Min 4*oldefar Ole Rasmuusen kjøpte gården Nedre Duåsen i Gjemnes (Møre og Romsdal)ca. 1777. Ole kom opprinnelig fra gården Vekved i Oppdal f. ca. 1748 d. 1804 og var gift 07.01.1776 med Ingeborg Halvorsdatter Lønset (Oppdal) f. 1749 d. 1810. I bygdeboka for Gjemnes har han også etternavnet Kvåle (som også er navnet på gårder i Orkdal). Min onkel forteller at han kom fra Orkdal og visstnok skulle ha tjent en god del penger som skraphandler.
Takknemmelig for informasjon som kan bekrefte/avkrefte at Ole og Ingeborg i en kortere periode (ca. 1776-1777) bodde i Orkdal.
mvh
Steinar
Ole Rasmussen Kvåle (Wekved)
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: RENNEBU
Re: Ole Rasmussen Kvåle (Wekved)
Jeg antar at Lisbeth Olsdt., f. ca. 1777, ble født etter at de reiste fra Orkdal. Kan i alle fall ikke finne henne oppført her. På denne tida var det heller ikke inn- og utflyttingslister i kirkebøkene, så hvis de ikke hadde noen kirkelige handlinger her, er det vanskelig å finne folk om de bodde i bygda en stund. Selvsagt kan det være andre kilder som kan si noe, f.eks. i forbindelse med skraphandleryrket, men jeg har dessverre ingen informasjon i så måte. går ut fra at du har sjekket bygdabøkene vedr. Kvåle.
Beste hilsen Inger
Beste hilsen Inger
Takk for svar!
Så langt jeg har funnet ut ble Lisbeth Olsd. (Ole og Ingeborgs første barn)døpt i Oppdal 23.06.1776. Jeg har sjekket i bygdebøkene for Orkdal. Rasmussen er et vanlig navn på Kvåle, men jeg finner ingen slektsforbindelse til Oppdal.
mvh
Steinar
Så langt jeg har funnet ut ble Lisbeth Olsd. (Ole og Ingeborgs første barn)døpt i Oppdal 23.06.1776. Jeg har sjekket i bygdebøkene for Orkdal. Rasmussen er et vanlig navn på Kvåle, men jeg finner ingen slektsforbindelse til Oppdal.
mvh
Steinar
-
Hvilke barn har de bortsett fra Lisbeth, når og hvor er de født ? Det sier jo litt om hvor lenge de evt. var i Orkdal. Er du sikker på at det var i orkdal han var skraphandler ?
Beste hilsen Inger
Beste hilsen Inger
Deres neste barn Berit ble født 05.03.1778 i Øre/Gjemnes (De neste barna var Randi f.1780, Halvor f. 1783, Berit f.1786, Gjertrud f.1787 og Rasmus f. 1791). Han jobbet som gårdbruker og treskjærer i Gjemnes. Fra tiden før han giftet seg med Ingeborg i Oppdal var han soldat (i alle fall i perioden 1769-1773) og fikk i denne perioden barn med to forskjellige kvinner utenfor ekteskap. Jeg har ikke andre holdpunkter om at han oppholdt seg i Orkdal foruten min onkels utsagn. Han hadde også tatt etternavnet Kvåle da han kjøpte gården Nedre Duåsen. Så langt jeg kan se er det ingen gårder i Møre og Romsdal med dette navnet. Finner dog Kvåle i Orkdal og Kvål i Melhus. Det finnes også Kvåle gårder i Skjåk og Lom.
mvh
Steinar
mvh
Steinar
-
I Strinda finnes også en gard "Kvol" i 1801:
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11660.wc2&variabel=0&postnr=2824&fulle=true&spraak=n>Lenke</a>
Ellers tror jeg nok det er mest sannsynlig at det er Orkdal, ettersom din onkel sier det. Det er jo også i sannsynlig retning når de flyttet fra Oppdal til Gjemnes.
Skal holde øynene åpne når jeg beveger meg i Orkdalskildene, og gi beskjed hvis jeg finner noe.
Beste hilsen Inger
<a href=http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11660.wc2&variabel=0&postnr=2824&fulle=true&spraak=n>Lenke</a>
Ellers tror jeg nok det er mest sannsynlig at det er Orkdal, ettersom din onkel sier det. Det er jo også i sannsynlig retning når de flyttet fra Oppdal til Gjemnes.
Skal holde øynene åpne når jeg beveger meg i Orkdalskildene, og gi beskjed hvis jeg finner noe.
Beste hilsen Inger