Ole Tomassen Nebb

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Ole Tomassen Nebb

Legg inn av gj01097 » 7. mars 2004 kl. 20.29

Hei!
Kan noen si meg om det er utsagnet under A eller utsagnet under B nedenfor som er rett. Eller kanskje det ene ikke utelukker det andre?

A: I Ørlandsboka II, s.269 i omtalen av gårdsbruket Neraunet (70/14) står det:
"Ole Tomassen Nebb bygslet bruket i 1794, og kjøpte det av Sivert Jonsen i 1797."

B: I slektsnotater som Omfred Valset,Agdenes, gjorde i sin tid, står det:
"1797 gir J.A. Mejer skjøte til lensmann Ole Næb på Nedre Aunet. (...) 1797 gir J.A. Mejer skjøte til Siver Joensøn på 4 vgr.- 2 - 12 i Wiig for 1600 rd. og det samme til Rasmus Joensøn."

Er det forresten noen som vet når lensmann Ole Tomassen Nebb døde? Sønnen Josef overtok gårdsbruket etter ham, men han måtte gå fra det (i 1823?) Hvor gjorde Josef Nebb seinere av seg? Flyttet han til Bjugn? Han er ihvertfall som kirkesanger og representant i fattigkommisjonen for dette sognet i 1845. Når døde han?

Mvh
Terje

gj01097

Legg inn av gj01097 » 8. mars 2004 kl. 0.52

Hei igjen!
Jeg fant ved å bla igjennom noen gamle notater (uten kildehenvisning) at Josef Nebb var omgangsskolelærer i Bjugn rundt 1840. Var han det?
I en avskrift jeg har fra skolekommisjonens regnskapsbok for årene 1827 - 1840, fant jeg ellers at han gjennom denne perioden fram t.o.m. 1837 nevnes blant lærerne med lønn eller pensjon i Ørlandets prestegjeld. (Prestegjeldet omfattet som kjent også Bjugn på den tiden, og at han holdt til der, kan jo for så vidt være mulig.)

Terje

3599
Sted: ÅL

Legg inn av 3599 » 8. mars 2004 kl. 16.03

Hei Terje!
Har sett igjennom noen notater etter min far, da jeg mente han hadde skrevet ned noe om lærere i Bjugn. Dette er notater uten kildeangivelse (desverre), men Josef Nebb er iflg disse omgangsskolelærer i 1854. I parentes står det Opphaug og Lien. Strekninga Opphaug, på søndre side av Bjugnfjorden t.o.m. Helland/Lia var visst egen skolekrets. Ellers står det at Josef var lærer og kirkesanger ved Bjugn krk.
mvh
John
mvh
John Brandvik

Arnstein Haugen

Legg inn av Arnstein Haugen » 8. mars 2004 kl. 19.06

I boka Bjugn,jubileumsskrift til kommunejubileet i 1937 står det hvem som har vært lærere: På strekningen Ophaug - Lien: Josef Nebb til 1854 eller 55.

Hilsen Arnstein

gj01097

Legg inn av gj01097 » 9. mars 2004 kl. 1.38

Takk til John og Arnstein!
Da jeg leste innleggene deres, gutter, kom jeg på at jeg en gang hadde skrevet noe om de gamle omgangsskoledistriktene i Ørland. Nå har jeg funnet fram det gamle manuskriptet. Der står det ganske riktig at strekningen - Opphaug - Helland - Lia utgjorde ett slikt distrikt. (Det står også at nordsiden av Bjugnfjorden f.o.m. Mebostads tilhørte Nes skoledistrikt.) I manuset har jeg faktisk også nevnt at Josef Nebb var lærer i distriktet på sørsiden av fjorden til midten av 1850-tallet, slik innleggene deres også fremholder. (Det står dessuten at Kristian Stuenes og Diderik Venes vikarerte i kortere perioder på samme strekning før prestegjeldsdelingen i 1857.) Alt dette hadde jeg glemt at jeg hade skrevet noe om, da jeg sendte forespørselen. Men nå synes det temmelig opplagt, iallfall etter min mening, at Josef Nebb kom til Bjugn etter at hans tidligere eiendom og tilholdssted, Neraunet, ble solgt på auksjon.
Men når han døde, har jeg visst ikke registrert.

Mvh
Terje

Svar

Gå tilbake til «Fosen - ukjent kommune / hele regionen»