Zidsler/Engen gift Sundli
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Zidsler/Engen gift Sundli
I følge Orkdalsboka skal Ingeborg Jørgensdatter født 1762,trolig være av slekten Zidsler. I kirkeboka finnes ei Ingeborg Jørgensdatter f. 1762 med far Jørgen Engen.
Kjenner noen til slektskapet til Ingeborg Jørgensdatter som er nevnt uder Sudli side 111, hun giftet seg med Erik Olsen Sundli, sønn av Ole Solbu?
Kjenner noen til slektskapet til Ingeborg Jørgensdatter som er nevnt uder Sudli side 111, hun giftet seg med Erik Olsen Sundli, sønn av Ole Solbu?
Ifølge eiendomsmatrikkelsen for 1722 som du finner på siden til Orkdal Historielag (http://home.no.net/orkhist/) er Peder Zidsler eier av Sundlia.
Kan desverre ikke hjelpe deg med hvilket slektskap det er imellom Ingeborg og Peder Zidsler.
Ettersom det er en stund siden du la inn dette innlegget, har du kanskje funnet ut noe mer imellomtiden ?
Kan desverre ikke hjelpe deg med hvilket slektskap det er imellom Ingeborg og Peder Zidsler.
Ettersom det er en stund siden du la inn dette innlegget, har du kanskje funnet ut noe mer imellomtiden ?
Takk for opplysningen. Jeg har kommmet et lite stykke videre på dette leddet og har funnet at Jørgen Johnsen Engen (Gjøl) var far til Ingeborg og at Malie Pedersdatter var moren. Når Skrondal nevner i Orkdalsboka at Ingeborg kan være av Zidsler, så tror jeg dette må være en forklaring på hvorfor Ingeborg Jørgensdatter og Ole Eriksen(Solbu)tok over gården Sundli. Det må derfor i tilfelle være en av foreldrene til Ingeborg som nedstammer fra Zidsler, dersom hun er av Zidsler- ætt.
Jørgen og Malie ser ut til å ha vært mine aner. Hvorfor ble Jørgen kalt Gjøl?
Jeg har også lurt på hvorfor Jørgen i Skrondal's Orkdalsbok blir kalt for Gjøl? Under Gjøl synes det som om at gårdens historie er for "ny" til at Jørgen kan komme fra Gjøl, jeg vet ikke om Gjøl er en "feilskriving" for et annet gårdsnavn?
Hva vet man om Zidsler?
Jeg finner følgende på nettet:
1. Hans Jørgen Zietsler, stiger ved Kvikne Kobberverk i 1673. Gift med Elisabeth Jørgensdtr Skaar.
2. Peder Zidsler, som hadde Sundlia i 1722.
3. Ingeborg Jørgensdatter (Zidsler), født 1762.
Jørgen (Gjøl) kan være oppkalt etter nr 1, og han kalte en sønn Peder (min antatte ane), som kan være oppkalt etter nr 2.
Er det mere som vites om Zidsler?
Jeg finner følgende på nettet:
1. Hans Jørgen Zietsler, stiger ved Kvikne Kobberverk i 1673. Gift med Elisabeth Jørgensdtr Skaar.
2. Peder Zidsler, som hadde Sundlia i 1722.
3. Ingeborg Jørgensdatter (Zidsler), født 1762.
Jørgen (Gjøl) kan være oppkalt etter nr 1, og han kalte en sønn Peder (min antatte ane), som kan være oppkalt etter nr 2.
Er det mere som vites om Zidsler?
Jeg tror nok det stemmer at nr 1 og 2 som du nesner Arnstein er Zidsler, men etter det jeg har funnet ut så er ikke Ingeborg Zidsler. Det er nok Skrondal som har skrevet slik at det ser ut som om hun er Zidsler, men hun bruker nok ikke navnet Zidsler. Jeg har skrevet opp noen Zidsler (under) som jeg kjenner til (far med barn,Ole Hansen Zidsler tok over Sundli, Skrondal har nok trolig ment at det måtte være en grunn til at Ingeborg Jørgensdatter havnet på Sundli, jeg antar at det er derfor han regner det som trolig at hun er av Zidlsler slekt, noe som hun også kan være.
Hans Jørgen Zietsler.
Petter Hansen Zidsler.
Jørgen Hansen Zidsler.
Lisbeth Hansdatter Zidsler.
Ole Hansen Zidsler.
Hans Jørgen Zietsler.
Petter Hansen Zidsler.
Jørgen Hansen Zidsler.
Lisbeth Hansdatter Zidsler.
Ole Hansen Zidsler.
Takk - Petter H Z er vel da den Peder som hadde Sundli? Hans/Johan(John) ble ofte skrevet om hverandre. Kan Jørgen Johnsen (Gjøl) kanskje vært ovennevnte Jørgen Hansen Zidsler? Eller kanskje var det Malie som evntuelt kunne vært datter av Peder (Petter?) på Sundli?
Jeg har laget et innlegg i Digitalarkivets Web-debatt.