Lars Larsen Evjen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Erling Sørensen

Re: Lars Larsen Evjen

Legg inn av Erling Sørensen » 18. oktober 2005 kl. 23.59

Mitt navn er Erling Sørensen, og er 70 år gammel. Jeg er medlem av Rana Slektshistorielag og er et meget ivrig i laget. Kan fortelle at slekten til min mor kommer fra Orkanger, Hålonda og Rennebu. Foreldrene til min far kommer flyttende til Orkanger i 1905 og bestefar Kristian Sørensen er gråsteinmurer og er med å bygger Thamshamn-banen. Bo adressen til familien var torggata 13 og huset var i 2 etasjer men er nå revet. Gatas navn er i dag dordiveien.

Subjekter for mine spørsmål til laget ditt er Lars Larsen Evjen og kona Ane Michelsdtr.

1. Lars Larsen Evjen og pike Malena S. Schjølberg får ei uektefødt datter Ane Catrine den 19.11.1802.
2. Jeg har lest i bokverket Gardstales i Orkdal 1978-1979 bind 1 side 52. ”sitat” Ved skylldeling i 1804 ble jorda i Evjensvollen 10-14 utskilt med 8 sk. Mark og seld til Lars Larsen Evjen.
I. Men fra hvilken gård kommer han fra?
II. Hvem er hans foreldre? Siden der et flere Lars Larsen i Ørkedalen.

3. Lars og hustru Ane Michelsdtr får ei datter med navn Lava den 20.03.1808.
I. Hvor er dem gift?
II. Hvor kommer hustruen fra? Siden det er flere Ane Michelsdtr.

Lava Larsdtr gifter seg med Sivert Estensen og de får 3 barn.
1) Lars født 1938
2) Lorentz Edvard født 1848 som er min morfar.
3) Karen født 1853 men jeg vet ikke noe om hennes familie.

Lars hadde en sønn som ble døpt Johan og fikk klengenavnet Sannen, som var en dyktig idrettsmann der langrenn var hans beste gren. Denne opplysningen var alt min mor viste om slekta fra Orkanger.
I. Hvem var det Lars Sivertsen fikk Johan med?
II. Og var eventuelt Lars Sivertsen gift på dette tidspunkt?

Håper noen kan være behjelpelig med opplysning om noen av disse punktene jeg lurer på.

MVH
Erling Sørensen

dn18178
Sted: MELDAL

Re: Lars Larsen Evjen

Legg inn av dn18178 » 20. oktober 2005 kl. 14.26

Fra kirkeboka i Orkdal:

Johan Larsen Evjen f. 11.09.1838 av foreldre: Lars Sivertsen og Helene Amundsdt. Evjen

Gift 9/7 1883 Lars Sivertsen Evjen f 1838 (far Sivert Estensen Evjen) og Helene Amundsdt. Ustad f. 1853 ( far Amund Jonsen Ustad)

Mvh Margit

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»