Margrete Olsdatter Spell på Røros, f. 1724

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Margrete Olsdatter Spell på Røros, f. 1724

Legg inn av Erling Myrbostad » 30. juni 2006 kl. 0.51

Jeg leter etter opplysninger om min 4xtippoldemor, Margrete Olsdatter Spell fra Røros, f. 1724, d. 1783.

Ho var gift 24.5.1746 med Jens Jørgensen Rugldal eller Kroken, f. 1719,d. 1755. De bodde på Nordre Kroken ved Røros, men jeg har ikke lykkes med å finne ut hvilken Ole Spell Margrete er datter av, eller hvor hun er fra på Røros. Er det noen som kan hjelpe meg videre?

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 1. juli 2006 kl. 20.56

Du bør legge ut flere opplysninger om henne, gjøre rede for hvorfor du mener hun må være Margrethe Olsdatter SPELL? Har du noe belegg for at hun et eller annet sted i kirkeboka er oppført med Spell som etternavn, eller refererer du til et eller annet sted i Rørosboka? (Det er i hvert ikke i b 5 under Kroken nordre). Mener du for eksempel at hun er den Margrethe Olsdatter Spell som gifter seg i 1762 med Christen Olsen Døl? De hadde en sønn JENS døpt i 1766.

Ole Eriksen Spel var en av forloverne da hun giftet seg med Jens Jørgensen. Videre er hans datter Inger Olsdatter Spel fadder, Erich Olsen kan vel også være hans sønn. Ellers er det Berge Jonsen Spell. Det finnes tydeligvis en tilknytning fra denne Spell - slekta og til en av de to som giftet seg. Men spørmålet er hvilken?
Mvh Astrid

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 2. juli 2006 kl. 14.20

Hei, og takk for svar. Du har selvsagt rett i at jeg burde gi mer utfyllende opplysninger. Bakgrunnen er som følger:

I Rørosboka bind 5 står det som du angir bare Margrete Olsdatter. Det står også fødselsår 1729.

Det jeg har i tillegg er en avskrift av skriftlige slektsnotater fra min oldefar, Ole Svendsen, f. 1845 på Nordpå under Midtaune i Haltdalen, senere lærer og gårdbruker i Surnadal. Han skal ifølge notatet ha opplysningene fra sin mor Johanna Svendsen, f. Krog i 1809 (hus 166 på Bakkan i Røros). Margrete Olsdatter var hennes oldemor, og i notatet står det "Margrete Olsdatter, født Spel aar 1724, død aar 1783".

Opplysningene er som sagt overlevert muntlig og nedskrevet i ettertid av min oldefar, deretter avskrevet. Det er altså muligheter for feil. Jeg er derfor ute etter å få stadfestet opplysningene, og da helst også komme meg videre bakover i tid.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 29. juli 2006 kl. 8.02

Hei Erling.

Jeg driver på med kirkebøkene for Røros 1720-1726 for å finne en del informasjon jeg ikke fant sist jeg var der. Jeg har inntil nå fått med meg følgende informasjon angående Ole Eriksen Spell fra år 1724:

Dom 5 Post Trin (16/7)1724: Ole Eriksen Spell ble trolovet med Ragnild Jonsdatter.

Dom 10 post Trin (20/8 ) 1724: Ole Eriksen Spells barn Margrethe ble døpt. Faddere:Ragnild Bergesdatter, Beritte Christensdatter, Ole Bergesen, Hendrich Dybdahl, Anne Davidsdatter.

Dom 18 post Trin (15/10) 1724: Ole Eriksen Spell ble copuleret (gift) med Ragnild Jonsdatter.

Dette er for så vidt interessant informasjon og et spor å følge for å fastslå identiteten av din Margrethe Olsdatter, men det må mer til for å fastslå at dette er henne. Jeg kommer tilbake hvis jeg finner noe mer.

Mvh Astrid
Mvh Astrid

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 29. juli 2006 kl. 19.58

Hei Astrid,

Tusen takk for opplysningene.Da hadde i alle fall Ole Eriksen Spell en datter Margrete, og fødselsår stemmer med det jeg har fra før. I alle fall en indikasjon på at de gamle slektsnotatene KAN ha noe for seg. Vi får håpe på enda litt mer konkret! Imidletid heter de døtrene jeg har funnet Olava og Inger (etter farmora), så oppattkallinga passer ikke helt inn. men-men. Det kan jo også være døtre jeg har oversett!

