Gjelder gamle Ørland:
Er det noen som tilfeldigvis har mye informasjon om Mikkel Olsen Høvåg (f. ca. 1735)?
Hvem var han gift med/fikk han barn med?
Er det noen som kjenner forfedre til Mikkel og hans kone?
I 1821 ble sønnen Israel Mikkelsen (f. 1791) gift med ei Randi Johansdatter. Er det noen som har informasjon om hennes forfedre? Israel og Randi fikk mange barn (døpt i Ørland) i perioden 1818 til 1828 og så fikk de flere barn på Hitra etter det.
Denne haster litt, fordi jeg forsøker å hjelpe en amerikansk dame som leter etter sine røtter og hun kommer på besøk til helga.
Håper på innspill.
Krister
Mikkel Olsen Høvåg og sønnen Israel Mikkelsen
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: Hitra
Re: Mikkel Olsen Høvåg og sønnen Israel Mikkelsen
Bare for å starte litt: Iflg. Kirkebok for Ørland ble en Mikkel Olsen Håvåg viet til Maren Olsdatter 15.5.1787. Han var da enkemann. Ved forlovelsen 18.2.1787 er Mikkel Hovde og Tarald Bakken forlovere.
Knut
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
Nå da, for ordens skyld: Gårdsnavnet skal være Høvåg.
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
-
Ser ut som sønnen Israel Israelsen er født i Sletten ( Nord-Frøya ) I 1865/75/1900 bodde familien på et lite isolert sted på Ulvøya, Hitra: Kjønvig. Vender mot Herøya, og er under gården Selvåg. Nå øde. Lå 2 små plasser eller husholdninger der. - Fra den ene av disse plassene er det svært mange etterkommere på Hitra Dette var jo interessant for meg, men dessverre tror kan jeg ikke bidra med mere her på en stund, blir opptatt. Bare nevner at paret Johan Gundersen og Ellen Pedersdatter på Storfosna i 1801 ser ut til å ha en datter Randi Johansdatter f. ca 1796/97. I FT 1865 Hitteren
( plassen Kjønvig ) er enken Randi Johansdtr. oppgitt født i Ørlandet og 70 år gammel. Barna bærer farsnavn etter Israel. Mye tyder på at Randi født på Storfosna bor på Ulvøya i 1865.
Lykke til videre - håper noen ørlendinger korrigerer eller utfyller her !!!
vennlig hilsen Knut
( plassen Kjønvig ) er enken Randi Johansdtr. oppgitt født i Ørlandet og 70 år gammel. Barna bærer farsnavn etter Israel. Mye tyder på at Randi født på Storfosna bor på Ulvøya i 1865.
Lykke til videre - håper noen ørlendinger korrigerer eller utfyller her !!!
vennlig hilsen Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Hei, Knut
Takk for innspillene. Jeg har det meste av informasjon når det gjelder dette folkets opptreden på Hitra, men jeg sliter med å finne mer info om Israel Mikkelsens foreldre. Jeg kjenner til at Mikkel ble gift med Maren Olsdatter og at det trolig er Israels mor, men i folketellingen i 1801 er hans mor oppført som Maren Christophersdatter. Det gjør meg litt forvirret.
Håper at noen har info om dette.
Krister
Takk for innspillene. Jeg har det meste av informasjon når det gjelder dette folkets opptreden på Hitra, men jeg sliter med å finne mer info om Israel Mikkelsens foreldre. Jeg kjenner til at Mikkel ble gift med Maren Olsdatter og at det trolig er Israels mor, men i folketellingen i 1801 er hans mor oppført som Maren Christophersdatter. Det gjør meg litt forvirret.
Håper at noen har info om dette.
Krister
-
Tar med litt fra kirkebøkene ( Leif Kvernhusvik ):
Mikkel Olsen Høvåg, død 2.10.1793, begravet 13.10, oppgitt alder 58.
Mikkel Olsen Høvåg og qv, sønn Christopher, døpt 9.12-1787. Ifølge FT 1801 er Christopher Mikkelsen hyrde på Storfosna, mens Israel er hos sin mor, nå kalt Christophersdatter. Sønnen kan være oppkalt etter morfar, er det kanskje feil i kirkeboka 1787.
Knut
Mikkel Olsen Høvåg, død 2.10.1793, begravet 13.10, oppgitt alder 58.
Mikkel Olsen Høvåg og qv, sønn Christopher, døpt 9.12-1787. Ifølge FT 1801 er Christopher Mikkelsen hyrde på Storfosna, mens Israel er hos sin mor, nå kalt Christophersdatter. Sønnen kan være oppkalt etter morfar, er det kanskje feil i kirkeboka 1787.
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken
Hei! Dersom Randi var fra Ørland pgld, finner jeg kun en aktuell kandidat innført i kirkeboken mellom 1790 og 1810, nemlig den Randi som var født 17. sept 1796, datter av Johan Gundersen Oxbaasen og kone Elen Pedersdatter (hhvis 37 og 40 år i 1801). De giftet seg 26/6 1793.
Disse opplysningene er hentet fra Leif Kvernhusvik sin avskrift av kirkeboken for Ørland, og folketellingen 1801.
Jan
Disse opplysningene er hentet fra Leif Kvernhusvik sin avskrift av kirkeboken for Ørland, og folketellingen 1801.
Jan