Hans Andreassen og Anne Marta Eliasdatter

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Jan Audun Rødsjø

Re: Hans Andreassen og Anne Marta Eliasdatter

Legg inn av Jan Audun Rødsjø » 26. desember 2002 kl. 14.57

Hei!

Jeg lurte på om noen har opplysninger av dette ekteparet i fra Stjørna.

Anne Marta Eliasdatter skal være datter av Elias Stormo og vistnok født i 1858. Hun ble så gift med Hans Andreassen født 1849 og han døde i 1937. Dem fikk 8 barn sammen, hvorav bare 7 fikk leve opp i følge historien.

Jeg har registrert dette også på digitalarkivet for folketellingen i 1900 der bare 6 av barna er oppført. I slektspapirer etter min farfar Anders Rødsjø så finner jeg også et barn som ikke er oppført på digitalarkivet.

Jeg lurer på om noen kan vise meg til sikre kilder til dette ekteparet når alle barna ble født. Om noen andre sitter på andre vitale dataer omkring dette ekteparet når dem ble døpt, komfirmert og gift så har jeg også blitt meget glad for det.

Jeg har skrevet ned historien rundt dette ekteparet i mitt historiehefte fra Stjørna, hvem dem var osv men mangler som sagt persondata.

Vis noen sitter på slik informasjon og vil dele dette med meg så kan dere også eventuelt sende meg det på e-post som er:

[email protected]

Jan Audun Rødsjø

Eilert Bjørkvik

Legg inn av Eilert Bjørkvik » 30. desember 2002 kl. 1.59

Jeg har notert at ungkar og glassmaker Hans Andreassen Søraune og Anne Marta Eliasdatter Lillemo ble gift i Stjørna 29.11.1881. Han oppgis å være født i Leksvik i 1848 som sønn av Andreas Ingebrigtsen Suldalen. Hun oppgis å være født i 1858 og var datter av Elias Olsen Stormo. De hadde før ekteskapet datteren Anna Elisabeth født 27.2.1878, mens han dessuten hadde datteren Anna Paulina f 19.8.1874 med Gunnhild Rasmusdatter Mælan.

Jeg har senerenotert barna
Helmer Motzfeldt f 24.2.1882
Johanna Margrete f 28.7.1884
Alfred f 14.8.1887.

Lenger har jeg ikke kommet i klokkerbka for Stjørna. Hans flyttet en del i Sørfjorden: I 1874 er "adressen" Søraune, 1878 Turbekkmoen og fra og med 1882 Stormoen.

Om Anne Marta har jeg notert at hun er født 13.9.1859 av foreldre Elias Olsen Stormo (f 1828?) og kone Johanna Rasmusdatter (f 1835?).

EB

Jan Audun Rødsjø

Legg inn av Jan Audun Rødsjø » 30. desember 2002 kl. 11.53

Tusen takk for opplysninger Eilert Bjørkvik!

Det er veldig flott at dere hjelper til da dette er av stor betydning for flere enn meg som du kommer sikkert til og få greie på etter hvert i tiden fremover.
Jeg har lenge lett etter info om dette, så nå kommer brikkene på plass av det vi vet av ekteparet fra før.
Jeg også sitter på to andre barn av ekteparet. Blant dem Olaf Hansen født 9-10-1895. Han ble komfirmert i 1909. Hans Bernhard Hansen Rødsjø født 21-8-1889. Han ble komfirmert i 1904.
Jeg finner en del info om dem i roderuller som vi har liggende.

Jeg har også en del annet info som er viktig men jeg skal komme tilbake om litt senere.

Med hilsen

Jan Audun Rødsjø

Svar

Gå tilbake til «Bjugn»