Erling

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 29. juli 2006 kl. 23.47

Nei, de hadde ingen datter Ragnhild, men Jens Jørgensen Krogen døde jo også allerede i 1755 36 år. Det er vel da ham jeg fant døpt i 1720:

Jens, Jørgen Larsen Rugeldals barn, ble døpt Dom Reminiscere (25/2) 1720. Faddere: Guri Gullikstad, Kirsten Pedersdatter, Mons Pedersen Rugeldal (min ane), Gudmund Bersvendsen.

Mvh Astrid
Mvh Astrid

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 30. juli 2006 kl. 15.49

Takk igjen. Jeg har utfra Rørosboka notert 1719 som fødselsår for Jens Jørgensen. Mons Pedersen Rugeldal antar jeg er samme person som står som bruker på Søndre Kroken, f. 1702. De var jo i alle fall søskenbarn. Stemmer dette?

Guri Gullikstad må vel være samme person som også står nevnt under Søndre Kroken i Rørosboka, nemlig Guri Lødensdatter Gullikstad. De andre 2 var litt verre å plassere, vi får se etterhvert.

Et annet spørsmål som er uløst for meg i denne sammenheng er hvor kona til Jørgen Larsen Rugeldal, Inger Pedersdatter, f. 1681, er fra. Noen som tilfeldigvis vet noe om dette?

mvh Erling

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 30. juli 2006 kl. 17.18

Du har rett. Mons Pedersen er nok den yngre, jeg tenkte på hans bestefar ved samme navn. Det er Mons Ped. den eldre som er min ane. Han var gift med Marit pedersdatter som hadde en datter Guri Lødensdatter fra første ekteskap, og hun ble gift med Harald Olsen som kom til Gullikstad før 1701. Jeg stammer fra Mons Pedersen den eldres sønn Løden som døde i 1727.

Forrige gang jeg var i denne kirkeboka fikk jeg med meg at Gudmund Bersvendsen hadde en datter Anne døpt Dom 3 Advent 1724. Fadderne var Gullu Olsdatter, Maritte Olsdatter Kuråsen, Maritte Hansdatter Kuråsen, Peder Monsen Rugeldal og Ingebrigt Erichsen.

Gudmund Bersvendsen og hans kone Berit Larsdatter døde begge i 1755, han var 73 år og hun 75. Jeg lurer på om hun kunne vært datter av Lars Rugeldal og Anne Jørgensdatter.

Jens Jørgensens Krokens sønn Jørgen døpt 1748: Faddere er bl a Bersvend Gudmundsen og Maritte Gudmundsdatter.

Jeg har en teori om hvem Ole Erichsen Spel kunne være, men først må vi få verifisert at Margrethe Olsdatter er hans datter. Vi får se.

Mvh Astrid
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 31. juli 2006 kl. 16.44

Dagens fangst fra kirkebok for Røros:

Christen Døls enke, Margrethe Olsdatter, ble begravet 7/9 - 1783, 59 år.

Margrethe må vel være den Margrethe Olsdatter Spell som ble gift for andre gang med med Christen Olsen Døl (se mitt første innlegg). De hadde en sønn Jens som var oppkalt etter hennes avdøde ektemann, noe man normalt gjorde på Røros.

Jeg vet ikke hvilke av barna til Jens Jørgensen Krogen og Margrethe Olsdatter du stammer fra, men jeg tok for meg tre av barna til Ole Jensen Krogen og Karen Adamsdatter (Bjørken). Jeg var innom Hogne Holsts avskrift av kirkebøker først for å spare tid. Jeg tar her med fadderne.

Faste, døpt 11/6 - 1786:
Ole Olsen Snedker
Jørgen Larsen Krogen
Simon Halvorsen
Anne, Ole Dybdalens enke
Ingeborg Bersvendsdatter, Ole Snedkers hustru
Anne Andersdatter Nordfjord

Adam, døpt 8/12 - 1882:
Hans Jonsen Bjørken
Ole Simonsen
Jens Christensen Døl (halvbror til Ole Jensen Krogen)
Ingeborg, Ole Risbergs hustru
Laurentia, Jonas Olsens hustru

Jens, døpt 12/12 - 1779:
Jens Fastesen
Jon Adamsen Bjørken
Hans Adamsen
Sophia, Jon Snedkers hustru
Ingeborg, Jens Sollies hustru
Elen Olsdatter Spel

Videre:

Ole Eriksen Spels enke, Randi Jonsdatter, ble begravet 17/3 - 1882, 88 år. (Randi for Ragnhild er vel ikke uvanlig)

Ole Olsen Snedker er i 1731 ført opp som far til et uekte barn Ole med faddere: Ole Erichsen Spel, Berge Jonsen (Spel), Niels Bentsen, Margrethe Pedersdatter, Ragnild Jonsdatter.

