Skrædder Johan Fredrik Dahl

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn10319
Sted: RENNEBU

Re: Skrædder Johan Fredrik Dahl

Legg inn av dn10319 » 17. april 2006 kl. 11.39

i 1870 ble ett uegte barn Gurine (min oldemor) født i Kvikne, Hedmark.
Foreldre var pige Olava Retplads og skrædder Johan Fredrik Dahl af Trondhjem.
Det er Jonan Fredrik jeg søker opplysniger om.
Har gått gjennom kirkebøkene fra Kvikne med de opplysninger som er rundt Gurine for å se om jeg finner noen alder for faren uten å lykkes. Eneste som står er på konfirmasjon (1886) der Johan Fredrik er oppført som skrædder og ungkarl.
Har søkt litt i folketellingene.i 1865 finner jeg en som kan stemme i kongens gata 38, hvor Johan Dahl, Skræddersvend 27 aar bor sammen med Elling 57 og Johanna 59. (Foreldrene ?)
Alle opplysninger mottas med takk.

Karen Husdal Brevik

Legg inn av Karen Husdal Brevik » 17. april 2006 kl. 19.17

Hvis du søker etter Dahl på FamilySearch, så finner du en Elling Dahl gift 3.mai 1856 i Trondheim med Johanna Sevaldsdatter. Det er også en Elling Knudsen Dahl (trolig samme person)gift 29.oktober 1833 med Golla Marie Wulf. Elling og Golla fikk sønnen Johan Hilmar Ellingsen Dahl den 26.november 1839. Det er kanskje denne Johan som er Skræddersvend i 1865, og ikke "din" Johan?

dn10319
Sted: RENNEBU

Legg inn av dn10319 » 18. april 2006 kl. 21.25

Høres sannsynlig ut det du har funnet frem til. Ser att både under dåp, konf og bryllupet til Gurine både i min. og klokkerbok er navnet skrevet likt på faren, Johan Fredrik Dahl. Har også vurdert om Fredrik kan være ett farsnavn(Fredriksen), men det er så tydelig skrevet att jeg har slått fra meg denne muligheten.
Får vel fortsette å lette.
Vet noen om det finnes oversikt over de som har gått i lære eller har tatt mesterbrev, i dette tilfelle som skredder.

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»