Ingeborg Johansdtr. Bjerkvikens aner

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Arvid Bredesen

Re: Ingeborg Johansdtr. Bjerkvikens aner

Legg inn av Arvid Bredesen » 16. desember 2002 kl. 8.42

Takk for hurtig respons!
Ja, det står noen opplysninger oppført foran faren til Ingeborg - men jeg er ikke i stand til å tyde dette.
At Ingeborg brukte navnet Bjerkviken, har jeg fra Knut O. Fagervold og hans oversikt fra Rissa bygdeboknemnd. Bygdeboknemnda oppgir fødselsåret til å være 1822 - det stemmer jo med "din" Ingeborg. Skal vi gå for at det er henne? Har du mer på anene hennes?
I kirkeboka står faren oppført med fornavnet John, men i papirene til Bygdeboknemnda kalles Ingeborg for Johansdtr. Dette kan være en skrivefeil fra sistnevntes side.
Nok en gang takk for god respons - venter spent på fortsettelsen.

MVH

Arvid B.

Arvid Bredesen

Legg inn av Arvid Bredesen » 16. desember 2002 kl. 18.17

Hei!

Søker aner på Ingeborg Johansdtr. Bjerkviken (Bjørkvik), trolig fra Stjørna. Hun ble gift den 1. sept. 1856 med Johannes Eriksen Reinsli i Rissa (Rein) kirke. Far til Ingeborg er i kirkeboka ved giftemålet oppgitt å være en Joh(a)n Pedersen. Vet ikke fødselsdato på Ingeborg og ønsker også svar vedr. hennes aner.

Et spørsmål kanskje Eilert Bjørkvik har greie på?

mvh

Arvid B.

Eilert Bjørkvik

Legg inn av Eilert Bjørkvik » 16. desember 2002 kl. 19.14

Hvis dette er den familien som finnes på Sveåsen i Rissa i folketellingen 1865, så står det jo der at Ingeborg Jonsdatter 44 år var født i Stadsbygd prestegjeld.

Jeg har imidlertid registrert en familie på Bjørkvikneset i Stjørna bestående av fisker/husmann/strandsitter Jon Pedersen (død 23.1.1834, 46 år) gift 24.8.1815 med Ane Nilsdtr Våbenø (Våknøya)og deres barn, alle døpt i Ørland kirke:
Helena f 22.8.1817
Ingeborg f. 2.5.1822
Anders f 18.7.1824
Jon f 18.6.1827
Peder f 12.10.1829, død 5.2.1832
Johanna Nikoline f 15.2.1834

Det er kanskje plass for et barn mellom de to første og de to siste, men dette er hva jeg har notert.

Det er mulig jeg har mer bakover, men først må vi være sikre på at dette er den riktige Ingeborg. Står det noe mer ved giftermålet, f eks om fødested og farens navn?

EB

Arvid Bredesen

Legg inn av Arvid Bredesen » 16. desember 2002 kl. 23.38

Har sjekka kirkeboka for St.bygd prestegj. i perioden 1821-23 - ingen Ingeborg som "matcher" der. Tror det står anført noe om "Ørlandet" i kolonnen bak navnet hennes i kirkeboka (ekteskapet) - men er ikke sikker.
Er ganske viss på at vi snakker om samme person her.

Mvh
Arvid

dn14369
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av dn14369 » 17. desember 2002 kl. 8.32

Den Ane Nilsdtr. Våbenø som gifta seg i 1815 bodde ikkje på Voknøya ifølgje ft 1801. Der var berre Thomas Thomasen og Ingeborg Evensdtr. og to tenestefolk. I Holsundet er Nils Nilsen og Ellen Vensensdtr. med 7 barn, deriblant ei Anna på 10 år. Kan ho tenkjast å vere innblanda i dette?

Arvid Bredesen

Legg inn av Arvid Bredesen » 17. desember 2002 kl. 12.53

Nok en gang mange takk, Eilert!
Kanskje det er andre som haer noe å bidra med her?

mvh
Arvid B.

Eilert Bjørkvik

Legg inn av Eilert Bjørkvik » 17. desember 2002 kl. 20.14

I folketellingen 1801 finner du Jon Pedersen på husmannsplassen Bjørkvikneset 13 år gammel. Han bodde sammen med foreldrene fisker Peder Jonsen 41 år og Ingeborg Hansdatter 47 år.

Jeg har ellers notert at Peder Jonsen Harøya hadde sønnen Jon til dåpen i Ørland kirke 8. mars 1789 og sønnen Hans 5. august 1792 ("Adresse" var da Bjørkvika). Videre har jeg notert at Peder Bjørkviks sønn ble begravet den 22. juni 1800, 4 år gammel. Navn er ikke oppgitt, men det kan være Hans, selv om ikke alderen stemmer. De to guttene er på tradisjonelt vis opphalt etter henholdsvis farfar og morfar.

Om Ane Nilsdatter Våbenø har jeg foreløpig ikke mer å berette.

EB

Grant Johnson

Legg inn av Grant Johnson » 2. mars 2006 kl. 9.37

Hi Arvid Bredesen, I semi-translated your 2002-12-16 17:17:00 post with the help of an online dictionary: I'm not fluent in Norwegian. Ingeborg Johansdatter and Johannes Eriksen are my great-great grandfather's grandparents.

If these people are your relatives, then we are related.

You can e-mail me at [email protected]

Svar

Gå tilbake til «Rissa»