Ole Olsen Snedker ble i 1732 gift med Anne Jonsdatter (Spel??)

Dette er uten kommentarer foreløpig. Det gikk nokså fort så jeg garanterer ikke at alt er korrekt.

Mvh Astrid
Mvh Astrid

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 2. august 2006 kl. 12.02

Hei igjen, Astrid. Du har jo funnet masse her.

Når det gjelder hvem av barna til Jens Jørgensen Kroken og Margrethe Olsdatter som er min ane, så er det Ole Jensen Krog, f. 1750 og gift med Karen Adamsdatter Bjørken. De hadde bl.a. sønnen Adam som du nevner, f. 1782 og gift med Siri Kjeldsberg. De er foreldre til min tippoldemor Johanna Adamsdatter Krog, født 21.5.1809 og død 20.4.1908, nesten 100 år gammel. Hun kom til Haltdalen som tjenestetaus til presten der, og vart gidt med min tippoldefar Svend Pedersen Midtaune eller Ramlo.

Ellers ser jeg at det dukker opp nok en Bersvendsdatter, Ingeborg som er Ole Olsen Snedkers hustru. Med ref. til Ole Olsen Snedker som ble gift med Ane Jonsdatter i 1732, kan dette være samme person eller er det heller far til Faste Krogs fadder?

Har du noe mer på Ole Eriksen Spel og hans bakgrunn? Det jeg har så langt er følgende: Født ca 1692, død 1748. Trolovet 16.7.1724, gift 15.10.1724. I FT1701 finner jeg bare en Ole Eriksen, han er stesønn til bergknekt Joen Erichsen Woghals, og er 8 år. Jeg har ingenting som direkte knytter Ole Eriksen til de andre Spel-ene, men noe må det jo være.

Håper på fortsatt god hjelp når du får tid engang.

mvh Erling

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 2. august 2006 kl. 14.43

Det er nettopp den Ole Erichsen jeg tenker på! Legg merke til at Joen Erichsen Woghals har en egen sønn Erich Joensen 11 år. Her er det tydeligvis en enkemann som har giftet seg med en enke.

Det finnes et skifte etter en Erich Joensen Spell i 1700. Han etterlot seg enken Inger Olsdatter og to barn Olle 6 og Anne 4. Var det henne Joen Erichsen ble gift med?

Joen Erichsen Woghals hadde i manntallet over Verkets folk i 1705 5 sønner og 2 døtre. Han må altså ha fått en del barn med sin kone nummer 2.

En Inger Olsdatter døde i 1754 85 år - forsørger Joen Spell. Det kunne være mulig at hele familien tok Inger Olsdatters første manns etternavn som sitt eget Slikt skjedde.

Ole Erichsen Spell hadde en datter INGER.

Jeg har egentlig tenkt litt videre med hensyn til faddere, men det blir for varmt til å tenke mer nå.

Jeg vil bare minne deg om at denne hypotesen er meget luftig, og alt kan være annerledes jeg forestiller meg.

Mvh Astrid
Mvh Astrid

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 3. august 2006 kl. 13.48

Mulig vi trenger en pause i varmen, ja. Men dette var interessant!

Jeg finner under gravlagte 1752 Erik Jonsen Spel, det kan jo være sønnen til Jon Eriksen Woghals, selv om det står 50 år, alder er jo ofte litt feil i FT.

Videre finner jeg også en Erik Olsen Spel død i 1751, 24 år gammel. Men det står ikke pårørende, men ut fra alder kunne jo dette godt være sønn til Ole Eriksen Spel. I dåpslisten 1727 står Erik med far Ole Eriksen.

mvh Erling

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 4. august 2006 kl. 0.27

I dag var jeg igjen foran leseapparatet på biblioteket. Jeg fant Jørgen Larsen Rugeldals sønn Daniel døpt Dom post Trin 1726. Blant fadderne var Beritte Hansdatter Kuråsen og Ole Pedersen Rugelsjøen.

