006 kl. 19.42

Hei,

Smed Jørgen Andreassen Østeraad kom til Ørland i 1820 fra Kvikne, da oppgitt 28 år.

Samme år kom det en tjenestepike Olava Olsdtr 37 år fra Hitteren.

Vielsen har annen alder på begge, om det betyr at det ikke er din Olava vet jeg ikke. Kan være feil avskrift fra min side eller feil oppgitt.

Viet 21.02.1822 i Ørland, Jørgen Andreassen Lien, Østeraad, ungkar, 22år, smed, Olava Olsdtr Østeraad, pike, 25år, bondearbeide, forlovere var Jens Mortensen Dalebakken og Nils Evensen Ottersbo.

mvh Leif

Åsmund Solem

Legg inn av Åsmund Solem » 15. mai 2006 kl. 18.21

Takk skal du ha! Vi kan vel regne med at det var få smeder med navnet Jørgen Andreassen Lie fra Kvikne som havnet på Ørlandet, og som er født på et tidspunkt som gjør at de er ca 28 år i 1820. "Min" ble født ca 1791, så det skulle stemme bra. Da har jeg i alle fall funnet en bit. Så var det Olava. Ifølge Ørlandsboka døde hun 31.05.1848, og det er mulig det er herfra jeg har det eneste om Olava, nemlig fødselsår 1797. Dette har jeg fra ei anetavle som en slektning utarbeidet for noen år siden, men jeg har ikke fått lånt film el.l. fra Ørlands kirkebøker ennå fra den tida. Har konsentrert meg mer om nyere forhold til nå. Er det noen som sitter på noe slikt, og som kan fortelle meg om de finner ei Olava Olsdatter fra Bakken/Viklem død 31.05.1848, med ektemann Jørgen A. Lie Viklem? Står det forøvrig noe der om fødested/fødselsår?

Ser forresten i folketelling for 1801 at det er flere på Hitra med aktuelt navn, men så var det det med fødselsår da, for å ringe inn litt mer. Forresten hadde jeg ingen anelse om at det var aner fra Hitra i meg, men det er jo sannsynlig ut fra det Leif Kvernhusvik har funnet. Dessuten ser jeg fra de kanskje 2 mest aktuelle at de har mødre med navn som også er brukt på barneflokken til Olava og Jørgen:
1 Elen f. 03.06.1827 (min tippoldemor, gift med Iver Toresen, neste bruker)
2 Ole f. 02.12.1829
3 Anne Katrine f. 27.11.1833

Anne Katrine har jeg nylig funnet ut at ble gift i Trondheim med en Gullik Toresen, sjømann fra Stavern. Nærmere om dette under Trondheim, ID 1937
<a href=http://www.disnorge.no/sortrond/index.php?n1=dfo&n2=Trondheim&n3=1937&ant=1&spr=nor&meny=>Lenke</a>

Interessant at det nevnes Austrått på både Jørgen og Olava.

Åsmund

Åsmund Solem

Legg inn av Åsmund Solem » 17. mai 2006 kl. 1.58

Jakten på Olava Olsdatters aner fortsetter på Fosen

<a href=https://slektsforum.slektogdata.no/viewtopic.php?t=62174>Lenke</a>

Det ser ut som Trondheim var et blindspor.

Åsmund Solem

Tove Bakken Wika

Legg inn av Tove Bakken Wika » 16. august 2006 kl. 18.02

Hei!
Gjennom mitt arbeid med Dalebakken-slekta har jeg kommet over en pike, Olava Dorothea Olsdatter, uekte datter av Karen Olsdatter Ottersbo. Karen var søster til Anders Ottersbo, Nils Evensen Ottersbo's svigerfar) Olava Drothea ble døpt i Ørland kirke den 05.08.1792. Faddere var Marta Aunet,Margrete Ottersbo, Andreas Ottersbo, Anders Ottersbo. "Ved dåpen oppgivet til barnefader Ole Evensen Viklem."

Karen Olsdatter Ottersbo og Ole Evensen Haugen (han var fra Bjugn men må ha arbeidet både på Viklem og Østraad) ble gift den 14.07.1893, bosatte seg i Bjugn, og fikk 2 døtre til, Martha (f. 09.02.1794) og Dorthea (f.18.01.1796). Det rare er at vi ikke hører noe mer om Olava etter denne dåpen. Vi har antatt at hun døde tidlig, men jeg har lett i Ørland kirkebok fra den perioden uten å finne at Karens baby døde. Det kan da godt være at hun ble satt bort til fosterforeldre, f.eks. på Hitra?!
Dorthea,født i 1796, giftet seg i 1819 med Jens Mortensen Dalebakken, så her er det i tilfelle tjukke slekta.

Det hører med til historien at mor til disse 3 jentene, Karen, ble drept av et lynnedslag i august 1797. Faren, Ole Evensen, plasserte etter dette Martha hos slektninger i Trondheim, og Dorthea hos onkelen Anders Ottersbo. Deretter reiste Ole Evensen fra stedet og som det ble sagt i slekta "de hørte aldri mer fra han". Han ble dog erklært død så tidlig som i 1800.
Så søstrene Martha og Dorthea vokste heller ikke opp sammen, men det vært kontakt med Martha gjennom oppveksten fordi hennes datter kom til Ottersbo ca. 1830 og vokste opp der. Hun ble senere gift med en Andreas Skjærseth på Ørlandet. Kontakten med Olava Dorothea kan selvsagt også ha vært der, og gjorde at hun kom tilbake til Austrått i voksen alder? Både Ottersbo og Dalebakken var jo husmannsgårder under Austrått.
Her ble det mye gjetning, men det har plaget meg at vi ikke fant ut hvor det ble av Olava Dorothea Olsdatter. Og alle løse tråder er vel verdt utforsking.
Forøvrig er Jens Mortensen og Dorthea Olsdatter Dalebakken mine tippoldeforeldre.
Hilsen Tove Bakken Wika

Svar

Gå tilbake til «Fosen - ukjent kommune / hele regionen»