Ole Jonsen ble gift 2. November 1801 i Orkdal med Gjertrud Jonsdtr. Byamo f. 1776, datter av Jon Larsen Byamo og kone Sybilla Jonsdtr. Ved sitt gifte kalte han seg Ole Jonsen Hauckdal. Fra 1802 finner vi Ole og Gjertrud på Kvalmo. Barn(de kjente):Jon f. 1802, Sibilla og Berit, tvillinger f. 1805, Johanna og Karen, tvillinger f. 1809 og Lars f. 1812, alle født på Kvalmo, Orkdal.Mitt spørsmål er: hvem er denne Ole Jonsen Hauchdal/Qvalmoe, født, foreldre og er Hauckdal et gårdsnavn/stedsnavn i Orkdal??
MVH Rune Andre
Ole Jonsen Hauchdal, hvem er han?
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: KOPPANG
- Kontakt:
Re: Ole Jonsen Hauchdal, hvem er han?
Jeg kikket på kirkeboka for 1802, og fant dåpen til Jon Olesøn, og faren heter Ole Jonsøn Qvaalsmoe. Og Qvaalsmoe finner du igjen i FT1865. Da er det tydeligvis Lars, f. 1812, som bor der med familie.
Kvålsmoen finner jeg i Gardtales i Orkdal. Det ser ut til at alle barna til Lars (og Ane) reiste til Amerika.
Jeg finner ikke Haukdal som plassrom, men i den samme Gardtales står et sted: "Frå Kvålsjåren vart det arbeidd veg nedover Haukdalen til skulen på Skoleby". Så må vi tro det har ligget en husmannsplass der ved det navnet. Jeg har sett på vielsen til Ole og Gjertrue i 1801.(Vielse nr. 35) Så ser jeg på vielse nr. 38 samme år. Den gjelder Brynil Jonsd Hauchdal. Etter noe leiting i FT1801 finner jeg gården Qvaale med husbonde Lars Andersen. Under denne gården finner jeg husmannsbarna Ole og Brynil, barn av Jon Amundsen, hhv 22 og 30 år gamle. Og med støtte i Gardtales finner jeg at dette er den garden som ligger nærmest den dalen hvor veien gikk, som tidligere omtalt (Der har jeg gått mange ganger!)
Sterke indisier - nesten bevist: Haukdalen var husmannsplass under denne Kvåle-garden (Kvålskroken i daglig tale)
Dermed tror jeg problemet er løst?
Mvh Ola
Kvålsmoen finner jeg i Gardtales i Orkdal. Det ser ut til at alle barna til Lars (og Ane) reiste til Amerika.
Jeg finner ikke Haukdal som plassrom, men i den samme Gardtales står et sted: "Frå Kvålsjåren vart det arbeidd veg nedover Haukdalen til skulen på Skoleby". Så må vi tro det har ligget en husmannsplass der ved det navnet. Jeg har sett på vielsen til Ole og Gjertrue i 1801.(Vielse nr. 35) Så ser jeg på vielse nr. 38 samme år. Den gjelder Brynil Jonsd Hauchdal. Etter noe leiting i FT1801 finner jeg gården Qvaale med husbonde Lars Andersen. Under denne gården finner jeg husmannsbarna Ole og Brynil, barn av Jon Amundsen, hhv 22 og 30 år gamle. Og med støtte i Gardtales finner jeg at dette er den garden som ligger nærmest den dalen hvor veien gikk, som tidligere omtalt (Der har jeg gått mange ganger!)
Sterke indisier - nesten bevist: Haukdalen var husmannsplass under denne Kvåle-garden (Kvålskroken i daglig tale)
Dermed tror jeg problemet er løst?
Mvh Ola
Tusen hjertlig takk, Ola! Jeg skal til statsarkivet mandag og sjekke om det er skifte etter Jon Amundsen. Da får jeg bekreftet om at det er den riktige Ole Jonsen. Og så fikk jeg oppklart hvor Haukdalen er, kjempebra:).
Skifte etter Jon Amundsen Huchdal, Qvaale Orkdal (1801), finnes i skifteprotokoll nr.9 s.nr. 260.
Takk, det er notert.
I skiftet datert 21. oktober 1801 på ”Huckdal under gaarden Qvaale” etter kona til Jon Amundsen, Berethe Olsdtr. død 18. april 1801, 61 år, finner jeg Ole Jonsen 24 år. Han hadde tre levende søsken: Amund Jonsen, gift og boende på plassen ”Hvidberget under gården Forve, Kari Jonsdtr., gift Tosten Knudsen Øynmoen under Byegraven?? og Bronelle Jonsdatter, 32 år ugift.
I Orkdal kirkebok 1776-1799, side 30 i året 1779, finner jeg Ole døpt palmesøndag(20. mars) dette året fra Haukdal. Faddere var Ole Øvre Qvaal, Iver Buum, Lars Nedre Qvaal, Berit Buum og Maren Øvre Qvaal.
Vil igjen takke for hjelpen.
MVH Rune Andre
I Orkdal kirkebok 1776-1799, side 30 i året 1779, finner jeg Ole døpt palmesøndag(20. mars) dette året fra Haukdal. Faddere var Ole Øvre Qvaal, Iver Buum, Lars Nedre Qvaal, Berit Buum og Maren Øvre Qvaal.
Vil igjen takke for hjelpen.
MVH Rune Andre