Jeg har ikke funnet at Ole Eriksen Spell hadde noen barn døpt mellom Margrete og Erik, men jeg får ta en kikk senere (neste uke). Jeg vil jo tro at den Erik Olsen Spel som døde i 1751, var sønnen til Ole Eriksen Spell. Datteren Inger Olsdatter Spel finnes i 1801, 68 år, gift med Jens Olsen Sollie. De ble gift i 1772, men hadde ingen barn. (sjekket avskriftene hos Hogne Holst)

Jeg har også tenkt meg at Erich Jonsen Spel KUNNE være den du tror han er, da en sønn i hans ekteskap nr 2. Det samme gjelder Berge Jonsen Spel som døde i 1762 59 år. Han har etternavnet Spel som fadder.

Jeg vil også gjøre deg oppmerksom på en Morten Jonsen Spell 26 år i 1701, død 1744 71 år. Det er sannsynligvis hans sønn Jon Mortensen Spel som i 1733 ble gift med Ingeborg Fastesdatter. De har en del barn døpt, og blant fadderne finnes Berge Jonsen og Ole Eriksen Spel.

Mvh Astrid
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 4. august 2006 kl. 1.57

Jeg kom plutselig til å se en av fadderne på Jens f. 1779 (se ovenfor). Der står Ingeborg, Jens Sollies hustru.Det er naturligvis Inger! Jeg kan ha ha skrevet feil av fra kirkeboka (eller presten kunne ha skrevet feil:-)). Under står det Elen Olsdatter Spel. En Inger Olsdatter er oppført som mor til et uekte barn Elen født 1758.
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 4. august 2006 kl. 12.47

En observasjon:

Ragnild Bergesdatter, fadder på Margrethe i 1724, døde i 1758 85 år, og hennes mann Joen Gundersen Flachne døde i 1742 74 år. Han er å finne i manntallet 1701 som sønn av Gunder Flachne.
Mvh Astrid

dn20313
Sted: HITRA

Legg inn av dn20313 » 4. august 2006 kl. 22.19

Blander meg litt jeg også. Synes det er interesseant siden det også er noen av "mine" her. Fester meg ved Jens Olsen Krogen som jeg ikke har sett før. Ole Jensen og Karen Adamsdtr Bjørken giftet seg 27.04 1777, jeg har funnet barn Adam, Faste, men også Mathias døpt 4.10.1789, Ole døpt 17.04. 1796. men altså ikke Jens. Om ikke akkurat etterkommer etter andre enn Adam er det spennende lell - hva skjedde med dem?

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 5. august 2006 kl. 22.11

Hei igjen, Astrid

Blir mer og mer klar over mulighetene for å rote seg helt bort i denne Spell-slekta dess mer jeg jobber med stoffet.

Det er en Erich Joensen Spel som dør i 1752, 50 år gammel. Videre så dør Lisbet Olsdatter Grini i 1734, 38 1/2 år gammel, hustru til Erich Joensen Spel. Kan dette være et ektepar, og kan dette være sønn til Inger Olsd. i 2. ekteskap? Den Erich Joensen som er nevnt i FT1701 som rett sønn av Joen Erichsen Woghals er oppgitt til å være vanfør. Hvis han er død i mellomtiden (????), er det naturlig med en ny Erich.

Men det er også en Erich Joensen Spel (kanskje overnevnte vanføre, som skal være født ca 1690 etter FT1701), som er gift med en Kirsti Pedersdatter som dør i 1746. Etter alder skulle hun være født ca 1688.

Videre registrerer jeg en Erich Spel som har en dødfødt sønn i 1734, en Erich Spel med en sønn Michel født i 1749 og en Erich Joensen Spel med en datter Kirsten født i 1751. De to siste er vel trolig samme person. Han er neppe sønn av Joen Mortensen Spel, for han er gift i 1733 og har 7 barn fra 1731 til 1749, men ingen Erich.

Vi ble vel ikke mye klokere av dette, trolig.

Til Reidun: Barna jeg kjenner til var Jens, f. 1779, kontorbetjent i FT1801, Adam, f. 1782, arbeidet i smeltehytta, Faste, f. 1786, kullfogd på Røros, Mathias, f. 1789, lensmann i Fosnes, Ole, f. 1796, ukjent skjebne så langt. Vet litt mer om enkelte av disse, men mye nøsting gjenstår.

mvh Erling

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 6. august 2006 kl. 0.16

Hei igjen!

Erich Joensen Spel, død 1752, 50 år - jeg tror det er ham som vi har med å gjøre her. Han må ha vært gift minst tre ganger:

1. 1731 Lisbet Olsdatter Grind (død 1734). Tydeligvis ingen barn med henne.

2. 1737 Kirsten Pedersdatter (død 1746). Heller ingen barn.

3. 1748 Sara Pedersdatter.

Her er det tre barn (det siste dødfødt)

1749: Michel (han er oppkalt etter Saras første ektemann Michel Iversen som døde i 1747 30 år)

Faddere: Bergen Jonsen Spel, Claus Iversen, Erich Olsen Spel, Anneken Rasmus Ingebrigtsens hustru, Valbor Claus iversens h., Sophia Jonsdatter.

1751 Kirsten (oppkalt etter Erich Jonsens andre kone).

Faddere: Erich Nielsen, Jon Mortensen Spel, Beritte Bersvend Simensens hustru, Joen Erichsen Spel, Karen Jacob Jørgensens hustru, Lisbet Halvorsdatter.

1752: Erich Jonsens kone blir introdusert etter en dødfødt sønn.

Faddernes navn viser at vi med den samme familie å gjøre.

Morten Jonsen Spel 28 år i 1701 er med en viss sannsynlighet bror av Erich Jonsen Spel som det var skifte etter i 1700.

Det får være nok for i kveld!

Mvh Astrid
Mvh Astrid

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 6. august 2006 kl. 22.41

Takk igjen for oppklarende kommentarer. Du har nok rett i dette med tre ekteskap minst. Det er en Erich Joensen Spell som er gift i 1760 med Anne Cathrine Jemt, kan dette også være samme mann?

Jeg har også problem med å finne ut hvor en Jon Erichsen Spel som har en datter Dorthe i 1760 hører til. Dette kan vel være samme person som er fadder på Kirsten Erichsdatter Spel i 1751? Kan Erich likevel ha hatt en sønn med sin første kone Lisbet Olsdatter? Eller mangler jeg en sønn på Jon Mortensen?

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 7. august 2006 kl. 13.02

Litt mer:
Erich Olsen Spel er konfirmert i 1745, det er sikkert samme person som er født 1727, død 1751, og som står som fadder i 1749, ref.ovenfor. Men det er også en Joen Erichsen Spel som er konfirmert i 1747,dette kan kanskje være samme person som er nevnt i forrige innlegg.

Videre finner jeg en dødfødt sønn i 1734 med Erich Spel som far. Døde kanskje Lisbet Olsdatter i barnseng?

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 7. august 2006 kl. 14.08

Og enda litt mer:

Finner Jacob Joensen, født 1748, uekte, med foreldre Joen Erichsen og Anne Erichsdatter, og blandt fadderne er Erich Olsen Spel og Margrete Olsdatter Døl. Her må en vente at enten far eller mor er "tjukkaste slekta". I 1762 er konfirmert en Jacob Joensen Døel, men det trenger vel ikke å væe samme person. Finner ikke at han er død, i alle fall.

Det er også et uekte barn til, nemlig Johannes, født 1733, med mor Anne Erichsdatter Spel, far Joen Olsen Støresmoe. Faddere er Joen Garmager, Henning Aalborg, Jens Funnisdal, Anne Joensd., Beritte Larsd. Schiørdal. Det er jo ikke nødvendigvis samme Anne Erichsdatter.

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 8. august 2006 kl. 10.51

Hei!

Jeg har vært opptatt på annet hold i de siste dagene, og vet ikke om jeg får mer ut av dette enn jeg allerede har gjort. Jon Erichsen Spel må sikkert være født før 1727, og jeg kan ikke svare på hvem han er før jeg har vært i kirkeboka. Din Margrethe har vi vel funnet ut av pluss hennes foreldre og to søsken.

Morten Jonsen Spel ble gift med Karen Halvorsdatter Christi fødelsedag 1699, og denne Morten og hans etterkommere må ha vært i nær slekt med Ole Erichsen Spel, Berge Jonsen, Erik Jonsen etc. Morten Jonsen og Erik Jonsen som det var skifte etter i 1700, kunne for eksempel ha vært brødre.

Jeg har vel denne kirkebokrullen i hvert fall ut uka, så får vi se hva det blir til.
Mvh Astrid

Erling Myrbostad

Legg inn av Erling Myrbostad » 8. august 2006 kl. 12.14

Hei igjen,

Jeg synes også mye tyder på at Morten Jonsen og Erik Jonsen er brødre, familiene henger sammen i nær sagt alle ledd. Ellers har du hjulpet meg veldig mye med å komme videre, og jeg vil bare oppsummere med å si tusen takk for hjelpen.

mvh Erling

Svar

Gå tilbake til «Røros»